Archief van
Auteur: Martin Belder

Nieuwsbrief vol. 9

Nieuwsbrief vol. 9

   Digitaal geld

Ik moet eerlijk toegeven dat we bij beleggershulp nooit geloof hebben gehad in digitaal geld. Dit is pijnlijk want hiermee is een gigantisch rendement misgelopen. Persoonlijk hoorde ik van Bitcoin toen het op $200 stond. De gekte tilde het naar niveau’s van $19.000. Naar het verleden kijken helpt ons echter niet. Nu staat Bitcoin onder de $5.500.

Wat is Bitcoin eigenlijk?

Bitcoin is digitaal geld, oftewel een cryptocurrency. Het is een versleutelde digitale code die door honderden computer wordt opgelost. Indien computer met elkaar in overeenstemming zijn gekomen dat de oplossing juist is heeft de eerste computer een Bitcoin gemijnd en er ontstaat een nieuwe Bitcoin die vervolgens verhandeld kan worden. Het is dus een afspraak tussen mensen dat Bitcoin geld is, de computers doen het werk en houden het geld veilig zodat het niet kan worden gestolen. Het mooie van Bitcoin is ……

Week 35

Week 35

Waterstof

De laatste jaren gaat bijna alle aandacht naar het elektrisch rijden. Ook in de politiek hoor je niets anders. Toch is er ook een andere energiebron bezig op de achtergrond bezig om terrein te winnen en dit is H2, oftewel waterstof. Waterstof kan je nog maar in enkele pompstations krijgen. Toch zijn er blijkbaar al mensen die op deze brandstof rijden. De bekendste voor mij is Marja van Loon, CEO van Shell Nederland. Toch blijft het betrekkelijk stil rond waterstof, iets wat voor mij onbegrijpelijk is. Het is immers zeer milieuvriendelijk, er zitten namelijk geen koolstofatomen in, er is dus geen kans op CO2 vorming bij de verbranding. Er komt water uit de uitlaat. Een waterstofauto tankt waterstof, zet deze om in elektriciteit waarbij water wordt gevormd. De waterstofauto is dus een elektrische auto zonder batterij. Grote autobedrijven (b.v. BMW) en grote energiebedrijven (b.v. Shell) omarmen dit idee steeds meer door de auto hiervoor door te ontwikkelen en de tankstation capaciteit uit te breiden. H2 heeft een groot nadeel, het is zeer explosief. Bij botsingen zou dit tot problemen kunnen leiden. Hier lees ik echter weinig van in de berichtgevingen. Ongetwijfeld heeft men hier goed over nagedacht maar eer ik op waterstof ga rijden dan wil ik eerst overtuigd worden dat dit geen gevaar oplevert voor mij en mijn passagiers.

Elektrisch rijden wordt toch de toekomst?

Elektrisch rijden met accusystemen heeft 2 belangrijke nadelen ten opzichte van de huidige verbrandingsmotoren. Het is zeer moeilijk op te slaan en het duurt lang om het in een opslagmedium te krijgen. Natuurlijk is elektriciteit in een batterij op te slaan, maat batterijen worden slechter met de loop van de tijd en presteren minder in b.v. de winter. Denk maar aan uw normale auto accu. Als u dus een accu-pakket in een 8 jaar oude elektrische auto heeft dan is het maar zeer de vraag of de energie die u erin stopt ongeveer dezelfde energie is die u eruit krijgt. Bij benzine is dit anders, u heeft een aantal liter in uw tank, en of uw auto nu ouder of minder oud is, of u in de winter of in de zomer rijdt, of u de auto na een paar weken pas weer opstart, u krijgt ongeveer dezelfde energie eruit die u erin heeft gestopt (althans wat ervan verwacht mag worden). Verder is benzine binnen een paar minuten te tanken, “snel” laden bij een elektrische auto met accu’s duurt 30 minuten. Bovendien kunt u dan maar 80% van het totale vermogen “tanken”. Misschien zit ik er een beetje naast maar 15 minuten is in mijn ogen ook erg langzaam. Elektrisch rijden op accu’s heeft 1 groot voordeel. Het is zeer milieuvriendelijk. Toch is er een combinatie van deze 2 zonder hierbij de factor milieuvriendelijkheid op te geven. Dit is de waterstofauto. Het is een elektrische auto met een brandstof aan boord, namelijk H2. Het grote voordeel hierbij is dat de waterstof in enkele minuten te tanken is. Tevens is het zeer licht, 5 kg is voldoende voor 600 rijplezier. Vergelijkbaar met een auto met verbrandingsmotor is dit ongeveer een factor 10 minder. Ook een elektrische auto met accu moet een accupakket van zo’n 200 kg meeslepen. Dit maakt een waterstofauto lichter en dus veel efficiënter, er gaat minder energie verloren door het meeslepen van minder gewicht.

Een ander zeer groot nadeel van accu’s is de grote hoeveelheid aan zware metalen die nodig zijn bij het maken van accu’s. Indien accu’s versleten zijn na verloop van tijd komen deze zware metalen in het milieu terecht.

In mijn ogen heeft elektrisch rijden zeker de toekomst, maar dan wel met een waterstoftank i.p.v. een accu. Als ik een milieuactivist was zou ik hier mij zinnen op zetten. Als investeerder zie ik hierin de grootste kan van slagen om elektrisch rijden tot een succes te maken. Voor vervoer op water en vrachtvervoer over de weg zie ik de grootste mogelijkheid.

Aandelen in de waterstofbranche

Veel aandelen in deze branche zijn er niet te vinden toch hebben we 2 aandelen gevonden die u misschien zou interesseren.

  1. Ballard power systems (BLDP)

Een van origine Canadees bedrijf dat reeds samenwerkingsverbanden heeft met grote automerken zoals Toyota en Audi. Tevens zetten ze zich in op de gehele vervoerssectors, dat betekend vrachtverkeer, treinen, ect, ect… Onlangs is het aandeel zo’n 20% gestegen. We bevelen dit aandeel nog niet aan, maar een koop nu en wegleggen voor de komende 10 jaar zou naar ons idee geen slechte zet zijn.

  1. Powercell Sweden (PCELL)

Zweeds bedrijf dat tevens brandstofcellen levert in bijna alle vormen van vervoer. Ze zijn vooral sterk in de scheepvaart vertegenwoordigd maar hebben ook samenwerkingsverbanden met grote automerken. Ook dit aandeel bevelen we nu nog niet aan, maar een koop nu en wegleggen voor de komende 10 jaar zou naar ons idee geen slechte zet zijn. Ook dit aandeel is de laatste tijd minimaal met 30% gestegen,

Kortom, beleggershulp zal deze sector blijven monitoren en waarschijnlijk in de nabije toekomst deze aandelen of een ander aandeel in deze sector aanbevelen.

RENDEMENT OP ONS PORTFOLIO

Deze week was het weer kommer en kwel voor onze portfolio. Goud en Zilver doen het dramatisch slecht, de short squeeze (zie artikel vorige weekly) is nog niet uitgekomen. Andere sectoren die het slecht doen zijn Special Metals, Short aandelen en China. Een opvallende is hierbij de short aandelen. SEAS doet het veel beter dan verwacht, toch vraag ik u hiermee nog enig geduld te hebben. Cannabis doet het bijzonder goed, ook dividend income blijft goed presteren. Tevens zijn we goed van start gegaan met de opties, hier schuilt echter langzaam een addertje onder het gras. Apple doet het bijzonder goed mag ik zeggen en indien deze boven de $235 gaat noteren zijn we op 19-10-18 genoodzaakt onze calloptie bij te kopen met verlies. Dit wordt nog spannend dus. Voor de rest blijft het devies: Houd koers!

Volgende week komt de nieuwe nieuwsbrief uit voor september.

SectorRendement
Base metals & Copper5,3%
Gold & Silver-8,3%
China-9,0%
Uranium-0,4%
Energy4,2%
Short-9,4%
Special Materials-15,0%
Dividend Income9,5%
Cannabis10,7%
Winst/Verlies 20180,0%
Totaal0,52%

Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier.
Met vriendelijke groeten, Martin Belder
disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.

 

Week 34

Week 34

Short squeeze in Goud?

Goud is de laatste maand wel heel hard onderuit gegaan. Dit heeft hoofdzakelijk met de dollar te maken. Wat er echter precies allemaal achter een daling in de goudprijs schuilt is voor een analist altijd moeilijk te achterhalen. Fundamenteel is er niets aan het verhaal gewijzigd, fundamenteel gezien zou het logisch zijn dat goud stijgt. Maar tussen wat zou moeten en daadwerkelijk gebeurt zit helaas nog een zeer groot verschil. Ik wijt dit aan sentiment. Het sentiment is zo bar slecht jegens goud dat er nauwelijks meer spelers zijn die verkopen. Het sentiment heeft naar mijn idee de prijs doen dalen. Komt hier nu eindelijk een einde aan? Ik vermoed van wel.

Om dit te onderbouwen kunnen we het beste de goudprijs vergelijken met het Commitment of Traders report (COT).

In het COT (zie onderste deel van de grafiek) is de Managed Money positie het meest interessant. Zowel voor goud als voor het COT heb ik de 5 jaars grafiek erbij gepakt. Het middelste gedeelte van de grafiek is het volume waarmee gehandeld wordt, deze zullen we niet gebruiken bij deze analyse. De COT laat de future contracten zien. De COT van Managed Money (hoofdzakelijk grote hedgefunds) wordt hier door de blauwe lijn weergegeven.  Indien de blauwe lijn >0 is dan zijn er meer long dan short contracten, indien de blauwe lijn <0 is dan zijn er meer short contracten dan long contracten. Misschien ten overvloede maar als je een short contract neemt dan verwacht je dat de markt (hierbij de goudprijs) gaat dalen.

In de bovenstaande grafiek heb ik een aantal groene lijnen getrokken. Telkens als de Managed Money posities bij 0 of eronder komen (m.a.w. er zijn netto meer short posities) dan daalt de goudprijs en vormt een bodem. De groene lijnen geven de belangrijkste dieptepunten van de goudprijs en de hoogste short posities van de hedge funds weer. De laatste keer dat de Managed Money positie ver onder het 0 punt daalde was eind 2015. De netto short positie was toen ongeveer 25.000 contracten. De goudprijs daalde tot $1050. Nu is de netto short positie 90.000 contracten. Nog nooit in de afgelopen 15 jaar is deze positie zo hoog geweest (zie meest rechtse groene lijn).

Het leuke is dat bij iedere groene lijn (lees er is een belangrijke netto short positie) een periode volgt van sterk herstel van de goudprijs. Dit komt doordat de hedgefunds hun shortposities moeten afbouwen indien de prijs stijgt van goud. Indien dit steeds meer partijen gaan doen dan zal de prijs sneller stijgen (omdat er immers contracten gekocht worden) waardoor steeds meer hedge funds genoodzaakt worden hun short posities terug te kopen zodat de verliezen niet te sterk oplopen. Dit noemt men een short squeeze. Telkens wanneer er een short squeeze in de markt is dan stijgt de prijs van goud sterk, zie de periode rechts van iedere groene lijn.

Wat we verder zien is dat wanneer er een netto long positie is van >150.000 dan is er een grote kans dat de goudprijs gaat dalen. Zie de gele gebieden in de grafiek. De laatste jaren ligt dit bij 200.000 contracten. 

Beleggershulp gaat het COT voortaan gebruiken voor aankoopmomenten en verkoopmomenten van de goud en zilver posities in haar portfolio. De truc is, volgens beleggershulp, om goud en zilvermijnen te kopen indien de short positie <0 is en de aandelen te verkopen als er meer dan 150.000 contracten zijn. Nu is dus een goed moment om te kopen. Indien u nog geen goudmijnaandelen in uw portfolio heeft dan raad Beleggershulp u aan deze zo snel mogelijk aan te schaffen. Dit betekent niet dat de goudprijs niet verder kan gaan zakken. De kans acht ik echter klein, op basis van het COT, de kans op een Short Squeeze acht ik nu groter.

RENDEMENT OP ONS PORTFOLIO

Deze week, en vooral vrijdag is de zon weer iets gaan schijnen voor onze portfolio. De grondstoffen zaten weer in de lift, alhoewel goud en zilver nog matig presteerde. Volgens onze analyse gaat hier verandering in komen. Cannabis aandelen doen het zeer goed. 1 Cannabis aandeel staat nu op 93% winst. Bij 100% winst adviseren wij op de helft van u aandelen te verkopen en de andere helft te houden. Op deze manier heeft u de aandelen gratis en kunt u blijven profiteren van de verder stijging. Verder doen onze short posities het minder goed, ik denk dat dit echter met wat geduld goed komt. Voor de totale portfolio staan we nog net iets in de min, een sterke verbetering t.o.v. vorige week.

Houd koers!

SectorRendement
Base metals & Copper5,3%
Gold & Silver-7,0%
China-6,1%
Uranium-1,6%
Energy5,5%
Short-8,5%
Special Materials-14,1%
Dividend Income9,6%
Cannabis8,0%
Winst/Verlies 2018-0,4%
Totaal-0,32%

Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier.
Met vriendelijke groeten , Martin Belder
disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.