Archief van
Categorie: Uranium

SHELL geeft gas!

SHELL geeft gas!

OMS nieuwsbrief: week 24 / jaar 08/ 05-06-2026

Inleiding

Normaal gesproken behandelen we grondstoffen thema’s. Deze week niet, dit keer behandelen we in onze nieuwsbrief portfolio een aandeel en Free Growth Stock (een aandeel dat minimaal 100% winst heeft gemaakt, een aandeel waarvan we de helft verkocht hebben, en waarvan we de andere helft aanhouden als groei en vooral dividend aandeel) van IA-pro, namelijk Shell. Natuurlijk heeft dit met grondstoffen te maken, zoals u weet voornamelijk olie en aardgas. We leggen u een cases voor, waarin we duidelijk maken, als je in een westers LNG bedrijf wilt beleggen, Shell nu een goede keus is. Vooral als het om gas of LNG gaat.

Bron: Grok generated

De geopolitieke situatie en de keuze in de beste westerse LNG (gas) producent/trader

De geopolitieke situatie mag duidelijk zijn. Wie regelmatig naar onze podcast kijkt, weet dat er een verandering gaande is op het totale geopolitieke energieplaatje. Hiermee bedoelen we dat het Midden-Oosten inmiddels als politiek risicovol gebied wordt beschouwt, en dat vooral westerse landen, maar zeker ook Azië, meer diversificatie van hun leveranciers verlangen. Zowat alle grote olie & aardgas maatschappijen zijn wel geraakt door de oorlog. Dus waar we op zoek naar zijn, is een westers bedrijf dat zo min mogelijk in risicovolle gebieden opereert, een gebalanceerde productie heeft verdeeld over de gehele aardbol, en de grootste is in LNG. Aangezien Europa en Azië aardgas nodig heeft, en Rusland niet meer mag leveren aan Europa en nog onvoldoende richting Azië kan sturen, kijken we uit naar een westers bedrijf. We komen hier uit bij de koninklijke, sorry ik weet we mogen dit niet meer zo mogen noemen, maar het doet nog steeds pijn in ons hart, dat dit niet meer deels een Nederlands bedrijf is. De ziekelijk woke cultuur binnen de Nederlandse politiek heeft dit voorgoed verziekt. We hebben het hier natuurlijk over Shell. IA-pro heeft al voldoende aandelen van dit bedrijf, maar we willen u graag de cases voorleggen waarom een belegger hierin nu kan investeren. Let op dit is geen advies, we schrijven alleen de cases, doe u eigen onderzoek, ect, ect, ect……

Shell en aardolie

Daar Shell een volledig geïntegreerd bedrijf is met een downstream, midstream en upstream tak, willen we eerst olie behandelen voordat we naar aardgas/LNG overgaan. We hebben u geen plaatje hieronder gegeven van de productie capaciteit van olie in 2015, maar u kunt dit ook een klein beetje uit de 2 plaatjes rechts ernaast halen. Shell heeft zijn raffinage capaciteit ernstig gereduceerd in Europa en Azië, maar ook in de USA sinds 2000. We moeten zeggen, dit is niet duidelijk uit het linker plaatje te halen, daar het ook upstream activiteiten behelst. Dus laten we ons daarom focussen op upstream. Ook deze is voor olie gereduceerd de laatste decennia, maar het bedrijf heeft duidelijk uitgesproken de huidige volumes te zullen handhaven. Aan de andere kan is de trading wel gegroeid.

Oil production Shell
Trading crude oil shell 2025
Trading crude oil shell 2015

Als we kijken waar de olieproductie vandaan komt, zien we duidelijk dat 42% (bijna de helft) van de Amerika’s komt; grootste bronnen zijn Brazilië en de Golf van Mexico. Vooral in Brazilië breidt men veel uit. 22% komt uit Azië en de Pacific (voornamelijk in Maleisië, Australië, en Brunei). In Europa heeft men haar activiteiten ernstig afgebouwd, Afrika heeft men het iets laten groeien in totaal, en uit het midden oosten haalt men dezelfde hoeveelheid als eerst. Er moet bij vermeld worden dat Shell meer focus legt op de lichte oliesoorten en condensaten, en de laatste 10 jaar steeds minder op de zwaardere olie soorten.

Trading in olie is gegroeid, en van oudsher de beste tak van Shell. Hier wordt het geld gemaakt en Shell is goed in trading. Hiermee bedoelen we van oudsher trading in olie, maar nu ook steeds meer aardgas/LNG. Qua volumes komt steeds meer uit de America’s, waar men ook productiegroei laat zien. Als u het middelste plaatje met cijfers uit 2025 vergelijkt met het rechterplaatsje uit 2025 is het verschil en de shift duidelijk te zien. Het aandeel uit Rusland is sinds de oorlog tussen de Oekraïne en Rusland duidelijk afgenomen. Dit neemt in 2026 waarschijnlijk verder af. Europa trading in olie is licht gedaald en Afrika licht gestegen. Opvallend is ook dat het Midden-Oosten is gedaald qua trading. Waarschijnlijk niet in volumes, maar daar de America’s een groter deel van de taart pakt, in procenten geslonken. Ook dit zal zich voortzetten.

Shell en Aardgas

Shell Natural Gas production 2025
Shell Natural Gas production 2015

Het bedrijf heeft haar strategie duidelijk vastgezet op groei in aardgas/LNG en de volumes in aardolie op het niveau van begin 2026 houden. Kijkt u eens naar de groei van de productie van Aardgas uit de America’s ten opzichte van de andere regio’s. Dit komt voornamelijk uit de Golf van Mexico, Canada en Brazilië. Russisch en Europees gas is afgenomen en gas uit het Midden-Oosten is nagenoeg gelijk gebleven, Afrika is ook hier een lichte groeier.

De verdeling van Upstream productie en LNG trading binnen Shell

LNG in mTPA

In de linker afbeelding is te zien dat Shell haar upstream activiteiten het best gebalanceerd heeft over onze aardbol van alle westerse bedrijven. Waarom laten we hier alleen westerse bedrijven zien? Omdat wij denken dat Aziatische en vooral bedrijven uit het Midden-Oosten het lastiger gaan krijgen. De laatstgenoemde krijgt te maken met minder afname vanwege de onzekerheden en schade uit de oorlog tussen de USA en Iran, en daarbovenop margederving vanwege lagere prijzen die de afnemer wil betalen. Men wil immers meer risico premie voornamelijk gedreven door het transport en hogere verzekeringspremies hierop. Aziatische bedrijven zullen het lastiger vinden om de westerse markt te betreden aangezien het geopolitieke landschap hier steeds verder een stokje voor gaat steken. Westerse bedrijven zijn daarentegen wel bereid om het naar Azië te verschepen, en hier zal Europa mede het strijdtoneel moeten betreden.

Daarom is het voor Europa relatief gunstig dat er 2 grote bedrijven zijn die stevig in de LNG zitten. Qua volumes steek Shell er met kop en schouders bovenuit, het is de grootste LNG trader in de wereld, dus ook van de 4 westerse bedrijven. Als producent moet Shell Gazprom, Quatar Energy, en Exxon achter zich laten maar heeft een prachtige 4de plek op de wereldranglijst. Maar de 4 grootste westerse bedrijven liggen aardig op dezelfde hoeveelheid, moeten we zeggen, qua productie. Als men dit wegzet tegen de totale marktkapitalisatie winnen de Europese bedrijven echter makkelijk van de Amerikaanse bedrijven.

Market Cap of western oil Majors
Mtpa divided through market cap by western oil majors

In de afbeelding aan de linkerzijde is duidelijk te zien dat Exxon bijna 3x zo groot is als Shell en Total Energies, Chevron bijna 1,5x. Dit ligt echter voor een groot deel aan de waardering die bij de USA bedrijven hoger ligt, hier komen we op terug als we de financiële data behandelen. Als vergelijk met hoe groot men is qua trading volumes ten opzichte van de market cap, zie rechter afbeelding, ziet men dat het compleet omgekeerd is. Hierin is de factor 3 ook te zien. Ook dit ligt deels aan de waardering natuurlijk, maar geeft dus duidelijk een beeld dat wij denken dat Shell en Total Energies ondergewaardeerd is ten opzichte van de andere 2.

De LNG ambitie van Shell

LNG 2026 estimate production of western majors
LNG 2035 estimate production of western majors

Zoals gezegd zijn ze alle vier bijna even groot in productie, zie het bovenstaande linker plaatje. Als men echter naar de schatting kijk die van de productie van LNG in 2035, dan ziet men de echte winnaar naar boven komen drijven. Shell heeft dan de grootste productie van allemaal. In het onderste plaatje hebben we dit weer vergeleken met de market cap van nu. Hieruit blijkt dat Shell relatief gezien er met kop en schouders erbovenuit steekt, en als de LNG markt zich ontwikkeld zoals wij denken, zal Shell zijn waardering weten op te krikken.

Production 2026 and 2035 versus market cap

Financiele cijfers van Shell op dit moment in vergelijk met de andere 3 grote westerse olie-maatschappijen

Financial Metrics of western oil majors

De financiële cijfer tussen de 4 bedrijven op een rijtje:

  • PE ratio: Duidelijk is dat de 2 Europese bedrijven ondergewaardeerd zijn aan de die van de USA. Voor een klein deel terecht, aangezien het investeringsklimaat in Europa nu niet echt bijster positief is, maar dit gaat is behoorlijk groot. Total Energies is hier de beste keuze in, met Shell hier vlak achteraan. Shell (2); Total (1); Chevron (4); Exxon (3)
  • Dividend Yield: Hier staat Shell op de derde plaats na Total en Chevron. Op zich is dit niet zo erg, zo lang het maar blijft groeien. Shell heeft een keer de fout gemaakt om haar dividend te verlagen, deze zal men niet snel weer opnieuw maken. Dus wij hebben er vertrouwen in dat het bedrijf het dividend verhoogd. Eerlijk gezegd doen alle 4 dit wel, en zijn dus voor de zeer lange termijn allemaal goede bedrijven. Shell (3); Total (1); Chevron (2); Exxon (4)
  • Payout ratio: Shell heeft de laagste Payout, en met een ruim % tov de andere bedrijven, en heeft dus de eerste plaats. Shell staat hier dus ruim aan kop, en we vinden dit belangrijker dan het dividend. Het biedt namelijk ruimte aan de aandelen inkoop en de schulden sanering waar het bedrijf al lange tijd hard werkt. Shell (1); Total (2); Chevron (4); Exxon (3)
  • FCF Yield: Free Cash Flow Yield is bij Shell duidelijk hoger dan bij de rest. Hier staat Shell dus op plaats 1 en het bedrijf genereerd dus duidelijk meer cash dan de andere bedrijven. Shell (1); Total (2); Chevron (3); Exxon (4)
  • ROIC: Op de Return on Invested Capital, hierbij staat Shell op de derde plaats, na de 2 USA broeders. Op zich komt dit goed als hun investeringen in de LNG sector zich gaat materialiseren. Shell (3); Total (1); Chevron (4); Exxon (2)
  • ROA: Voor de Return op Assets geldt hetzelfde als voor de ROIC. Shell (3); Total (1); Chevron (4); Exxon (2)
  • Debt/Equity: Hier staat Shell als hoogste genoteerd. Op zich niet erg, het zijn geen alarmerende berichten. Men heeft net ARC resources gekocht, dus schuld zal zijn toegenomen, wat niet goed is voor deze matrix. Wij hebben de echter vertrouwen in dat Shell haar schulden blijft terugbetalen. Het staat hier op plaats 4. Shell (4); Total (3); Chevron (2); Exxon (1)
  • EV/Equity: Enterprise Value/ Equity. De waardering van Shell is duidelijk het laagste, en hierbij staat het stevig op de eerst plaats. Shell (1); Total (2); Chevron (3); Exxon (4)
  • Eindstand Shell = 2+3+1+1+3+3+4+1= 18
  • Eindstand Total = 1+1+2+2+1+1+3+2= 13
  • Eindstand Chevron: 4+2+4+3+4+4+2+3= 26
  • Eindstand Exxon: 3+4+3+4+2+2+1+4= 23

Op basis van de uitslag zou u misschien denken dat we voor Total Energies moeten kiezen, aangezien dit de beste financiële cijfers heeft. Toch kiezen wij liever Shell, dit vanwege haar beter gebalanceerde portfolio en toekomst visie ten opzichte van LNG. We denken dat dit een groeimarkt zal blijven zijn. Shell is hier al verreweg de grootste trader en zal ook de grootste producent van de vier in de toekomst worden. Met gebalanceerde portfolio bedoelen we dat Shell een betere verdeling van productie eenheden heeft over de verschillende werelddelen. Total heeft veel meer assets in risico gebieden zoals het Midden-Oosten en Afrika, hierdoor sluipt meer risico in het aandeel. Shell gaat de LNG markt echt domineren, als we naar de toekomst kijken, en Total zal hier een tweede plek innemen. Maar er is meer. Wij zijn echt heel content met de overname van Arc Resources, dit zal Shell als LNG producent en Trader alleen maar versterken.

Shell’s overname van Arc resources

Arc Resources voegt veel toe aan de assets van Shell. En wij denken dat de markt dit totaal onderschat. Ergens waren we eerst een beetje boos, dit aangezien we aandeelhouder waren van Arc Resources en het aandeel op koers lag voor een mooie winst. We hebben het aandeel verkocht en de premie van de overname in ons zak gestoken. We hebben immers Shell aandelen, en prive nog meer, dus we wilden niet nog meer blootstelling. Achteraf waren we blij met de overname door Shell, omdat tijdens het doen van dit onderzoek, we denken dat Shell het beste bedrijf van de 4 is, en dat de overname van ARC resources dit gaat bevestigen. Waarom we dit denken zullen we proberen uit te leggen.

Eerst de oliekant. Arc resources produceert nu al 370.000 boe/d. Ongeveer 40% hiervan is olie. Dit voegt ongeveer 10% (370.000*0,4/1,4 miljoen bo/d olie upstream productie van Shell) van de totale upstream productie van olie toe. Dit is dus significant en voegt waarde toe aan de opmerking van Shell dat men de liquids productie constant willen houden. Maar er is meer. De olie die Arc resources produceert is van hoge kwaliteit, licht en zoet plus een hoop condensaat. Dit kan perfect gemixt worden met de olie uit teerzanden van andere bedrijven, of direct op de markt gezet worden, wat een hogere prijs oplevert. Maar Shell kan dit ook volledig in haar Scottford en Sarnia raffinaderij voeden. Daar men niet alleen dunne olie in een raffinaderij kan stoppen, is dit genoeg om samen met zwaardere stromen, die geïmporteerd worden (of uit teerzanden) , in de beide raffinaderijen te stoppen.

Dan de aardgas kant. Dit is 60% van de 370.000 boe/d. Dit kan rechstreek in hun project LNG Canada gevoed worden om verscheept te worden als LNG richting Azië of Europa.

Totale resources die ARC resources in de grond heeft aan olie (40%) en gas (60%) is 2 miljard boe. Pardon, ja u leest het goed, dit is goed aan 15 jaar huidige productie van 370.000 boe/d. Maar dit is nog niet alles, ja dames en heren het houdt niet op. Shell krijgt hierbij meer dan 600 hectare exploratie gebied erbij in de Montney bases. Dit betekent waarschijnlijk in de toekomst meer olie en gas toegevoegd aan de 2 miljard boe nu.

Ziet u nu de enorme synergie die Shell hierbij behaald heeft, ze hebben hierbij hun liquids veilig gesteld in een land zonder veel politieke risico’s, olie kan naar hun raffinaderijen aldaar, en gas kan via het nieuwe LNG Canada project (wat men nu volledig opstart en eind 2027 op volle capaciteit moet draaien) direct op de markt gezet worden. Ze hebben geen derde partij nodig in Canada, men kan alles zelf verwerken naar eindproduct. Dit is 1 van de redenen, en misschien wel de belangrijkste waarom we bullish zijn op dit bedrijf. Verder is het groeipotentieel, qua exploratie is Canada’s beste olie en gas regio’s enorm, en ons zou het niet verbazen, als ze hier LNG groei, en misschien op den duur, olie groei uit kunnen halen.

We denken dat ARC resources en het potentieel hiervan nog niet in de prijs van het aandeel verdisconteert is. Beleggers lijken het te negeren. Verder is Shell dus duidelijk op overname pad, en misschien koopt men nog een kleiner bedrijf in deze regio, wie weet.

De percentage die we in bovenstaand artikel staan kunnen er best een klein beetje naast zitten. Ten eerste is het vaak een inschatting en ten tweede de data die we met onze AI tools eruit halen kan er naast zitten. Maar wij vinden dit niet zo van belang, het gaat om de algemene richting en bedoeling van het artikel, en bovendien dit geldt voor alle 4 de bedrijven. Het bedrijf Shell kennen we erg goed. Het aandeel heeft al een lange tijd niet gedaan buiten het laatste jaar om. Maar wil het echt verschil maken dan zou het verder moeten stijgen. Wat we nog niet in het artikel hebben vermeld is dat Shell een uitstekende shareholder yield heeft (dividend + aandelen terugkoop+schuld sanering), dit zal medebijdragen aan een hogere waardering.

Aandelen hebben we genoeg, dus we bespelen dit via een optie constructie. U kunt dit met de volgende link inzien welke: Over My Shoulder Gekochte & Verkochte aandelen en opties – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder zullen we 3 secties voortaan apart publiceren: CHARTS, GEOpolitics, en X-messages

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Daling in goud en zilver voorbij, meer consolidatie of zelfs een verder daling?

Daling in goud en zilver voorbij, meer consolidatie of zelfs een verder daling?

OMS nieuwsbrief: week 23 / jaar 08/ 29-05-2026

Inleiding

Goud zit al een tijdje in een consolidatie periode. In dit artikel vragen we ons af hoelang dit nog aanhoudt. We passen onze portfolio hierop lichtjes aan, leden kunnen dit hier lezen: Over My Shoulder Gekochte & Verkochte aandelen en opties – Investor Assistance Pro

Daling goud en zilver voorbij, meer consolidatie of zelfs een verder daling?
Bron: Grok generated

De status van goud en zilver op dit moment, en de verwachting van de komende maanden, in het kort

Voordat we verder gaan, willen we de lezer erop wijzen, dat alles wat we over goud zeggen, ook geldt voor platina en zilver. Tenzij we specifiek op een bepaald ander materiaal ingaan dan goud. Waarom? Goud bepaald de trend, platina maar vooral zilver bevestigen dit, met meer volatiliteit. Ook nu zie je dit weer. De scherpe daling van goud en zilver lijkt grotendeels achter de rug, maar we zitten waarschijnlijk in een fase van consolidatie met risico op verdere (tijdelijke) dips.

1 jaar grafiek van goud
Bron: Tradingview

Goud: Rond de $4.400–$4.500/oz. Het piekte begin 2026 boven de $5.500 (zelfs $5.589), maar zakte daarna hard (tot 14% in enkele dagen). Nu beweegt het rond support-niveaus zoals $4.400–$4.600. Zilver: Rond de $74–$76/oz. Ook hier een enorme crash na recordhoogtes boven $116 in januari. Zilver is volatieler door zijn industriële gebruik. De grote sell-off kwam door een sterkere dollar, hogere yields, technische factoren en winstneming na de enorme rally van 2025.Wat nu?

  • Daling voorbij? Waarschijnlijk ja, voor de acute fase. Veel analisten zien dit als een correctie in een intacte bull market, niet het einde van de opwaartse trend. Fysieke vraag (vooral uit Azië en centrale banken) blijft sterk.
  • Meer consolidatie? Zeer waarschijnlijk. Verwacht zijwaartse beweging of lichte dips in de komende maanden, met support rond $4.200–$4.600 voor goud en $70 voor zilver. Volatiliteit blijft hoog door macro-factoren (Fed, dollar, geopolitiek).
  • Verdere daling? Mogelijk op korte termijn (bijv. bij sterkere dollar of risk-on sentiment), maar de meeste banken (J.P. Morgan, Goldman) houden een bullish outlook voor eind 2026: goud richting $5.000+, zilver $80–$100+ gemiddeld. Structurele drivers zoals de-dollarisatie en industriële vraag blijven intact.

Kortom: geen paniekverkopen, maar dit is een koopkans voor de lange termijn volgens consensus. Risico’s: sterkere economie/Fed of lagere geopolitieke spanningen. Het technische beeld van goud laat een driehoek zien tussen de gele en blauwe lijn (zie bovenstaande afbeelding). De koers is inmiddels exact op het 200-daags gemiddelde belandt, normaal is dit een zeer sterke support en koopkans. We zijn echter voorzichtig.

Koopkans voor goud en zilver?

Wat geven de banken op als target voor de goudprijs:

  • Wells Fargo: $6100-$6300 voor goud voor het einde van 2026. Korte verklaring: “De vooruitzichten voor lagere kortetermijnrentes en de mogelijkheid om zich in te dekken tegen toenemende beleidsverrassingen brengen ons ertoe onze goudprognose voor 2026 te verhogen.” Wells Fargo resets gold price target for the rest of 2026 – TheStreet
  • JP Morgan: $5050 voor goud voor het einde van 2026 en $5400 voor goud tegen het eind van 2027. Korte verklaring: “Hoewel deze rally in goud niet lineair is geweest en dat ook niet zal worden, denken we dat de trends die deze hogere herijking van de goudprijs aansturen nog lang niet zijn uitgeput,” zei Natasha Kaneva, hoofd Global Commodities Strategy bij J.P. Morgan. “De langetermijntrend waarbij centrale banken en beleggers hun reserves verder diversifiëren richting goud heeft nog veel ruimte om door te zetten. Wij verwachten dat de goudvraag de prijs tegen eind 2026 richting 5.000 dollar per ounce zal duwen.” A new high? | Gold price predictions from J.P. Morgan Global Research
  • Goldmann Sachs: $5400 voor goud voor het einde van 2026 en $5400 voor goud tegen het eind van 2027. Korte verklaring: “Vooruitkijkend baseert Goldman zijn basisscenario op drie factoren: een normalisatie van speculatieve posities, wat de bank inschat op ongeveer 195 dollar per troy ounce; 50 basispunten aan renteverlagingen door de Fed, volgens de verwachting van haar economen goed voor zo’n 120 dollar; en een hernieuwde versnelling van centrale‑bankaankopen naar ongeveer 60 ton per maand, wat naar schatting nog eens 535 dollar bijdraagt.” Goldman Sachs sees gold hitting $5,400 by year-end By Investing.com
  • UBS: $5900 voor goud voor het einde van 2026 en $6200 voor goud begin Q3 2026. Korte verklaring: “Renteverlagingen door de Federal Reserve, UBS verwacht twee verlagingen van 25 basispunten tegen september 2026. Lagere reële rentes verlagen de opportuniteitskosten van het aanhouden van goud. Aanhoudende aankopen door centrale banken. Wereldwijde centrale banken zullen naar verwachting ongeveer 950 metrische ton goud kopen in 2026. Polen heeft onlangs zijn doelstelling voor goudreserves verhoogd, wat wijst op een bredere institutionele vraag. Recordvraag vanuit beleggers. Wereldwijde ETF‑posities bereikten in februari 2026 een recordhoogte van 4.171 ton. Dat is een nieuw record, zelfs terwijl de prijzen consolideerden na de correctie van januari.” UBS Forecasts Gold Above $6,000 — Should You Buy Now?
  • BofA: $6000 voor goud voor het einde van 2026. Korte verklaring: “Goud is in een luchtzak terechtgekomen, omdat het edelmetaal en olie omgekeerd met elkaar correleren door zorgen over inflatie en de reactie van de Fed. Die nervositeit blijft aanwezig, maar de aanhoudende onzekerheid over het Amerikaanse economische beleid, waaronder een hoog begrotingstekort en een zwakke dollar, zou de vraag naar het metaal moeten blijven ondersteunen.” Bank of America stands firm on 12-month $6,000 gold target, sees silver averaging $86 in 2026 | Kitco News
  • Goudprijs target voor het eind van het jaar van enkele andere banken: Deutsche Bank ($6000); BNP Paribas ($6000); Societe Generale ($6000); HSBC $5000 en ABN – AMRO ($6000).

Wat zeggen enkele grote investeerders over goud?

  • Stan Druckenmiller: Blijft long gold als geopolitieke hedge en bescherming tegen dollarzwakte/inflatie. Geen expliciet target voor 2026; hij focust op macro-hedging in een periode van “massive disruption”.
  • Peter Thiel: Langdurig pro-goud als hedge tegen fiat-risico’s. Geen recente prijsvoorspelling voor 2026; hij ziet het als structureel bezit (via Palantir kocht hij eerder fysiek goud).
  • Ronnie Stoeferle (incrementum): Base case al overschreden in 2026. Langetermijn: $4.800 (conservatief, al bereikt) tot $8.900 in inflatiescenario tegen 2030. Zeer optimistisch over de “Golden Decade”.
  • Ray Dalio: Geen exact jaareinddoel, maar hij adviseert 5-15% allocatie in goud als diversificatie. Ziet structurele stijging door schulden, de-dollarisatie en fiat-erosie.
  • Michael Oliver: Extreem bullish. Goud is nog vroeg in de cyclus; hij spreekt van een “minimum” van ~$8.500 gebaseerd op historische bullmarkt-multiples. Zilver: $300–$500 mogelijk al in de zomer van 2026.

Wat zeggen wij over goud?

Na al dit geweld durven we haast niet meer. Onze target voor eind 2026 voor de goudprijs is: $5000-$5400 voor het eind van 2026, maar op korte termijn zet de consolidatie voort tussen $4400-$4600 tot en met Q3 van dit jaar, pas in Q4 zal de goudprijs verder stijgen. Het kan zelfs zijn dat goud onder het 200-daags gemiddelde dipt. Een korte false break-out zien we als een koopkans voor goud. Dit kan echter anders zijn voor de aandelen. Aandelen kunnen vanwege de kleiner wordende marge, lees dieselprijzen omhoog, zakken, zelfs bij een licht stijgende goudprijs.


Wat ondersteunt de goudprijs?

Aanhoudende aankopen door centrale banken

Goud reserves van de verschillende landen in de wereld
Bron: Central Banks Gold Reserves by Country | World Gold Council

Bovenstaande afbeelding is de hoeveelheid van goud die de verschillende centrale banken op de wereld officieel als reserves in de boeken hebben staan. Nederland staat op de 11de plaats, misschien dat Erdogan nog iets verkoopt en dan staan we weer 10de ;-). Interessanter is echter wat de banken gekocht hebben, en verkocht hebben aan goudreserves, en of we hier een conclusie aan vast kunnen binden naar de toekomst toe.

Vraag naar goud
Bron: Gold Demand & Supply by Country | World Gold Council

Duidelijk is te zien aan de lila balken in de bovenstaande afbeelding dat centrale banken de laatste 5 jaar meer goud kopen (bijna dubbel zoveel) als de 10 jaar daarvoor. De verwachting is dat deze trend zich voortzet over het algemeen, alhoewel er de laatste maand wel wat verkoopdruk is vanuit een aantal landen zoals Turkije en Rusland om hun munt te ondersteunen. Zie onderstaande afbeelding.

aankopen en verkopen van Q1 2026 van goud door centrale banken
Bron: Central Banks Gold Reserves by Country | World Gold Council

Diversificatiebehoefte (tegen hoge schulden en fiat-risico’s) door investeerders

Zie hier de groene balken in de afbeelding boven de bovenstaande afbeelding. De vraag van investeerders is doorgaans hoog, maar vooral in 2025 is dit behoorlijk gestegen. We denken dat dit relatief hoog blijft, nu vooral met afgekoelde prijzen en verlaagde geopolitieke spanningen. Vooral in China blijft de vraag hoog.

De rol van goud is veranderd. Het is niet langer puur een crisis hedge voor investeerders, het fungeert nu als bescherming tegen geldontwaarding, als dollar-diversificatiemiddel, en als reservemiddel voor instellingen die stilletjes het lange termijn vertrouwen in fiat-systemen heroverwegen. Deze bredere rol ondersteunt een hogere structureel prijsvloer voor veel investeerders dan het oude safe-haven-kader ooit deed. Dezelfde structurele krachten spelen zich af in de bredere edelmetalencomplex. Met andere woorden, de investeerder behandelt goud meer als een brandverzekering op het huis. Knap handig als alles in de brand staat, zo ook als er Weimar achtige taferelen aankomen. De zwakte op de korte termijn veranderd deze kijk op goud niet, de meeste investeerders zien dit juist als een koopkans.

Heel opvallend was het bericht deze week van de Chinese regering dat mensen opriep om goud te kopen. Kan dit het tij keren?

Juwelen en goud

De vraag naar juwelen is de laatste jaren wat afgenomen. Deze trend gaat door denken wij. Mannen, dit kunnen we alleen tegen gaan als we meer gouden sieraden kopen. Persoonlijk zijn wij hier slecht in, maar hier hebben meer mannen last van op de wereld. Misschien dat mannen uit China ons kunnen redden.

Vraag en Aanbod

Totale vraag naar goud

De laatste 5 jaar is duidelijk te zien dat de totale vraag blijft stijgen. Wij denken dat dit alleen maar toe gaat nemen de komende 10 jaar. We zitten nu op een totale vraag van 5000 ton goud per jaar.

Totale aanbod van goud

Aanbod van goud
Bron: Gold Demand & Supply by Country | World Gold Council

De grafiek laat prima zien dat de markt aan voldoende goud kan komen om aan de vraag te voldoen. Zeer interessant is, dat het aanbod van recycled goud blijft stijgen de laatste jaren. Hier helpt de prijs natuurlijk aan mee. De vraag is echter of dit aanhoudt, of dat men dit op een gegeven moment ook als een investering gaat zien. Het meeste goud dat gerecycled wordt komt namelijk van juwelen, zo’n 90%. Dus mannen verkoop de sieraden van uw vrouw niet. Ze zijn een appeltje voor de dorst, dit is ook het originele idee van sieraden, niet alleen als versiering, maar als het echt slecht gaat heeft u iets achter de hand. Als u dit niet snapt, kan iemand uit India u dit vast uitleggen.

Wat zijn factoren die de goudprijs kan doen laten zakken?

  • Sterkere US Dollar: Een stijgende dollar maakt goud duurder voor niet-Amerikaanse kopers en vermindert de aantrekkingskracht. Dit zien we de laatste tijd ontstaan, en wij denken dat dit nog tot eind Q3 aanhoudt.
  • Hogere (reële) rentes en obligatierendementen. Dit verhoogt de opportunity cost van goud (dat geen rente oplevert). Hiervoor willen we eerst zien wat het inflatie effect is wanneer de geopolitieke spanningen eindelijk gaan afnemen. Wij zijn bang dat de markt in een sterke ontkenningsfase zit, vooral rondom olie.
  • Risk-on sentiment / sterke economische groei. Beleggers stappen over naar aandelen en andere risicovolle assets, weg van safe-haven goud. Dit zien we niet 1, 2, 3 ontstaan. Wij denken dat dit met golven ontstaat waarbij aandelen een lange tijd consolideren en geen richting kiezen.
  • Afname centrale bank aankopen of zelfs verkopen (bij liquiditeitsproblemen). Dit zien we al een beetje ontstaan en het kan best wel eens zijn dat dit op korte termijn voor prijsdalingen gaat zorgen.
  • Profit-taking en technische correcties na een sterke rally. Vooral in de aandelen kan dit eraan komen. Dit is ook de reden waarom wij het een en ander aan het heroverwegen zijn.
  • Afname fysieke vraag (juwelen in Azië bij te hoge prijzen, ETF-outflows). Naar ons idee zullen juwelen een klein effect hebben, maar outflows uit ETF’s kan wel degelijk een groot effect hebben, zie onderstaande opsomming:
    • 2021: Uitstroom van ongeveer -$9 miljard (sterke outflows, vooral Noord-Amerika).
    • 2022–2023: Voornamelijk outflows of zeer lichte inflows (hoge rentes drukten op de vraag).
    • 2024: Modeste positieve inflows (herstel).
    • 2025: Recordjaar met +$89 miljard inflows (sterkste ooit in dollarwaarde). Holdings stegen naar record 4.025 ton.
    • 2026 (tot nu, eind mei): Sterk wisselend, Q1 had forse outflows (record -$12 miljard in maart alleen), maar april herstelde met +$6,6 miljard. Azië blijft consistent positief, het Westen volatieler.

En wat doet zilver en platina?

Precies hetzelfde als goud verwachten wij. Er is vooral zwakte bij platina aandelen te verwachten. Dit omdat de olieprijs hoog is, koopt iedereen (tenminste, dit wil de media u doen geloven) elektrische auto’s. Dit sentiment zal platina geen goed doen, ondanks de fundamentele noodzaak, toch verwachten we dat het metaal zelf boven haar 200-daags gemiddelde blijft. Voor zilver geldt hetzelfde denken we, ondanks dat je veel paniek verhalen leest over het zilver dat de kluizen verlaat. Onze conclusie hiervoor is, dat dit voorlopig overdreven is, ondanks wel degelijk een daling, en dat de zilverprijs hierdoor niet opeens omhoog kan schieten. Zie de onderstaande afbeelding.

Bron: IA-pro database

Tja, en wat doen wij nu met dit gegeven? Schrik niet: Wij verkopen een aantal goudaandelen en een platina aandeel, en kopen een ander, en naar ons idee het beste, goudaandeel daarvoor terug. Met andere woorden wij consolideren onze portfolio. Dit doen we, omdat wij denken dat er minimaal 3-5 maanden consolidatie in de markt blijft vanaf vandaag, waardoor aandelen licht kunnen zakken met een gelijkblijvende goudprijs. Het beste aandeel zal minder gevoelig zijn voor een daling en geeft bovendien een beetje dividend.

Dit houdt niet in dat we onze totale holding in goud terugbrengen, we verschuiven de boel alleen een beetje, en maken de portfolio iets overzichtelijker. Van zilver aandelen blijven we af, deze houden we voorlopig. We kijken tevens zo nu en dan, of we met een optie strategie goud en zilveraandelen kunnen kopen of bijkopen, als wij denken dat de markt dipt.

Over My Shoulder Gekochte & Verkochte aandelen en opties – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder zullen we 3 secties voortaan apart publiceren: CHARTS, GEOpolitics, en X-messages

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Zal TIN sexy zijn in de toekomst?

Zal TIN sexy zijn in de toekomst?

OMS nieuwsbrief: week 22 / jaar 08/ 22-05-2026

Inleiding

In het artikel van deze week springen in, op een onderwerp wat we al vaker onder de loep hebben genomen. Dit is tin, en naar ons inziens is er nauwelijks aandacht voor dit belangrijke metaal, je kan dus zeggen het is niet sexy. We willen echter kijken of dit in de toekomst wel potentie heeft om sexy te worden. Met een van ons huidige tin aandelen staan we inmiddels op ruim 380% winst, misschien is dit sexy genoeg?

Sexy TIN
Bron: Grok generated

Kort overzicht waar tin voor nodig is

Het is absoluut geen sexy onderwerp om over te schrijven, aangezien het de meeste mensen niet aanspreekt. Tin, vaak omschreven als de “lijm” van de elektronica‑industrie, is onmisbaar voor het creëren van betrouwbare elektrische verbindingen via soldeer. Dankzij deze unieke eigenschap vormt tin, een fundament in talloze technologieën, die de wereldwijde verschuiving naar hernieuwbare energie en elektrificatie aandrijven. Aangezien het gebruik van elektronica alleen maar zal stijgen de komende jaren, wordt tin steeds belangrijker en misschien wel een keer sexy. Wij denken dat we hierover moeten schrijven aangezien hier volgens ons kansen liggen. Eerst behandelen we, waar we tin zoal voor nodig hebben.

  • Elektronica: Ongeveer 98% van het tin dat in elektronica wordt gebruikt, dient als soldeer en vormt miljarden verbindingen in apparaten variërend van smartphones tot geavanceerde computersystemen.
  • Hernieuwbare energie: Tin‑gebaseerd soldeer is cruciaal in de productie van zonnepanelen en in netwerkinfrastructuur, en maakt zo de integratie van schone energiebronnen mogelijk.
  • Elektrische voertuigen (EV’s): EV’s bevatten aanzienlijk meer tin dan conventionele auto’s, vooral door hun complexe elektronische systemen. Zo bevat de Tesla Model Y ongeveer 2,1 kg tin in zijn batterijbeheersystemen.
  • Energieopslag: Tin speelt een sleutelrol in battery management systems en besturingselektronica, essentieel voor efficiënte energieopslag.
  • Geavanceerde computing en AI: Datacenters die kunstmatige intelligentie ondersteunen vereisen enorme hoeveelheden elektronische componenten. Een faciliteit van 10 MW heeft ongeveer 2,5 ton tin nodig.
  • Telecommunicatie: De uitrol van 5G‑netwerken vraagt veel tin‑gebaseerd soldeer, omdat 5G‑basisstations 40% meer printplaten bevatten dan 4G‑stations.

Dit is ook de reden waarom de EU het op de lijst van kritische materialen heeft gezet.

Tin en de straat van Hormuz

De sluiting van de Straat van Hormuz is geen directe klap voor tin zoals voor olie of aluminium, maar versterkt de bestaande kwetsbaarheid van de markt. Het drijft prijzen omhoog via energie- en transportkosten en onderstreept het strategische belang van diversificatie en verticale integratie. Voor Europa is dit een extra argument om eigen tinmijnen snel te ontwikkelen: minder afhankelijkheid van risicovolle globale routes en betere bescherming tegen geopolitieke shocks. De zwavelzuurcrisis raakt tin veel minder hard dan koper, nikkel of kobalt. Het is vooral een kostenverhogende factor in plaats van een productieblokkade. Voor Europa en projecten, is dit juist een extra katalysator:

  • Versnelt de noodzaak voor verticale integratie en lokale productie.
  • Verhoogt de strategische waarde van Europese tin (minder blootstelling aan globale shocks).
  • Kan leiden tot een Europese premium op tin prijzen.

De tin prijs van de afgelopen jaren en nu

Tin prijs

In de bovenstaande grafiek is de prijs van tin te zien van de laatste 20 jaar. Duidelijk is te zien dat de prijs zich op dit moment rond het hoogste punt beweegt. Interessant zou zijn, of de prijs eventueel nog meer kan stijgen de komende jaren. Om dit te ontdekken kunnen we het best naar de vraag en het aanbod kijken.

Het aanbod van en de vraag naar Tin

Tin production worldwide
Bron: Grok generated

Analyse van de tinproductiedata (2011–2024)

  1. Algemene trend in wereldwijde productie. De totale mondiale tinproductie (tin-in-concentrate) is relatief stabiel gebleven in de periode 2011–2024, met een bandbreedte tussen ongeveer 250.000 en 320.000 ton per jaar.
    • Er is een lichte stijging zichtbaar tot 2018 (piek rond 310.000–320.000 ton).
    • Daarna volgt een lichte daling en herstel, met een nieuwe piek in 2022–2023.
    • In 2024 ligt de productie rond de 290.000–300.000 ton.
    • De markt toont veerkracht ondanks meerdere verstoringen in belangrijke producerende landen.
  2. Belangrijkste producenten en hun ontwikkeling.
    • Mainland China (onderste oranje laag)
      • Nog steeds de grootste producent, maar met een duidelijke dalende trend.
      • Van ~95.000–100.000 ton begin periode naar ~65.000–70.000 ton in 2024.
      • De annotatie “Chinese domestic output reducing” bevestigt dit. Dit komt waarschijnlijk door uitputting van makkelijk winbare reserves, strengere milieuregels en verschuiving naar import.
    • Indonesië (donkergroene/teal laag)
      • Tweede grootste producent.
      • Sterke fluctuaties, met name vanaf 2014–2015 en rond 2020.
      • De annotatie “Indonesian licensing issues and increased royalties restricting exports” verklaart de zichtbare knik en beperking van de groei.
    • Myanmar (lichte blauwe laag)
      • Sterke groeier in de periode 2016–2019.
      • Vanaf 2020/2021 duidelijk zichtbaar effect van mining bans en verhoogde belastingen → forse daling.
    • Andere belangrijke spelers
      • Peru (rood/terracotta): relatief stabiel, kleinere maar consistente bijdrage.
      • Bolivia (donkerblauw/grijs): stabiel op lager niveau.
      • Australië, Brazilië, Afrika en andere landen: samen een significante maar gefragmenteerde bijdrage (vooral de grijze en paarse lagen bovenaan).
  3. Belangrijkste risico’s en verstoringen. De grafiek toont duidelijk drie structurele drukpunten:
    • China: structurele daling van binnenlandse productie.
    • Indonesië: beleidsmatige beperkingen (licenties + royalties) dit betekent een rem op export.
    • Myanmar: politieke en fiscale instabiliteit (mining bans + hogere belastingen) gevolg is een sterke terugval.
    • Deze drie landen zijn samen goed voor een groot deel van de wereldproductie. De markt compenseert dit deels door andere regio’s (Afrika, Australië, Zuid-Amerika), maar dit gaat niet volledig op.
  4. Conclusie & implicaties
    • De wereldwijde tin markt is kwetsbaar voor geopolitieke en beleidsrisico’s in sleutellanden.
    • Er is sprake van een langzame verschuiving van traditionele grote producenten (China, Indonesië, Myanmar) naar meer gediversifieerde bronnen.
    • Dit creëert kansen voor nieuwe en bestaande producenten in Afrika, Australië en Latijns-Amerika.
    • Voor de prijsontwikkeling van tin betekent dit structurele supply-risico, wat op langere termijn prijsopdrijvend werkt, vooral omdat tin cruciaal is voor elektronica, solderen en groene technologie (zonnepanelen, EV’s).

Analyse van de verwachte tinproductie en marktbalans voor de komende 10 jaar (2025–2035).

Hier is een overzichtelijke analyse gebaseerd op recente rapporten van de International Tin Association (ITA), Mordor Intelligence, Expert Market Research en andere marktanalisten (stand 2025/2026). Verwachte groei van de wereldwijde productie en vraag

PeriodeGeschatte productie (refined tin)Geschatte vraag/consumptieMarktbalansBronnen
2025~373.000 – 430.000 ton~379.000 – 430.000 tonLicht deficit (~5.000–6.000 t)ITA, Mordor
2026–2030Lichte groei (1–3% per jaar)2–3,5% per jaarGroeiend deficit (tot ~13.000 t in 2030)ITA
2030–2035Matige groei (afhankelijk van nieuwe mijnen)1,2–3,8% CAGRStructureel krap tot deficitIndexBox, Roots Analysis
  • Productie (supply): Verwacht een bescheiden groei. De mijnproductie (tin-in-concentrate) blijft rond de 300.000–360.000 ton per jaar hangen, met beperkte uitbreiding door beleidsmatige restricties in Indonesië, Myanmar en China.
  • Vraag (demand): Sterkere groei door elektronica, halfgeleiders, elektrische voertuigen (EV’s), zonne-energie en data centers. Tin wordt vooral gebruikt in soldeer (ruim 50% van de markt).

Belangrijkste trends en risico’s

Aanhoudende uitdagingen voor supply:

  • China: Binnenlandse productie blijft dalen door uitputting van reserves en milieuregels. China wordt steeds afhankelijker van import (vooral uit Myanmar, Congo en Indonesië).
  • Indonesië: Licentierestricties en hogere royalties remmen export. PT Timah probeert wel te groeien, maar illegale mijnbouw wordt strenger aangepakt.
  • Myanmar: Politieke instabiliteit en mining bans zorgen voor aanhoudende onzekerheid.
  • Algemeen: Veel tin komt als bijproduct van andere metalen (koper, lood, zink), wat de flexibiliteit beperkt.

Positieve ontwikkelingen:

  • Nieuwe projecten in Australië, Europa (terugkeer van grootschalige mijnbouw rond 2027), Afrika (bijv. Rwanda, Congo, Namibië) en Zuid-Amerika.
  • Recycling: Secundaire tin (uit schroot) groeit sterk en kan 25–30% van de supply dekken.
  • Er zijn meer dan 80 bekende tin-projecten wereldwijd, maar de meeste ontwikkelen zich langzaam. ITA schat dat er $1,4 miljard nieuwe investeringen nodig is tot 2030 om het tekort te beperken.

Verwachte marktimpact (2025–2035)

  • Prijsdruk: Door structurele tekorten wordt een bullish prijsontwikkeling verwacht. Tinprijzen kunnen hoger blijven dan het historische gemiddelde, met mogelijke pieken bij geopolitieke spanningen.
  • Diversificatie: De markt verschuift langzaam van Azië (China/Indonesië/Myanmar) naar meer gediversifieerde bronnen. Dit vermindert risico’s op lange termijn, maar vraagt tijd.
  • Technologische vraag: Sterke groei in elektronica, EV-batterijen en groene energie (soldeer in zonnepanelen en datacenters). Sommige prognoses zien vraag zelfs verdubbelen tegen 2050.

De tin markt blijft de komende 10 jaar structureel krap met een toenemend aanbod tekort. Productiegroei zal waarschijnlijk 1–2,5% per jaar bedragen, terwijl de vraag sneller groeit (2–3,5%). Zonder significante investeringen in nieuwe mijnen en recycling zal het tekort oplopen tot 13.000 ton of meer rond 2030.Dit is positief voor bestaande producenten en exploratiebedrijven, maar creëert risico’s voor downstream-industrieën (elektronica, automobiel industrie). De veerkracht van de markt hangt af van hoe snel nieuwe projecten en recycling opschalen.

De International Tin Association verwacht dat de wereldwijde vraag naar geraffineerd tin stijgt van ongeveer 400 kiloton per jaar in 2025 naar 450–500 kiloton in 2030. Deze groei wordt gedreven door de snelle adoptie van schone energietechnologieën en de explosie van elektronische apparaten. Dit wordt versterkt door de volgende factoren:

  • Aanbodtekorten: Zonder nieuwe investeringen kan er tegen 2030 een tekort ontstaan van 13.000 ton.
  • Geografische concentratie: Een groot deel van de productie komt uit regio’s met hoge ESG‑risico’s, zoals China, Indonesië en Myanmar.
  • Beperkte nieuwe projecten: Er zijn weinig nieuwe tinmijnen in ontwikkeling, en traditionele productiegebieden hebben moeite om hun volumes op peil te houden.

Europa en Tin

Europa produceert momenteel geen primaire tin uit eigen mijnen (er zijn geen actieve tinmijnen op het continent). De hele vraag wordt gedekt door import en recycling. Dit maakt tin een kwetsbaar punt in de Europese toeleveringsketen, vooral omdat tin een kritisch en strategisch materiaal is voor de groene transitie, digitalisering en defensie.

Huidige situatie: Europa is 100% importafhankelijk voor primaire tin. Belangrijkste bronnen: Azië (China, Indonesië, Myanmar), met bijkomende volumes uit Afrika en Zuid-Amerika. Risico’s zijn geopolitieke spanningen, exportrestricties (zoals in Indonesië en Myanmar), prijsvolatiliteit en concentratie van productie in onstabiele of autoritaire regimes. De EU heeft ambitieuze doelen (Green Deal, Chips Act, Net Zero Industry Act). De vraag naar tin in Europa groeit gestaag (Europa tinmarkt groeit met ~3,3% CAGR tot 2034). Zonder eigen productie loopt Europa het risico op tekorten en hoge prijzen.

Strategische autonomie & Critical Raw Materials Act (CRMA)

  • Tin valt onder de EU-lijst van kritische grondstoffen.
  • De CRMA stelt concrete targets voor 2030:
    • 10% van de consumptie uit eigen mijnbouw.
    • 40% uit Europese verwerking.
    • 25% uit recycling.
    • Maximaal 65% uit één derde land.
  • Zonder eigen mijnen is het onmogelijk om deze doelen te halen voor tin.

Economische en geopolitieke voordelen

  • Minder kwetsbaar voor schokken: recente verstoringen in Myanmar en Indonesië tonen hoe snel de supply chain onder druk komt.
  • Europese premium: lokaal geproduceerd tin kan een prijs-premium opleveren door lagere transportkosten, hogere ESG-standaarden en kortere supply chains.
  • Waardevolle banen en industriële keten: mijnen + smelters (mine-to-metal) creëren hoogwaardige banen en versterken de downstream-industrie (bijv. in Duitsland, Nederland, Polen).
  • Circulaire economie: eigen productie stimuleert ook betere recycling (Europa is al sterk in secundaire tin).

Europa-specifieke aanbodkansen

  • Historische tinregio’s (Cornwall VK, Ertsgebergte Duitsland, Spanje) hebben potentieel.
  • Projecten in ontwikkeling en komen eind 2027 en 2028 in bedrijf
  • Voordeel: strenge Europese milieunormen + moderne technologie kunnen leiden tot duurzame, acceptabele mijnbouw.

Voor Europa gaat het bij tin niet alleen om kostenbesparing, maar om strategische soevereiniteit. Zonder eigen productie blijft de continent afhankelijk van risicovolle importen, wat de Green Deal, Chips Act en defensiedoelen in gevaar brengt. Het openen van een paar moderne tinmijnen (in combinatie met recycling en verwerking) is een relatief kleine maar hoogwaardige investering in veerkracht. De EU steunt dit via de CRMA en financieringsinstrumenten. Projecten die nu in ontwikkeling zijn, kunnen vanaf ~2027–2028 significante volumes leveren.

We blijven bullish op tin en we denken dat de prijs voorlopig licht zal blijven stijgen. Dit omdat er structureel een tekort van het metaal is en de vraag naar elektronica blijft stijgen. Vooral vinden we Europa en Australië interessant. Aangezien we reeds in Australie een investering hebben, willen we nu graag in een bedrijf investeren dat een mijn in Europa heeft. Leden kunnen dit aandeel bekijken met behulp van de volgende link : Over My Shoulder Stocks and Options Bought & Sold – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder zullen we 3 secties voortaan apart publiceren: CHARTS, GEOpolitics, en X-messages

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.