Archief van
Auteur: Martin Belder

Nieuwsbrief volume 12

Nieuwsbrief volume 12

Short

Deze maand breiden we onze short posities uit. Dit om onze portfolio te beschermen tegen de komende val van de wereldwijde beurzen. We bevinden ons in de op 1 na langste bullmarket allertijden. Bij beleggershulp denken we dat dit de langste bullmarket kan worden en dat de rit naar boven nog maximaal 6-12 maanden kan duren. Daarna verwachten we bij beleggershulp een bearmarket van enkele jaren. Waarom nu shorten zal u zich afvragen. Omdat de markt heel lastig te timen is en dat men vroeg in moet stappen voordat de paniek toeslaat. De spanningen op de gehele aardbol nemen zienderogen toe. Voorbeelden hiervan zijn de handelsoorlog, hetze tegen Rusland, Brexit en spanningen ten aanzien van Iran.

Handelsoorlog

De handelsoorlog tussen China en de USA wordt steeds heviger. Dhr. Trump lijkt ons geen man die makkelijk toegeeft en zal daarom het vuurtje verder opstoken. Alhoewel ….

[pdf id=843]

Week 47

Week 47

Uranium mijnbouwbedrijven

2 weken geleden in een weekly hebben we reeds een artikel geschreven over kernenergie. Kernenergie kan natuurlijk niet zonder uranium. Bij beleggershulp hebben we in ons korte bestaan reeds enkele malen over de potentie van enorme winsten bij uranium mijnbouwbedrijven geschreven. Dit plaatje is niet veranderd, en onlangs is een mooie gelegenheid ontstaan om aandelen bij te kopen aangezien de gehele markt, dus ook uranium aandelen met een daling te maken had.

Voordat u dit soort speculatieve aandelen aanschaft, want dit blijven ze, is het echt nodig dat u dit met geld doet dat u over heeft en u moet bereid zijn om dit te verliezen. Beleg anders niet in dit soort bedrijven. Verder moet u geduld hebben, leg uw horizon op zo’n 3 jaar vanaf vandaag. Bij beleggershulp denken we dat onze uranium portfolio met gemiddeld 100% is gestegen tegen die tijd.

Wij zijn niet de enige die dit denken. Een van de mensen die al een tijdje over de potentie van uranium praat, en die ik al een tijd volg, is Marin Katusa. Dit is een Canadese investeerder die een tijd lang onder de vleugel van Doug Casey heeft gewerkt, en sinds enige jaren een eigen research service heeft opgericht. Marin heeft onlangs een speciale promo gestart voor zijn nieuwsbrievenservice met als hoofdthema uranium mijnbouwbedrijven. Nu neem ik dit soort promo’s altijd met een flinke korrel zout aangezien het voor ongeveer 75%  aan reclame is en men verteld altijd eindeloos door hoeveel winst er in het verleden gemaakt is door hun nieuwsbrieven service. Men verteld hierbij echter nooit hun verliesgevende aanbevelingen. Desondanks is het altijd wel goed om te luisteren wat hun visie op bepaalde zaken is, aangezien ze het grote plaatje altijd wel goed zien. Ik raad u aan deze namen eens te googlen.

We zetten voor u nog een keertje op een rijtje waarom uranium mijnbouwbedrijven een enorm potentieel hebben om honderden procenten te stijgen de komende jaren:

  1. Prijs

Hierboven ziet u de uraniumprijs van de afgelopen 5 jaar. Wat opvallend is dat uranium sinds eind 2016 in een stijgend trendkanaal zit. Technisch gezien er er een uitbraak van de prijs. Toch kunnen de meeste (bijna alle) mijnen geen winst draaien bij deze prijzen. Waarom halen dit soort bedrijven dan toch het goedje naar boven? Omdat deze bedrijven prijsafspraken maken op een lange termijn met bedrijven die uranium kopen. Men verkoopt dus, met deze prijsafspraken, hun gemijnde uranium voor een fix hogere prijs dan de huidige prijs van uranium. Dit kan niet anders.

Bij beleggershulp verwachten we niet dat de prijs van uranium zal doorschieten naar de vorige top in 2007 van $136. De prijsstijging zal langzamer verlopen waarbij we over een paar jaar dicht bij $85 terecht zullen komen. Extra aanbod zal daarna of net iets ervoor de markt inkomen waarbij een tijdelijke dip mogelijk is.

  1. Aanbod

Er is dit jaar 20% van de markt afgehaald door Kazachstan en Cameco. Dit omdat men het uranium niet met verlies uit de grond wil halen, is logisch, zou ik ook niet doen. De productie is niet snel weer op het oude niveau terug te brengen aangezien men hiervoor eerst nieuw personeel moet aannemen en de mijn weer in bedrijf moet nemen, dit is geen gemakkelijke zaak. Dus als men besluit om de productie weer in de markt te zitten gaat hier minimaal 1 jaar overheen en dit nadat de prijs zo hoog is dat men met winst kan produceren. Volgens onze research ligt dit bij een prijsniveau van zo’n $60-70. Daarna duurt het nog minimaal een jaar eer productie in de markt is gezet en dit voldoende geabsorbeerd gaat worden. De prijs zal bij stijgende vraag dus voorlopig gewoon door blijven stijgen.

  1. Vraag

De vraag zal blijven stijgen de komende jaren. Dit omdat vele kerncentrales hun langlopende contracten opnieuw gaan afsluiten. Na Fukushima hebben dit soort bedrijven minder uranium op lange termijn ingekocht aangezien er veel politieke ruis op de lijn was. Meerdere landen hebben erover nagedacht om hun kerncentrales te sluiten naar aanleiding van Fukushima. In Duitsland hebben ze dit ook echt gedaan. Of bedrijven hebben de angst en onzekerheid lange tijd gehad dat hun regering dezelfde beslissing zou nemen als Duitsland zou nemen. In onzekere tijden ga je geen spullen kopen, en zeker geen lange termijn contracten aangaan. Nu lijkt het tij te gaan keren, zelfs in Duitsland spreekt men al meer over terugkeer naar kernenergie. Men kan ook niet anders als men de klimaatdoelstellingen echt serieus wilt nemen. Meer daarover in weekly nr 45.

De vraag uit Japan zal langzaam doorstijgen. Het land heeft geen andere keus, anders wordt energie onbetaalbaar en economische groei zal gaan vertragen. Nu heeft Japan 25% van zijn kerncentrales weer bijstaan, bij beleggershulp verwachten we dat dit percentage over 3 jaar 75% zal zijn.

China bouwt een fix aantal kerncentrale die de komende jaren online zullen komen. Dit zal de vraag naar uranium doen stijgen en daarmee de prijs zal doen stijgen.

  1. Hefboomwerking

Als een mijnbouwbedrijf $1 winst maakt bij een uraniumprijs zeg $40, zal de winst bij $50 dus ongeveer $11 zijn. Na aftrek van hogere kosten aan equipment en meer personeel zal dit rond de $10 uitkomen. Hiermee maakt een bedrijf 10x zoveel winst terwijl de uraniumprijs maar met 25% is gestegen. De hefboom is hier dus 4 en men kan verwachten dat de prijs van de aandelen dus 4x zo hard stijgen. Dit is zuiver hypothetisch natuurlijk maar het laat duidelijk het potentieel zien.

Wij hebben in ons portfolio de volgende aandelen CCJ, UEC, NXE, URG en FCU. Ons advies is om in de komende weken aandelen bij te kopen van UEC, NXE, URG en FCU met een weging van 0,2. Hierdoor zullen de meeste aandelen een weging van 0,4 krijgen en UEC een weging van 0,6. De gemiddelde aankoopprijs zal hierdoor zakken. We verlagen in dit geval de stoploss prijs van de aandelen niet, deze laten we op het oude niveau staan.

RENDEMENT OP ONS PORTFOLIO

Dit was weer een rampzalige week voor de gehele markt, zo ook voor onze portfolio. Bitcoin was de hardste daler, we houden hier onze stop in de gaten. Ik raad u niet aan om Bitcoin of welke digitale currency op dit moment te kopen, alles ligt er zeer zwak bij. Base Metals en Copper zakte weg. Dit kwam door het zakken van de olieprijs. Dit klinkt raar maar zowel BHP als RIO hebben olie assets vandaar. DE energy sector had hier natuurlijk zeer zeker last van en zakte behoorlijk weg. China doet het redelijk goed en staat nu nog net in de min, uranium noteert een kleine plus. De short aandelen noteren nog steeds een behoorlijk verlies waarbij Tesla iets zakte en SEAS juist steeg. De cannabissector noteert een mooie plus. Dit is echter aan 1 aandeel te danken , IIPR is een positieve uitschieter tussen de andere aandelen die dik in de min staan. Dividend income is de laatste weken flink gezakt met GGN en SII dik in de min. Mijn verwachting is dat de aandelen weer gaan stijgen en het verlies ruim goed maken. De EV-metals willen nog niet echt de stijging laten zien en noteren dicht bij de 0. Totaal verlies is nu -2,00%, dit is net iets slechter dan de S&P500 notering en een stuk beter dan de AEX. Beleggershulp doet het niet slecht, we staan echter niet te juichen. Motto blijft: Houd koers!

SectorRendement
Base metals & Copper-0,6%
Gold & Silver-7,4%
China-0,5%
Uranium0,5%
Energy-12,6%
Short-6,6%
Dividend Income-9,3%
Cannabis4,4%
Digital Currency-18,0%
EV-metals0,2%
FGS5,8%
Winst/Verlies 201812,3%
Totaal-2,04%

Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier.
Met vriendelijke groeten, Martin Belder
disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.

Week 46

Week 46

Langlopende CALL-OPTIES

Ik heb u gisteren niet de beleggershulp weekly toegezonden zoals u van mij gewend bent. Dit wilde ik namelijk vandaag doen. Dit om gelijk de eerste lange termijn optie te kunnen kopen en deze in de nieuwsbrief te kunnen verwerken. Hieronder ziet u welke dit is geworden.

We hebben de lange termijn optie van Wheathon Precious Metals gekocht met een expiratiedatum van 17 jan 2020 op een strike prijs van 22,5. Deze call kost ons $72. Dit is tevens het maximale bedrag wat we aan deze trade kunnen verliezen.

We speculeren hiermee dus dat de prijs van WPM boven de $22,50 staat voor 17 januari 2020. Doet deze dat niet dan loopt de call waardeloos af. De huidige prijs staat nu net boven de $16 en het aandeel moet dus zo’n 40% stijgen de komende 14 maanden. Dit lijkt veel maar we verwachten de de goud en zilverprijs in 2019 een flinke lift krijgt. Bovendien zijn we van plan om de optie met zo’n 100% winst weer van de hand te doen.

Deze optie zal niet op zichzelf staan maar we willen dit soort opties van verschillende goud- en zilvermijnbedrijven aanschaffen voor max 1000 euro. Hiermee maken we gelijk een nieuwe categorie aan onder de opties, dit noemen we de langlopende call-opties categorie.

Verkopen van putopties

Met het verkopen van put-opties hebben we reeds enige ervaring op gebouwd. We blijven dit voorlopig doen aangezien we verwachten dat de markt de komende maanden weer een flinke rit naar boven maken. Nu is dus het moment weer om putopties bij te verkopen. We hebben vandaag dan ook weer 2 putopties verkocht, zie onderstaande afbeelding van mijn account.

Aangezien we deze optie aanbeveling deze keer in de weekly hebben ondergebracht zal er geen aparte option update worden opgestuurd naar uw mailadres.

RENDEMENT OP ONS PORTFOLIO

Overall is de portfolio weer iets gestegen. Dit komt vooral door NSU, deze is overgenomen en er werd maar liefst $6.00 voor het aandeel geboden. We hebben hierbij het aandeel met flinke winst de deur uit kunnen doen. De rest van de sectoren blijven kwakkelen. Totaal verlies is nu -0,05%. Motto blijft: Houd koers!

SectorRendement
Base metals & Copper3,8%
Gold & Silver-7,5%
China-2,3%
Uranium1,2%
Energy-6,2%
Short-6,6%
Dividend Income-8,3%
Cannabis3,5%
Digital Currency-8,5%
EV-metals0,1%
FGS6,6%
Winst/Verlies 201812,3%
Totaal-0,05%

Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier.
Met vriendelijke groeten, Martin Belder
disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.