Tanker aandelen hebben flink de vaart erin, 100% winst genomen op DHT

Tanker aandelen hebben flink de vaart erin, 100% winst genomen op DHT

OMS nieuwsbrief: week 27 / jaar 08/ 25-06-2026

Inleiding tanker aandelen

Na de “opening” van de straat van Hormuz, hebben tanker aandelen een flinke spurt genomen. Een aandeel wat we in de portfolio hebben in het bijzonder. Dit aandeel DHT bespreken we in het artikel, hier hebben we 100% winst op, en de helft van de aandelen zijn de deur uitgegaan, de andere helft houden we aan. Een klein lichtpuntje in deze donkerrode dagen op de beurs. In onderstaand bericht analyseren we of het verstandig is, om de andere helft aan te houden, of we deze ook het beste kunnen verkopen. Aan leden laten we nog een ander aandeel zien, wat we in onze andere portfolio (UMP) hebben, dit is een eenmalig kijkje in onze andere service.

DHT holdings image
Bron: Grok

DHT (DHT Holdings) een 100% winnaar bij de tanker aandelen

De sterke stijging van DHT Holdings (VLCC olietankers) de laatste dagen komt eigenlijk door één hoofdmechanisme: tankerprijzen (VLCC tarieven) zijn explosief gestegen, en DHT verdient daar direct aan. Het is dus niet een oliebedrijf, maar een “transport bottleneck play” en op dit moment geldt op de korte termijn: de wereld heeft genoeg olie, maar te weinig veilige schepen om het te vervoeren. Op de lange termijn zien we ook olie tekorten ontstaan, maar dit is een onderwerp voor een andere nieuwsbrief. Ook kunt u de nieuwsbrief van 2 weken terug erop naslaan over tekorten die ontstaan naar aanleiding van de oorlog en het bijvullen van alle reserves. Een derde reden dat de olieprijs stijgt of op dit niveau blijft + een nieuwe koopkans in Zuid-Amerika? | Beleggershulp | olie. Verder hebben tanker aandelen een vlucht genomen, en dus flink de vaart erin sinds de “opening” van de de straat van Hormuz. We plaatsen het woord “opening” iedere keer tussen aanhalingstekens, aangezien we nog niet geloven dat de straat volledig open is, en na de 60 dagen van “vrede”, ook open blijft.

Waarom stijgt het aandeel DHT, en hebben we hier inmiddels 100% winst op?

DHT beweegt bijna 1-op-1 met tankerprijzen. DHT verdient geld met Very Large Crude Carriers (VLCC’s) op de spotmarkt met dagtarieven. Stijgt tarief  dan stijgt winst meteen en aandeel stijgt, daalt tarief dan daalt winst meteen en aandeel daalt.

Wat veroorzaakt die enorme stijging in tanker tarieven?

  • A. Geopolitiek (grootste factor): Spanningen rond Iran / VS, onrust rond Straat van Hormuz (belangrijkste olieroute). Gevolg: Minder veilige schepen beschikbaar, hogere risico-opslag & verzekeringskosten en explosie in vrachttarieven. Tarieven gingen zelfs naar $400.000 per dag op de piek (zie spotprijs). Dit zijn de tarieven waar de kosten nog niet vanaf zijn gegaan. Later in het bericht bespreken we de opbrengst van de rederijen zelf op dit moment.
  • B. Omvaren = minder schepen beschikbaar. Wanneer routes onveilig zijn varen de schepen om (bijv. via Kaap de Goede Hoop), met reistijd +10–15 dagen. Gevolg: Minder effectieve toevoer van tankers bij gelijk blijvende vraag,  prijzen knallen omhoog en meer winst door langere reizen.
  • C. Structureel tekort aan tankers. Oudere vloot (veel schepen >15 jaar) en jaren van weinig nieuwe orders, om schepen te bouwen. Gevolg: Beperkte toevoer en iedere schok geeft een enorme prijsimpact.
  • D. Veranderde handelsstromen. Rusland, Venezuela, Midden-Oosten, nieuwe routes en meer olie van Atlantische regio naar Azië. Meer long-haul transport betekent een hogere vraag naar VLCC’s, aangezien die per vracht meer olie kunnen vervoeren.

Waarom DHT extra hard stijgt?

Niet alle tankerbedrijven stijgen gelijk, DHT wel omdat:

  • Hoge spot blootstelling. DHT profiteert maximaal van stijgende dagtarieven met spot tarieven > $150k–$400k/dag = enorme winst boost. Hier hebben we het over dagtarieven, en momenteel liggen deze inmiddels boven de $400.000. Q1 liet al zien: winst +273% YoY en omzet +78%
  • Sterke balans + dividend. Een goede payout policy en een forward dividend yield van ruim 13%, dus met hogere tarieven is een direct hogere dividendverwachting.
  • Analisten upgrades.“Strong Buy” upgrades door verwachting dat tarieven stijgen, dit trekt extra kopers aan.
  • Nieuwe schepen (hefboomwerking op de markt). Nieuwe VLCC’s toegevoegd aan vloot , dit geeft meer capaciteit × hogere tarieven = explosieve verdiensten.

Is dit een korte termijn stijging of kunnen we meer winst in het komende jaar verwachten op DHT of andere tankeraandelen?

Dit lijkt momenteel eerder een “geopolitieke spike” dan een duurzame super cyclus. Maar: het kan overgaan in een mini-supercyclus als verstoringen aanhouden. Waarom dit nu extreem bullish voelt? De huidige stijging is uitzonderlijk omdat tarieven historisch hoog zijn, VLCC tarieven gingen richting $200k–$400k per dag Dit soort niveaus zie je normaal alleen bij crises (oorlog, blokkades). Mechanisme is “kunstmatige schaarste”. Belangrijk inzicht is dat er niet minder olie is (nog niet, alleen reserves tekorten), maar minder veilige routes, langere vaartijden, en minder beschikbare schepen. Dus het aanbod van transportcapaciteit daalt en prijzen exploderen

Waarom dit normaal gesproken tijdelijk is:

  • Geopolitiek = per definitie instabiel. Spanningen dalen, Hormuz volledig open en routes normaliseren, dan kunnen tarieven snel instorten met het  gevolg dat het aandeel net zo snel daalt. De hele rally is gebaseerd op: Hormuz-risico, Iran / VS spanningen. Als Spanningen de-escaleren en scheepvaart normaliseert, dan zakken tarieven normaal gesproken met 50–80% in weken
  • Tankermarkt is extreem cyclisch. Historisch patroon: Hoge tarieven betekent snelle instroom van kapitaal, nieuwe schepen worden gebouwd en overvloed zorgt ervoor dat tarieven dalen. Zelfs nu: Orderboek stijgt (nieuwe schepen besteld). Dat is meestal het begin van de volgende daling.

Waarom nu niet?: Argument voor een langere rally (bull case):

  • Structuur is veranderd (“ton-mile” effect). Rusland naar Azië (lange routes), Midden-Oosten onzeker dat betekent meer omvaren. Zelfs zonder de oorlog blijven routes waarschijnlijk langer dan vroeger. Dit omdat verzekeringspremies en de risico’s in het Midden-Oosten en dus de straat van Hormuz maar ook die door de rode zee te hoog worden.
  • Structureel krap aanbod. Oude vloot vanwege jaren onder investering. Nieuwe vloot groeit niet snel genoeg, mede doordat er ook krapte is qua het aantal scheepswerven. Bovendien zijn die allemaal in Azië gesitueerd vandaag de dag. Ook zorgt de energietransitie ervoor dat men schepen moet ombouwen naar meer milieuvriendelijk brandstoffen. Dit zorgt ervoor dat men minder focus ligt op nieuwe schepen, maar dat het geld besteed wordt voor de ombouw. DHT heeft een relatief nieuwe vloot.
  • Energietransitie vertraagt de reducering in de olie vraag . Vraag naar olie blijft stevig. Transport blijft nodig.

Scenario’s:

  • Base case (meest realistisch):Tarieven blijven hoog, maar dalen vanaf deze piek. DHT blijft echter winstgevend.
  • Bull case: Spanningen blijven maanden/jaren en Hormuz blijft risicogebied. Resultaat: langdurig hoge tarieven, mini-super cyclus (2026–2028), DHT kan nog flink verder stijgen.
  • Bear case: Geopolitiek ontspant snel. Routes normaliseren. Resultaat: tarieven crashen, tanker aandelen -30% tot -60% mogelijk.

Wij denken dat we uitkomen in de base case, maar met periodes tussen de base en de bull case. Volgens ons blijft de komende jaren regelmatig onrust ontstaan, langere routes blijven het scenario waardoor VLCC’s nodig zijn. Dit zorgt voor een goede winstgevendheid voor DHT aangezien zij groot zijn juist in deze markt.

Waarom stijgen de tarieven ondanks vrede?

  • A. “Confusion premium” (grote factor). De Strait is niet volledig stabiel/open, Soms open, soms dicht en onzekerheid blijft. Schepen: wachten, vermijden routes en zijn verkeerd gepositioneerd, wat leidt tot minder effectieve capaciteit en dit betekent hogere tarieven. Ook zijn verzekeringsmaatschappijen nog niet zo ver waardoor veel schepen toch stil blijven liggen vanwege de hoge premies, en sommige mogen niet varen aangezien ze dan onverzekerd zijn.
  • B. Market dislocation (heel belangrijk). Zelfs als de Straat heropent: Veel schepen liggen nog vast in de golf, de toevoer keten is tijdelijk “kapot”. Bijvoorbeeld: honderden schepen zijn nog in regio en zijn verkeerd gepositioneerd. Dit zorgt voor een tijdelijke schaarste buiten de Golf, met als gevolg hogere spot tarieven.
  • C. Verwachting van heropening trekt schepen weg. Dit klinkt paradoxaal, maar iedereen verwacht dat Hormuz open gaat, en schepen bewegen richting die regio. Gevolg elders is minder schepen beschikbaar, met als gevolg hogere tarieven.
  • D. Stop-start situatie.Verkeer nam toe na deal, maar bleef ver onder normaal niveau. Dat betekent markt is niet “normal”, maar nog steeds onzeker

Korte termijn (weken–maanden): Momentum blijft bullish en volatiliteit extreem hoog

Lange termijn: Tankers blijven cyclisch. Geen “buy & hold forever” sector

Middellange termijn (6–18 maanden) Zeer afhankelijk van: Midden-Oosten en handelsroutes

Na het US‑Iran akkoord (± 15–19 juni 2026): De geopolitieke risicopremie verdween deels, en olieprijzen daalden meteen. De “crisis-premie” (oorlogsrisico, omvaren) wordt minder en in sommige modellen zelfs van >$400k/dag naar veel lagere niveaus bij normalisatie. Maar, daarna gebeurde er iets anders de laatste dagen. Tarieven zijn weer omhoog gegaan. Volgens zeer recente marktdata (22 juni) liggen de prijzen van West Afrika naar China op ~$189k/dag (+92% w/w) en US Gulf naar China: ~$155k/dag (+46% w/w).

Dayrates VLCC's -most costs
Bron Baltic exchange

Bovenstaande grafiek laat niet de spotprijs zijn, maar wat dan wel. TCE (Time Charter Equivalent) = een berekende netto dagopbrengst voor de reder, nadat kosten zoals bunkerbrandstof zijn meegenomen. Voor de veiligheid trekken we in het verloop van het artikel voor de berekeningen nog eens $30.000 vanaf, niet alle kosten zijn namelijk meegenomen. Omdat ze iets hoger zijn dan normaal, rekenen wij met een marge ten opzichte van cash breakeven.

Voor een moderne VLCC kun je de kosten ongeveer zo indelen:

OPEX costs tanker stocks

Dit komt goed overeen met wat beursgenoteerde tankerbedrijven rapporteren.Voor beleggers is echter vaak de cash breakeven belangrijker dan OPEX.

Break even costs tankers

Wat betekent dit concreet voor DHT?

DHT reageert op huidige spot tarieven (die weer stijgen), niet alleen op “verwachte normalisatie”. Tarieven zijn nu nog hoog, ook volatiliteit hierdoor zitten handelaren meer op het momentum, en onzekerheid zorgt ervoor dat premium blijft.

DHT heeft ± 25–26 VLCC’s

  • Verdiensten = dagtarief (TCE tarief) – breakeven kosten × aantal schepen × dagen

Belangrijk: Kosten zijn relatief stabiel (~$20k–$30k/dag per schip), alles boven dat niveau = winst.

  • Break-even niveau: ± $25k–30k per dag. Daaronder: geen winst / mogelijk verlies.
  • “Normale” winst: $40k–60k/dag. Dan: degelijke cashflow en dividend, maar niet extreem.
  • Sterke markt: $80k–120k/dag Dan: hoge winst, stevige dividend payouts en aandeel meestal bullish.
  • Extreme winst (“sweet spot” DHT). $150k–200k+/dag Dan gebeurt dit: marges exploderen, earnings kunnen 3–5× hoger worden en dividend schiet omhoog.
  • Crisis / piek (zoals aan het begin van de oorlog tussen Iran en USA).$200k–400k/dag Dan: absurd hoge cashflow, kwartaalwinst kan compleet uit de band vliegen en aandelen reageren extreem.

DHT earnings in een kwartaal van 90 dagen en 25 schepen:

  • Scenario 1 — “normaal” ($50k/dag): 25 × 50,000 -30.000× 90 ≈ $45 miljoen winst.
  • Scenario 2 — sterke markt ($120k/dag) 25 × 120,000-30.000 × 90 ≈ $112 miljoen.
  • Scenario 3 — huidige spike ($180k–200k/dag) 25 × 180,000-30.000 × 90 ≈ $270 miljoen Dit is waarom Q1 de winst +273% YoY was.
  • Scenario 4 — extreme spike ($300k+) 25 × 300,000-30.000 × 90 ≈ $608 miljoen. Dit zijn “once-in-a-cycle” kwartalen

3 scenarios voor DHT koers

  • Bull scenario tarieven blijven >120k DHT blijft stijgen
  • Base case tarieven zakken naar 80k–120k DHT stabiliseert (goed, maar geen hype)
  • Bear case tarieven terug naar 50k–70k, DHT kan -30% tot -50%

Leden kunnen hieronder zien welk aandeel we in onze andere portfolio UMP hebben:

Over My Shoulder Gekochte & Verkochte aandelen en opties – Investor Assistance Pro

Conclusie:

Onze conclusie is om voorlopig de tanker aandelen in de portfolio te houden. Dit is onze keuze, als u denkt dat na het lezen van dit artikel, u in dit aandeel wilt stappen, moeten we zeggen dat de meeste winst al in het aandeel zit. Zoals gewoonlijk geven we geen advies, maar we zien het aandeel nog wel even verder stijgen. Ook het dividend wordt super aantrekkelijk.

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro ook zijn we tegenwoordig op substack actief, voor leden die de Engelse taal machtig zijn kunnen zich beter hier inschrijven, we richten deze site steeds verder in, zie volgende link: Investor Assistance Pro Substack | Substack

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

We naderen langzaam een parabolische beweging in uranium!

We naderen langzaam een parabolische beweging in uranium!

OMS nieuwsbrief: week 26 / jaar 08/ 19-06-2026

Inleiding

In dit artikel onderzoeken we de uranium markt. Op de korte termijn lijkt er geen beweging in te komen. Toch zien wij tekenen op de lange termijn die zeer gunstig zijn voor dit metaal. Daarom lijkt het ons verstandig om meer investeringen in deze sector te pompen, de reden waarom, leggen we hieronder uit.

Uranium “term”prijs versus de “spot”prijs

term and spot price of uranium long term
Bron: Cameco website

Bovenstaande grafiek hebben we gekopieerd vanaf de website van Cameco, de grootste Westerse mijnbouwfirma in uranium. In zwart is de “term” prijs van uranium weergegeven. Dit is wat de bedrijven die kernreactoren opereren via contracten afsluiten met de mijnbouwbedrijven. Meestal doet men dit 1-2 jaar van te voren, aangezien je niet wilt dat een kernreactor droogvalt qua uranium. De grafiek gaat tot eind mei. Op dat moment was de “term” prijs ongeveer $94. Dit houdt in, dit is een gemiddelde wat de bedrijven willen betalen, je hebt in contracten ook nog bodem en plafondprijzen, maar hier gaan we u niet mee lastig vallen.

De “spot” prijs was ongeveer $85 eind mei. Dit houdt in dat de vrije ponden uranium, die niet middels een contract is vastgelegd, op de markt voor $85 te koop zijn. Bedrijven van kernreactoren (we zullen ze in het verdere verloop van het artikel Utilities noemen) kunnen deze pondjes kopen, maar de moeilijkheid is, dat de Utilities een zekere aanvoerlijn nodig hebben, en vaak jaren vooruit moeten kijken. Pas bij acute schaarste koopt men op de markt. Deze schaarste is er dus nu niet, maar deze kan komen en snel ook.

Korte termijn uraniumprijs

Uranium price 1 year chart
Bron: Trading view 1 jaar uranium prijs

In de 1 jaars grafiek van uranium, is duidelijk te zien dat uranium het laatste half jaar zich in een consolidatie periode bevindt. De “term” prijs blijft echter langzaam doorstijgen. Dit is een indicatie dat de Utilities verwachten dat de pondjes in de toekomst een stuk lastiger te krijgen zijn. Op een gegeven moment worden de pondjes op de “spot” markt ook schaarser. Vooral als investeerders opnieuw interesse krijgen. We zien de eerste tekenen van herstel, de komende maanden zullen interessant worden.

Dalende uranium markt is anders dan een stijgende uranium markt

Voor uranium is het net een beetje anders qua markt als de rest van de grondstoffen. De spotprijs kan enorm fluctueren en snel een richting omhoog of omlaag kiezen. De “term” prijs echter niet. In een dalende markt hebben de Utilities nog contracten open staan die de prijs dan op een hoger niveau houden. Dit is mooi te zien in de bovenstaande afbeelding van de grafiek van uranium waar in de periode van 2007 tot 2018 de “term” prijs boven de “spot” prijs ligt en de beide prijzen blijven dalen totdat het een bodem heeft bereikt. Al die tijd blijft de “term” prijs boven de “spot” liggen. Dit zien we veranderen na 2018, als we een stijgende uranium markt naderen. Dan kruipen de prijzen langzaam naar elkaar toe en zal met tijd en wijlen de “spot” prijs een flinke spurt boven de “term” prijs maken. Dit betekent dat veel uranium in contracten is vastgelegd, het aanbod laag is op de “spot”markt, of vehikels als Sprott (SPUT) kopen flink in vanwege investeerdersvraag. De laatste verklaring, die van SPUT, geldt echter pas na 2021, aangezien Sprott toe zijn fonds heeft opgericht. We denken dat de tijd nu rijp is voor zo’n spurt van de “spot” prijs boven de “term”prijs.

Nu zijn SPUT en YELLOWCAKE vrij rustig, dus hier komt extra vraag nog niet vandaan. Deze week lazen we een bericht dat zeer bullish voor de lange termijn is. U kunt het bericht met de volgende link inzien: Utilities Are Already Preparing For Triple-Digit Uranium, T.CCO President Says – SightLine | U308. Dit is niet de eerste en beste meneer die dit zegt maar de CEO van Cameco. Hier een kleine snippet van het bericht:

Energiebedrijven bereiden zich steeds vaker voor op uraniumprijzen in de drie cijfers, omdat lange termijn‑brandstofcontracten nu al rekening beginnen te houden met hogere toekomstige uraniumkosten, aldus de president van Cameco. Veel energiebedrijven die momenteel langetermijncontracten onderhandelen, modelleren uraniumprijzen rond de 120 dollar per pond, via prijsbodems en ‑plafonds die in de contracten zijn ingebouwd, zei Cameco‑president Grant Isaac in de “Triangle Investor”-podcast van 6 april. “Er zijn een aantal energiebedrijven, 70% van de volumes die in 2025 zijn gecontracteerd, die uranium al prijzen op driecijferige niveaus,” zei hij. “Het middelpunt ligt bijna op 120 dollar per pond.”

Leest u dit goed? Het middelpunt ligt bijna op $120 per pond. Ja u leest het goed, dit is ruim 40% boven de huidige spotprijs. Tevens praat hij over 2025, rekening houdend met de geopolitieke spanningen van 2026, wat denkt u dat de Utilities nu betalen? Wij denken meer dan het getal van 2025. Maar, de 40% prijsstijging is al ruim genoeg om de aandelen in uranium te laten exploderen. Hierdoor moet echter de “spot”prijs eerst van zijn plaats komen. Voor de “term” prijs zal het scenario worden dat deze de komende tijd zal blijven stijgen, we zien dit eerder als een bodem prijs dan een plafond prijs. Als de CEO van Cameco al $120 als een gemiddelde waarde uitspreekt, wat zal de plafond prijs dan zijn? Er zijn veel beleggers die al $200 per pond voor de uraniumprijs oreren. Krijgen ze dn toch gelijk?

Mogelijke katalysatoren voor een stijging van de “spot” en “term” prijs van uranium

  • 1: De spotmarkt wordt leeggekocht door SPUT en YCA.
    • Ze kopen fysiek uranium en slaan het op
    • Hun fonds houdt inmiddels >80 miljoen lbs uranium aansprott
    • Ze halen actief materiaal uit de spotmarkt, hierdoor ontstaat er krapte waardoor de prijs stijgt
  • 2: Mijnbouwbedrijven blijven terughoudend
    • Ze verhogen productie niet agressief
    • Ze wachten op hogere lange termijn “term” prijzen
    • Nieuwe projecten hebben lange doorlooptijden, jarenlange lage prijzen hebben investeringen afgeremd.
  • 3: Utilities worden nerveus
    • hun toekomstige vraag is niet volledig afgedekt
    • historische voorraden zijn bijna op, gevolg is dat men begint met het tekenen va nieuwe langetermijncontracten en men bereid is om veel meer te betalen dan de huidige “spot” prijs.
    • Utilities moeten
  • 4: SMR’s veranderen het spel
    • 50-100 SMR’s betekent per jaar een extra 5-15 miljoen pond uranium extra, dit is ongeveer 3-10% extra vraag.
    • AI-datacenters kunnen dit veranderen in een veel hoger getal de komende jaren. Nu al worden ontwikkelaars van SMR’s volop gecontracteerd.
  • 5: Nieuwe Utilities
    • Zoals in eerdere artikels omschreven bouwt China de komende 10 jaar minimaal 6 reactoren per jaar erbij, dit zal de vraag per jaar met 1% doen toenemen.
    • Andere landen bouwen ook, zeg dat is wereldwijd ook 6 reactoren per jaar, dan komt er weer 1% van de vraag erbij.

Conclusie: de “spot”prijs staat op het punt van uitbreken

We zijn al in SPUT en YCA gestapt voor de lange termijn. Maar we hebben deze week een flink aantal opties geschreven. Dit hebben we de leden al laten weten op de 17de . De markt beweegt echter zo snel dat we inmiddels alweer 2 opties bijgekocht hebben met een kleine winst, en dit 1 dag later. We hadden de leden dit al laten weten, dat we dit zouden doen. Ook hebben we met het neergaan van de olieprijs, de olie opties die we wilden, inmiddels gekocht. Tevens hebben we een stinkbid op deze opties geplaats om nog meer te kopen. Een update van de melding van eergisteren kunnen de leden hier lezen:

Over My Shoulder Stocks and Options Bought & Sold – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro ook zijn we tegenwoordig op substack actief, voor leden die de Engelse taal machtig zijn kunnen zich beter hier inschrijven, we richten deze site steeds verder in, zie volgende link: Investor Assistance Pro Substack | Substack

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Een derde reden dat de olieprijs stijgt of op dit niveau blijft + een nieuwe koopkans in Zuid-Amerika?

Een derde reden dat de olieprijs stijgt of op dit niveau blijft + een nieuwe koopkans in Zuid-Amerika?

OMS nieuwsbrief: week 25 / jaar 08/ 12-06-2026

Inleiding

We hebben u al 2 redenen gegeven in de laatste maanden waarom er een ernstig olie tekort kan ontstaan. In dit artikel voegen we, weliswaar een kleine, maar toch ook een derde reden toe. We zien niet in welke olie productie tot de redding komt over een aantal maanden. Dit terwijl de strategische voorraden wereldwijd kelderen. In onderstaand artikel kunt u onze overpeinzingen lezen en hoe wij ons voorbereiden.

Bron: Grok

Reden 1 dat olie prijs op dit niveau blijft of stijgt: De straat van Hormuz

We hebben de laatste maanden al heel veel artikelen de deur uitgedaan over het sluiten van de straat van Hormuz en de mogelijke consequenties hiervan. Een van die artikelen vindt u hier beneden. We zullen u niet vermoeien met nog een artikel hierover, maar willen wel graag de huidige status en mogelijke consequenties van een mogelijk olie tekort met u doornemen.

De eerste consequentie is natuurlijk de lagere olie productie in de golfstaten, zie afbeelding hier beneden. Alle golfstaten hebben te maken met een significante olie productie verlaging. De Afrikaanse olie productie blijft nagenoeg gelijk en er is een beetje groei uit Venezuela. Als we alleen al het verlies in de plaatjes hieronder optellen komen we tot zo’n 10 miljoen barrels/day.

Oil production opec and non opec countries. Olie
Bron: X – Ole S. Hansen – Bloomberg/Saxo

Onderstaande afbeelding is van de barrels/day olie die nu niet geproduceerd zijn. In totaal zijn dit 3 (maanden) * 30 (dagen) * 14-2 (voor de oorlog waren blijkbaar 2 miljoen vaten ongeplande missers) miljoen barrels/day = ongeveer 1,1 miljard vaten olie. Pardon? Ja u leest het goed. Als u ons niet geloofd, kunt u misschien een blik werpen op de afbeelding daaronder. De CEO heeft blijkbaar ook een rekenmachine op zijn bureau, en hij zegt dat we inmiddels 1,2 miljard vaten missen. Als de grootste westerse olietrader in de wereld dit zegt, zit er wel een grond van waarheid in, lijkt ons. Verder zegt hij dat het een jaar gaat duren eer de zaak gekalmeerd is en de handel weer op het niveau van voor de oorlog is, als de oorlog vandaag eindigt en de straat van Hormuz opent. 1 JAAR dames en heren!. En markten blijven volhouden, er is niets aan de hand, we doen alsof morgen alles weer ok is. Wij denken dat dit korte termijn ruis is, en misschien komt er een mooie koopkans.

Outages of oil production. Olie
Bron: EIA
Shell CEO drops bombshell
Bron: X

Waarom stijgt de prijs dan niet explosief zult u zich misschien afvragen. Welnu, men is hard bezig de strategische voorraden op de gehele wereld op te maken. Onderstaande grafiek laat duidelijk zien het aantal dagen olie dat in voorraad was ten tijden van voor (blauwe balken) de oorlog tussen Iran en de USA en het sluiten van de straat van Hormuz, en nu (groene balken).

World oil reserves in days. Olie

Schokkend om te zien is, dat een aantal landen nog maar een voorraad heeft van minder dan 30 dagen. Onder meer Australië, een land waar het woke virus ervoor gezorgd heeft dat eigen capaciteit om zeep geholpen is. Het grootste gedeelte van de landen heeft nog 90 dagen voorraad aan olie. Nederland en België zitten net boven die grens. Het is billen knijpen de komende maanden. De straat is nog steeds niet open. Althans, misschien nu wel, dhr. Trump heeft namelijk voor de 37ste keer aangekondigd dat er een vredesovereenkomst is. Dit roept echter wel de vraag op, en China dan?

China zorgt wel voor zichzelf. Men heeft een gigantische plas aan olie. Kijk naar het rechter plaatje hieronder, men heeft meer dan alle andere landen bij elkaar in dit overzicht. Heeft men dan geen last van verminderde toevoer. Als u het onderstaande linker plaatje bekijkt, ja wel degelijk. Het is echter altijd maar twijfelachtig of men hiervoor kiest, en dus beleid is, of dat men ook getroffen wordt door de terugval. Wij denken voorlopig het laatste. Import van olie is ruim 15 miljoen vaten terug gevallen. Daarom is de prijs op dit moment nog redelijk kalm. We denken dat men niet een enorme piek in de prijs wilt en daarom voorzichtig zijn met inkopen.

China oil imports. Olie
Bron: X – Ole S. Hansen – Bloomberg/Saxo
China oil reserves
Bron: US Energy Information Administration

Dit is te zien aan de dalende olie voorraden, zie rechter afbeelding hieronder. Het zakt niet echt overtuigend in China moeten we zeggen, althans niet zo hard als in westerse landen. Dit laat zien dat de Chinezen de voorraad op een of andere manier goed kunnen managen door inkoop elders te halen of via andere bronnen van energie, zoals steenkool (stijgt), aardgas (stijgt), kernenergie (stijgt) en niet in de laatste plaats gigantische investeringen in zonnecellen en windmolens en elektrisch vervoer. Toch is dit allemaal maar een vervanging van een deel van olie en aardgas. Dit is waarom de Chinezen de laatste 10 jaar steeds hogere voorraden olie hebben aangelegd, zie linker onderstaande afbeelding. Het lijkt erop dat ze wisten dat de straat van Hormuz eens zou sluiten. Alle gekheid op een stokje, men zorgt gewoon goed voor energiezekerheid in China, iets waar wij nog heel veel kunnen leren. Nu kan je natuurlijk denken, oh maar dan kunnen de Chinezen hun strategische voorraad tot een minimum brengen en dan hebben we de 1,1 miljard gemiste vaten opgelost. Ja, maar Chinezen zijn zeer strategisch, dus die zijn niet zo gek als het westen om hun volledige reserves weg te laten vloeien, dus dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

China crude inventories last years. Olie
Bron: Kpler
Oil inventory decline. Olie
Bron: Kpler

Reden 2 dat olie prijs op dit niveau blijft of stijgt: De Russische olie crises

Ook over de situatie in Rusland hebben we een artikel geschreven een tijdje gelden. U kunt dit hier nalezen: The Russian oil supply, a crisis no one talks about. | Investor Help

X-message of russian oil exports decline. Olie

De situatie is nu zo dat we dichtbij het door onze geschatte export verlies van 1 miljoen barrels/day komen. Telt u even mee, we zitten nu al op een verlies van 11 miljoen barrels/day. Toch leest u hier nauwelijks iets over, terwijl het toch 1% van de totale wereldproductie is, en dus niet als kattenpis bestempeld kan worden.

Reden 3 dat olie prijs op dit niveau blijft of stijgt: Teveel schalie gas

Permian produce less oil and natural gas. Olie
Texas producers shutting down gas wells. Olie

Samenvatting van het volgende artikel vind u in het schuingedrukte gedeelte hieronder. US Shale Oil Revolution at Crossroads: 2026 Production Analysis | USOilPrice.com

US Shale Oil Revolution at Crossroads (2026)De Amerikaanse schalieolie-revolutie, die de VS van importeur tot ‘s werelds grootste olieproducent maakte, bereikt in 2026 een keerpunt. Na meer dan tien jaar explosieve groei stagneert de productie door dalende welproductiviteit, uitgeputte beste boorlocaties en een nieuwe focus op kapitaaldiscipline in plaats van groei.Huidige situatie. VS produceert circa 13,6 miljoen vaten per dag (maart 2026), ruim het dubbele van 15 jaar geleden. De EIA verwacht stabilisatie rond 13,5-13,8 miljoen vaten/dag in 2026-2027. De tijd van sterke groei is voorbij.

Belangrijkste basins

  • Permian Basin (West-Texas / New Mexico)
    • Nog steeds dominant met >6,1 miljoen vaten/dag (45% van totale VS-productie).
    • Maar: beperkte pijpleidingcapaciteit (vooral voor gas), dalende productiviteitswinsten en verschuiving naar mindere (tier-2/3) locaties.
    • Operators kiezen nu voor aandeelhoudersrendement en vrije kasstroom in plaats van maximale productie.
  • Eagle Ford
    • Sterk gedaald naar ~1,1 miljoen vaten/dag (piek was >1,7 miljoen in 2015).
    • Beste locaties uitgeput, rig-count >60% lager, hogere break-even prijzen.
  • Bakken (North Dakota)
    • Rond 1,3 miljoen vaten/dag (piek ~1,5 miljoen).
    • Lagere EUR per put, strenge weersomstandigheden, transportbeperkingen en hogere kosten.

Kernuitdagingen

  • Red Queen-effect: schaliewellen dalen extreem snel (60-70% in jaar 1). Continu boren is nodig om productie vlak te houden.
  • Technologische verbeteringen (langere horizontals, betere fracking, AI) leveren nog maar marginale winst op.
  • Financieel: na jaren van cash burn nu focus op schuldenreductie, variabele dividenden, consolidatie en vrije kasstroom. Groei-at-any-cost is voorbij.

Breder perspectief

  • Geopolitiek: VS kan minder makkelijk inspelen op wereldwijde tekorten (bijv. Hormuz-crisis). OPEC+ krijgt meer prijsmacht terug.
  • Regulering & milieu: strengere methaanregels, beperkte federale leasing en ESG-druk verhogen kosten.
  • Toekomst: hoop op EOR (CO₂-injectie), refracturing en automatisering, maar geen game-changers meer verwacht.

Conclusie
In 2026 evolueert de shale-industrie van disruptieve groeimotor naar een mature, stabiele maar dalende fase. Grote geïntegreerde majors (Exxon, Chevron) blijven aantrekkelijk, pure-play shale-bedrijven en dienstverleners staan onder druk. Voor beleidsmakers betekent dit dat de aanname van eeuwig stijgende Amerikaanse productie niet langer klopt.De revolutie is niet voorbij, maar verandert fundamenteel: van “wildcatters die nieuwe ontdekkingen najagen” naar “gedisciplineerde operators die maximale waarde halen uit een rijpende asset”. Voorspelbaarheid en duurzaamheid (financieel en operationeel) vervangen de vroegere groeieufonie.

Het is dus absoluut geen nieuw probleem, maar met slinkende olie voorraden, helpt het allemaal niet. Het huidige verlies is zo’n 100.000 barrels/day. Dit is dus peanuts vergeleken met het gestelde in reden 1 en 2. Toch is het waardevol om te benoemen, aangezien dit voor het komende half jaar de problemen met een wereld olietekort alleen maar erger maakt. Ook hogere prijzen gaat niets uitmaken, het is een capaciteit probleem, het spul bevat teveel aardgas en dit zorgt voor hogere kosten. Zo hoog dat men de productie verlaagd in gasrijke bronnen. Maar dit houdt ook in dat de olieproductie verlaagd wordt. Dus de beoogde groei van 150.000 barrels/day kan men hier op hun buik schrijven het komende half jaar. Dit wordt gedeeltelijk opgelost als men nieuwe pijpleidingen eind 2026 in bedrijf kan nemen. Zie bijgevoegde afbeeldingen van verschillende X-berichten hierover.

De olieprijs nu

Dhr.Trump werpt voor de 40ste keer een tweet de lucht in dat de oorlog onder controle is, en dat de straat van Hormuz binnenkort opengaat. Misschien vindt u het niet helemaal niet erg dat wij dit niet meer geloven. Maar het vreemde is, de merkt reageert er nog steeds op. Vandaag noteert Brent aardolie al ruim 7% lager, zie bovenstaande grafiek. De prijs is onder de gele steunlijn gevallen en door het 50-daags gemiddelde geslopen, nu al meer dan 2 weken. De prijs beweegt zich naar het 200-daags gemiddelde. Als u nog even wilt wachten met investeren in olie, dan ligt hier een mooie kans om in te stappen. Wij wachten hierop, als als het aandeel wat we op het oog hebben dipt, kopen we deze bij op het bereiken van het 200-daags gemiddelde van olie. Zie de link onder de Conclusie

Conclusie: Waarom blijft de olieprijs op dit niveau of zal deze stijgen vanaf dit punt.

Eerlijk gezegd vinden wij het verbazingwekkend dat de prijs niet verder opgelopen is. De derde reden die we u gegeven hebben is weliswaar zeer klein, maar de problemen stapelen zich op. De straat is voorlopig niet open, althans er komen nog steeds maar weinig schepen door, en het gaat maanden duren eer deze op volledige capaciteit draait, met andere woorden het aantal schepen als voor de oorlog. Rusland en Oekraïne vechten er nog vrolijk op los, ook is hier nog geen einde in zicht. Hierdoor zullen Oekraïense drones olie targets blijven bestoken met het gevolg minder Russische olie output. De schalie olievelden in de USA komen niet tot de redding en schalen door de goedkope gasprijs zelfs af, dit probleem kan zelfs groter worden.

Om al die tekorten op te vangen hebben de meeste landen besloten hun strategische voorraden op te gaan maken. Dit gaat goed totdat het op is. En voor een aantal landen is dit korter dan 1 maand, voor een fix aantal andere landen is dit 3 maanden. Dan zal en moet de oliestroom op gaan komen, dit met getale van de hoeveelheid van voor de oorlog, om überhaupt de economieën aan de gang te houden. En wij denken dat dit totaal niet in geprijsd is, dus er is onvoldoende oog voor reden 1 en reden 2. Reden 3 wil men al helemaal niet zien, ook als is deze klein in vergelijking met reden 1.

Australië en Indonesië zijn industrieën van formaat, en zal een testcase zijn voor ons in Europa, 2 a 3 maanden verder. We gaan zien hoe dit zich alles ontwikkeld. Zal men dan eindelijk in paniek raken en de belangrijkheid van fossiele energie eindelijk in gaan zien, of raken we nog verder in het woke konijnenhol. Uitkomst zal in ieder geval zijn prijzen op dit niveau of hoger. En wij verwachten veel hoger.

Eerst zal er een dip in de prijs zijn. Wij wachten deze af. Samen met de huidige dip in de algehele aandelenmarkt en de paniek die volgt, zal er misschien een hele mooie koopkans ontstaan. Wij kopen dus nu niets, behalve goedkope opties. Maar we wachten, met 10% cash langs de zijkant om voluit in te stappen over een paar maanden, of misschien komt een kans eerder zoals het er nu naar uitziet. Het punt waar de prijs het 200-daags gemiddelde raakt is een mooi punt om in te stappen.

Indien er paniek zal ontstaan zal het niet leuk worden, waarschijnlijk zakken we 20% met onze gehele portfolio, zet u schrap. We voorspellen niets, hier zijn we namelijk slecht in, maar we zien nu al een 5-8% daling. Een beetje cash achter de hand kan geen kwaad in deze olie schaarste. Een voorbeeld is nu al een behoorlijke dip in de edelmetaal prijzen. Deze zakken behoorlijk weg.

Over My Shoulder Stocks and Options Bought & Sold – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro ook zijn we tegenwoordig op substack actief, voor leden die de Engelse taal machtig zijn kunnen zich beter hier inschrijven, we richten deze site steeds verder in, zie volgende link: Investor Assistance Pro Substack | Substack

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder zullen we 3 secties voortaan apart publiceren: CHARTS, GEOpolitics, en X-messages

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.