Week 35

Week 35

Waterstof

De laatste jaren gaat bijna alle aandacht naar het elektrisch rijden. Ook in de politiek hoor je niets anders. Toch is er ook een andere energiebron bezig op de achtergrond bezig om terrein te winnen en dit is H2, oftewel waterstof. Waterstof kan je nog maar in enkele pompstations krijgen. Toch zijn er blijkbaar al mensen die op deze brandstof rijden. De bekendste voor mij is Marja van Loon, CEO van Shell Nederland. Toch blijft het betrekkelijk stil rond waterstof, iets wat voor mij onbegrijpelijk is. Het is immers zeer milieuvriendelijk, er zitten namelijk geen koolstofatomen in, er is dus geen kans op CO2 vorming bij de verbranding. Er komt water uit de uitlaat. Een waterstofauto tankt waterstof, zet deze om in elektriciteit waarbij water wordt gevormd. De waterstofauto is dus een elektrische auto zonder batterij. Grote autobedrijven (b.v. BMW) en grote energiebedrijven (b.v. Shell) omarmen dit idee steeds meer door de auto hiervoor door te ontwikkelen en de tankstation capaciteit uit te breiden. H2 heeft een groot nadeel, het is zeer explosief. Bij botsingen zou dit tot problemen kunnen leiden. Hier lees ik echter weinig van in de berichtgevingen. Ongetwijfeld heeft men hier goed over nagedacht maar eer ik op waterstof ga rijden dan wil ik eerst overtuigd worden dat dit geen gevaar oplevert voor mij en mijn passagiers.

Elektrisch rijden wordt toch de toekomst?

Elektrisch rijden met accusystemen heeft 2 belangrijke nadelen ten opzichte van de huidige verbrandingsmotoren. Het is zeer moeilijk op te slaan en het duurt lang om het in een opslagmedium te krijgen. Natuurlijk is elektriciteit in een batterij op te slaan, maat batterijen worden slechter met de loop van de tijd en presteren minder in b.v. de winter. Denk maar aan uw normale auto accu. Als u dus een accu-pakket in een 8 jaar oude elektrische auto heeft dan is het maar zeer de vraag of de energie die u erin stopt ongeveer dezelfde energie is die u eruit krijgt. Bij benzine is dit anders, u heeft een aantal liter in uw tank, en of uw auto nu ouder of minder oud is, of u in de winter of in de zomer rijdt, of u de auto na een paar weken pas weer opstart, u krijgt ongeveer dezelfde energie eruit die u erin heeft gestopt (althans wat ervan verwacht mag worden). Verder is benzine binnen een paar minuten te tanken, “snel” laden bij een elektrische auto met accu’s duurt 30 minuten. Bovendien kunt u dan maar 80% van het totale vermogen “tanken”. Misschien zit ik er een beetje naast maar 15 minuten is in mijn ogen ook erg langzaam. Elektrisch rijden op accu’s heeft 1 groot voordeel. Het is zeer milieuvriendelijk. Toch is er een combinatie van deze 2 zonder hierbij de factor milieuvriendelijkheid op te geven. Dit is de waterstofauto. Het is een elektrische auto met een brandstof aan boord, namelijk H2. Het grote voordeel hierbij is dat de waterstof in enkele minuten te tanken is. Tevens is het zeer licht, 5 kg is voldoende voor 600 rijplezier. Vergelijkbaar met een auto met verbrandingsmotor is dit ongeveer een factor 10 minder. Ook een elektrische auto met accu moet een accupakket van zo’n 200 kg meeslepen. Dit maakt een waterstofauto lichter en dus veel efficiënter, er gaat minder energie verloren door het meeslepen van minder gewicht.

Een ander zeer groot nadeel van accu’s is de grote hoeveelheid aan zware metalen die nodig zijn bij het maken van accu’s. Indien accu’s versleten zijn na verloop van tijd komen deze zware metalen in het milieu terecht.

In mijn ogen heeft elektrisch rijden zeker de toekomst, maar dan wel met een waterstoftank i.p.v. een accu. Als ik een milieuactivist was zou ik hier mij zinnen op zetten. Als investeerder zie ik hierin de grootste kan van slagen om elektrisch rijden tot een succes te maken. Voor vervoer op water en vrachtvervoer over de weg zie ik de grootste mogelijkheid.

Aandelen in de waterstofbranche

Veel aandelen in deze branche zijn er niet te vinden toch hebben we 2 aandelen gevonden die u misschien zou interesseren.

  1. Ballard power systems (BLDP)

Een van origine Canadees bedrijf dat reeds samenwerkingsverbanden heeft met grote automerken zoals Toyota en Audi. Tevens zetten ze zich in op de gehele vervoerssectors, dat betekend vrachtverkeer, treinen, ect, ect… Onlangs is het aandeel zo’n 20% gestegen. We bevelen dit aandeel nog niet aan, maar een koop nu en wegleggen voor de komende 10 jaar zou naar ons idee geen slechte zet zijn.

  1. Powercell Sweden (PCELL)

Zweeds bedrijf dat tevens brandstofcellen levert in bijna alle vormen van vervoer. Ze zijn vooral sterk in de scheepvaart vertegenwoordigd maar hebben ook samenwerkingsverbanden met grote automerken. Ook dit aandeel bevelen we nu nog niet aan, maar een koop nu en wegleggen voor de komende 10 jaar zou naar ons idee geen slechte zet zijn. Ook dit aandeel is de laatste tijd minimaal met 30% gestegen,

Kortom, beleggershulp zal deze sector blijven monitoren en waarschijnlijk in de nabije toekomst deze aandelen of een ander aandeel in deze sector aanbevelen.

RENDEMENT OP ONS PORTFOLIO

Deze week was het weer kommer en kwel voor onze portfolio. Goud en Zilver doen het dramatisch slecht, de short squeeze (zie artikel vorige weekly) is nog niet uitgekomen. Andere sectoren die het slecht doen zijn Special Metals, Short aandelen en China. Een opvallende is hierbij de short aandelen. SEAS doet het veel beter dan verwacht, toch vraag ik u hiermee nog enig geduld te hebben. Cannabis doet het bijzonder goed, ook dividend income blijft goed presteren. Tevens zijn we goed van start gegaan met de opties, hier schuilt echter langzaam een addertje onder het gras. Apple doet het bijzonder goed mag ik zeggen en indien deze boven de $235 gaat noteren zijn we op 19-10-18 genoodzaakt onze calloptie bij te kopen met verlies. Dit wordt nog spannend dus. Voor de rest blijft het devies: Houd koers!

Volgende week komt de nieuwe nieuwsbrief uit voor september.

Sector Rendement
Base metals & Copper 5,3%
Gold & Silver -8,3%
China -9,0%
Uranium -0,4%
Energy 4,2%
Short -9,4%
Special Materials -15,0%
Dividend Income 9,5%
Cannabis 10,7%
Winst/Verlies 2018 0,0%
Totaal 0,52%

Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier.
Met vriendelijke groeten, Martin Belder
disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.

 


Reageren is niet mogelijk.