Week 28

Week 28

Goed nieuws voor Tesla?

Tesla haalt eindelijk haar productiedoelen. Goed nieuws zou je zeggen toch? Althans voor Tesla en het  aandeel. Nu zal het bedrijf vast winst gaan maken en dit zal het aandeel in prijs doen stijgen. Wij van beleggershulp denken van niet. Alle automakers hebben het moeilijk. Waarom? Overproductie. Als de beste autoproducenten in de wereld zoals BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen en Toyota het reeds zeer moeilijk vinden om voldoende marge uit een auto te halen, hoe krijgt Tesla dit dan überhaupt voor elkaar?

Tesla is nu officieel een autoproducent. Om haar maandelijkse productietarget te halen heeft Elon Musk zijn medewerkers tot het uiterste gedreven. Zelf heeft hij op de fabrieksvloer geslapen om overal zo snel mogelijk bij te zijn en bij te sturen. Als een bedrijf zo tot zijn limieten gedrukt moet worden om de productiedoelen te halen van de Model 3 wat zegt dit dan over de kwaliteit van het product? Wat zegt dit dan over de langdurige stabiele productie van de auto? Niet veel goeds, denken wij. Wij denken dat er opnieuw incidenten komen (we hopen dit uiteraard niet). Verder de uiterste best doen een aantal maanden volhouden, dan stort de boel als een kaartenhuis in elkaar. Maar stel, het lukt Tesla. Elon Musk is een goede ondernemer immers. Tesla wordt een goede autoproducent, incidenten komen niet meer voor en productie stijgt stabiel. Zal Tesla dan genoeg winst maken om haar schulden en rentebetalingen de baas te blijven. Wij denken van niet. Tesla zal marge moeten maken op zijn auto’s. Dit is erg moeilijk.

Tegenwind zal komen van andere elektrische automakers. BMW is hiermee lekker bezig, VW zegt hierin volop te investeren, Toyota zal ook niet stil zitten. Indien dit soort bedrijven hun productie van elektrische auto’s gaan opschroeven, wie gaat dan de goedkoopste en beste elektrische auto maken. Tesla? Ik denk het niet. Dit zullen de grote bedrijven zijn. Zij kunnen zich veroorloven om de auto’s in het begin tegen een marge van 0 te verkopen, daarna langzaam het productieproces te verbeteren en de marge terug laten komen zodat ze weer geld gaan verdienen. Duitse automaker hebben een goede naam, mensen die een BMW rijden, stappen heus niet zomaar in een Tesla. Als ze een elektrische auto kopen, zal dit een BMW worden.

Tesla heeft deze luxe niet, zij moet in een wereld met hevige concurrentie auto’s maken, genoeg marge maken om haar schulden te financieren en haar medewerkers te betalen. Het enige wat Tesla kan redden is nog meer steun van de regering. Zal Trump dit laten gebeuren? Misschien.

Een andere tegenwind komt van de politiek van de heer Trump. Door zijn politiek van America First en importheffingen zullen producten in prijs stijgen. Inflatie stijgt, daardoor zal de rente stijgen. Niet best, vooral niet als je veel schuld hebt zoals Tesla. Verder zal prijsstijgingen in goederen de marge op de Model 3 verder onder druk zetten.

Conclusie: Blijf short op Tesla. Verkoop bij (klinkt raar vind u niet?) boven de $350. Het Tesla aandeel zal <$100 staan over een jaar of 2, dat voorspel ik u.

Rendement op ons portfolio

Ons portfolio doet het beroerd de laatste maand, een ander woord heb ik er niet voor. China, Special Metals en Gold & Silver zijn de zorgenkindjes. Gold en Silver is hierbij het kleine zorgenkindje. Deze sector trekt weer bij is mijn vermoeden. China en Special Metals zijn echter zorgelijke sectoren, houd u stops goed in de gaten. De rotsen in de branding zijn Energy en Dividend Income. Deze sectoren zorgen ervoor dat onze portfolio in de plus blijft. Houd koers.

SectorRendement
Base metals & Copper3,9%
Gold & Silver-0,1%
China-7,9%
Uranium0,4%
Energy9,3%
Short5,1%
Special Materials-14,4%
Dividend Income8,3%
Cannabis0,3%
Winst/Verlies 201819,0%
Totaal0,68%

Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier.

Met vriendelijke groeten ,     Martin Belder

disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.

Reacties zijn gesloten.