Archief van
Categorie: Oil & Gas

Een derde reden dat de olieprijs stijgt of op dit niveau blijft + een nieuwe koopkans in Zuid-Amerika?

Een derde reden dat de olieprijs stijgt of op dit niveau blijft + een nieuwe koopkans in Zuid-Amerika?

OMS nieuwsbrief: week 25 / jaar 08/ 12-06-2026

Inleiding

We hebben u al 2 redenen gegeven in de laatste maanden waarom er een ernstig olie tekort kan ontstaan. In dit artikel voegen we, weliswaar een kleine, maar toch ook een derde reden toe. We zien niet in welke olie productie tot de redding komt over een aantal maanden. Dit terwijl de strategische voorraden wereldwijd kelderen. In onderstaand artikel kunt u onze overpeinzingen lezen en hoe wij ons voorbereiden.

Bron: Grok

Reden 1 dat olie prijs op dit niveau blijft of stijgt: De straat van Hormuz

We hebben de laatste maanden al heel veel artikelen de deur uitgedaan over het sluiten van de straat van Hormuz en de mogelijke consequenties hiervan. Een van die artikelen vindt u hier beneden. We zullen u niet vermoeien met nog een artikel hierover, maar willen wel graag de huidige status en mogelijke consequenties van een mogelijk olie tekort met u doornemen.

De eerste consequentie is natuurlijk de lagere olie productie in de golfstaten, zie afbeelding hier beneden. Alle golfstaten hebben te maken met een significante olie productie verlaging. De Afrikaanse olie productie blijft nagenoeg gelijk en er is een beetje groei uit Venezuela. Als we alleen al het verlies in de plaatjes hieronder optellen komen we tot zo’n 10 miljoen barrels/day.

Oil production opec and non opec countries. Olie
Bron: X – Ole S. Hansen – Bloomberg/Saxo

Onderstaande afbeelding is van de barrels/day olie die nu niet geproduceerd zijn. In totaal zijn dit 3 (maanden) * 30 (dagen) * 14-2 (voor de oorlog waren blijkbaar 2 miljoen vaten ongeplande missers) miljoen barrels/day = ongeveer 1,1 miljard vaten olie. Pardon? Ja u leest het goed. Als u ons niet geloofd, kunt u misschien een blik werpen op de afbeelding daaronder. De CEO heeft blijkbaar ook een rekenmachine op zijn bureau, en hij zegt dat we inmiddels 1,2 miljard vaten missen. Als de grootste westerse olietrader in de wereld dit zegt, zit er wel een grond van waarheid in, lijkt ons. Verder zegt hij dat het een jaar gaat duren eer de zaak gekalmeerd is en de handel weer op het niveau van voor de oorlog is, als de oorlog vandaag eindigt en de straat van Hormuz opent. 1 JAAR dames en heren!. En markten blijven volhouden, er is niets aan de hand, we doen alsof morgen alles weer ok is. Wij denken dat dit korte termijn ruis is, en misschien komt er een mooie koopkans.

Outages of oil production. Olie
Bron: EIA
Shell CEO drops bombshell
Bron: X

Waarom stijgt de prijs dan niet explosief zult u zich misschien afvragen. Welnu, men is hard bezig de strategische voorraden op de gehele wereld op te maken. Onderstaande grafiek laat duidelijk zien het aantal dagen olie dat in voorraad was ten tijden van voor (blauwe balken) de oorlog tussen Iran en de USA en het sluiten van de straat van Hormuz, en nu (groene balken).

World oil reserves in days. Olie

Schokkend om te zien is, dat een aantal landen nog maar een voorraad heeft van minder dan 30 dagen. Onder meer Australië, een land waar het woke virus ervoor gezorgd heeft dat eigen capaciteit om zeep geholpen is. Het grootste gedeelte van de landen heeft nog 90 dagen voorraad aan olie. Nederland en België zitten net boven die grens. Het is billen knijpen de komende maanden. De straat is nog steeds niet open. Althans, misschien nu wel, dhr. Trump heeft namelijk voor de 37ste keer aangekondigd dat er een vredesovereenkomst is. Dit roept echter wel de vraag op, en China dan?

China zorgt wel voor zichzelf. Men heeft een gigantische plas aan olie. Kijk naar het rechter plaatje hieronder, men heeft meer dan alle andere landen bij elkaar in dit overzicht. Heeft men dan geen last van verminderde toevoer. Als u het onderstaande linker plaatje bekijkt, ja wel degelijk. Het is echter altijd maar twijfelachtig of men hiervoor kiest, en dus beleid is, of dat men ook getroffen wordt door de terugval. Wij denken voorlopig het laatste. Import van olie is ruim 15 miljoen vaten terug gevallen. Daarom is de prijs op dit moment nog redelijk kalm. We denken dat men niet een enorme piek in de prijs wilt en daarom voorzichtig zijn met inkopen.

China oil imports. Olie
Bron: X – Ole S. Hansen – Bloomberg/Saxo
China oil reserves
Bron: US Energy Information Administration

Dit is te zien aan de dalende olie voorraden, zie rechter afbeelding hieronder. Het zakt niet echt overtuigend in China moeten we zeggen, althans niet zo hard als in westerse landen. Dit laat zien dat de Chinezen de voorraad op een of andere manier goed kunnen managen door inkoop elders te halen of via andere bronnen van energie, zoals steenkool (stijgt), aardgas (stijgt), kernenergie (stijgt) en niet in de laatste plaats gigantische investeringen in zonnecellen en windmolens en elektrisch vervoer. Toch is dit allemaal maar een vervanging van een deel van olie en aardgas. Dit is waarom de Chinezen de laatste 10 jaar steeds hogere voorraden olie hebben aangelegd, zie linker onderstaande afbeelding. Het lijkt erop dat ze wisten dat de straat van Hormuz eens zou sluiten. Alle gekheid op een stokje, men zorgt gewoon goed voor energiezekerheid in China, iets waar wij nog heel veel kunnen leren. Nu kan je natuurlijk denken, oh maar dan kunnen de Chinezen hun strategische voorraad tot een minimum brengen en dan hebben we de 1,1 miljard gemiste vaten opgelost. Ja, maar Chinezen zijn zeer strategisch, dus die zijn niet zo gek als het westen om hun volledige reserves weg te laten vloeien, dus dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

China crude inventories last years. Olie
Bron: Kpler
Oil inventory decline. Olie
Bron: Kpler

Reden 2 dat olie prijs op dit niveau blijft of stijgt: De Russische olie crises

Ook over de situatie in Rusland hebben we een artikel geschreven een tijdje gelden. U kunt dit hier nalezen: The Russian oil supply, a crisis no one talks about. | Investor Help

X-message of russian oil exports decline. Olie

De situatie is nu zo dat we dichtbij het door onze geschatte export verlies van 1 miljoen barrels/day komen. Telt u even mee, we zitten nu al op een verlies van 11 miljoen barrels/day. Toch leest u hier nauwelijks iets over, terwijl het toch 1% van de totale wereldproductie is, en dus niet als kattenpis bestempeld kan worden.

Reden 3 dat olie prijs op dit niveau blijft of stijgt: Teveel schalie gas

Permian produce less oil and natural gas. Olie
Texas producers shutting down gas wells. Olie

Samenvatting van het volgende artikel vind u in het schuingedrukte gedeelte hieronder. US Shale Oil Revolution at Crossroads: 2026 Production Analysis | USOilPrice.com

US Shale Oil Revolution at Crossroads (2026)De Amerikaanse schalieolie-revolutie, die de VS van importeur tot ‘s werelds grootste olieproducent maakte, bereikt in 2026 een keerpunt. Na meer dan tien jaar explosieve groei stagneert de productie door dalende welproductiviteit, uitgeputte beste boorlocaties en een nieuwe focus op kapitaaldiscipline in plaats van groei.Huidige situatie. VS produceert circa 13,6 miljoen vaten per dag (maart 2026), ruim het dubbele van 15 jaar geleden. De EIA verwacht stabilisatie rond 13,5-13,8 miljoen vaten/dag in 2026-2027. De tijd van sterke groei is voorbij.

Belangrijkste basins

  • Permian Basin (West-Texas / New Mexico)
    • Nog steeds dominant met >6,1 miljoen vaten/dag (45% van totale VS-productie).
    • Maar: beperkte pijpleidingcapaciteit (vooral voor gas), dalende productiviteitswinsten en verschuiving naar mindere (tier-2/3) locaties.
    • Operators kiezen nu voor aandeelhoudersrendement en vrije kasstroom in plaats van maximale productie.
  • Eagle Ford
    • Sterk gedaald naar ~1,1 miljoen vaten/dag (piek was >1,7 miljoen in 2015).
    • Beste locaties uitgeput, rig-count >60% lager, hogere break-even prijzen.
  • Bakken (North Dakota)
    • Rond 1,3 miljoen vaten/dag (piek ~1,5 miljoen).
    • Lagere EUR per put, strenge weersomstandigheden, transportbeperkingen en hogere kosten.

Kernuitdagingen

  • Red Queen-effect: schaliewellen dalen extreem snel (60-70% in jaar 1). Continu boren is nodig om productie vlak te houden.
  • Technologische verbeteringen (langere horizontals, betere fracking, AI) leveren nog maar marginale winst op.
  • Financieel: na jaren van cash burn nu focus op schuldenreductie, variabele dividenden, consolidatie en vrije kasstroom. Groei-at-any-cost is voorbij.

Breder perspectief

  • Geopolitiek: VS kan minder makkelijk inspelen op wereldwijde tekorten (bijv. Hormuz-crisis). OPEC+ krijgt meer prijsmacht terug.
  • Regulering & milieu: strengere methaanregels, beperkte federale leasing en ESG-druk verhogen kosten.
  • Toekomst: hoop op EOR (CO₂-injectie), refracturing en automatisering, maar geen game-changers meer verwacht.

Conclusie
In 2026 evolueert de shale-industrie van disruptieve groeimotor naar een mature, stabiele maar dalende fase. Grote geïntegreerde majors (Exxon, Chevron) blijven aantrekkelijk, pure-play shale-bedrijven en dienstverleners staan onder druk. Voor beleidsmakers betekent dit dat de aanname van eeuwig stijgende Amerikaanse productie niet langer klopt.De revolutie is niet voorbij, maar verandert fundamenteel: van “wildcatters die nieuwe ontdekkingen najagen” naar “gedisciplineerde operators die maximale waarde halen uit een rijpende asset”. Voorspelbaarheid en duurzaamheid (financieel en operationeel) vervangen de vroegere groeieufonie.

Het is dus absoluut geen nieuw probleem, maar met slinkende olie voorraden, helpt het allemaal niet. Het huidige verlies is zo’n 100.000 barrels/day. Dit is dus peanuts vergeleken met het gestelde in reden 1 en 2. Toch is het waardevol om te benoemen, aangezien dit voor het komende half jaar de problemen met een wereld olietekort alleen maar erger maakt. Ook hogere prijzen gaat niets uitmaken, het is een capaciteit probleem, het spul bevat teveel aardgas en dit zorgt voor hogere kosten. Zo hoog dat men de productie verlaagd in gasrijke bronnen. Maar dit houdt ook in dat de olieproductie verlaagd wordt. Dus de beoogde groei van 150.000 barrels/day kan men hier op hun buik schrijven het komende half jaar. Dit wordt gedeeltelijk opgelost als men nieuwe pijpleidingen eind 2026 in bedrijf kan nemen. Zie bijgevoegde afbeeldingen van verschillende X-berichten hierover.

De olieprijs nu

Dhr.Trump werpt voor de 40ste keer een tweet de lucht in dat de oorlog onder controle is, en dat de straat van Hormuz binnenkort opengaat. Misschien vindt u het niet helemaal niet erg dat wij dit niet meer geloven. Maar het vreemde is, de merkt reageert er nog steeds op. Vandaag noteert Brent aardolie al ruim 7% lager, zie bovenstaande grafiek. De prijs is onder de gele steunlijn gevallen en door het 50-daags gemiddelde geslopen, nu al meer dan 2 weken. De prijs beweegt zich naar het 200-daags gemiddelde. Als u nog even wilt wachten met investeren in olie, dan ligt hier een mooie kans om in te stappen. Wij wachten hierop, als als het aandeel wat we op het oog hebben dipt, kopen we deze bij op het bereiken van het 200-daags gemiddelde van olie. Zie de link onder de Conclusie

Conclusie: Waarom blijft de olieprijs op dit niveau of zal deze stijgen vanaf dit punt.

Eerlijk gezegd vinden wij het verbazingwekkend dat de prijs niet verder opgelopen is. De derde reden die we u gegeven hebben is weliswaar zeer klein, maar de problemen stapelen zich op. De straat is voorlopig niet open, althans er komen nog steeds maar weinig schepen door, en het gaat maanden duren eer deze op volledige capaciteit draait, met andere woorden het aantal schepen als voor de oorlog. Rusland en Oekraïne vechten er nog vrolijk op los, ook is hier nog geen einde in zicht. Hierdoor zullen Oekraïense drones olie targets blijven bestoken met het gevolg minder Russische olie output. De schalie olievelden in de USA komen niet tot de redding en schalen door de goedkope gasprijs zelfs af, dit probleem kan zelfs groter worden.

Om al die tekorten op te vangen hebben de meeste landen besloten hun strategische voorraden op te gaan maken. Dit gaat goed totdat het op is. En voor een aantal landen is dit korter dan 1 maand, voor een fix aantal andere landen is dit 3 maanden. Dan zal en moet de oliestroom op gaan komen, dit met getale van de hoeveelheid van voor de oorlog, om überhaupt de economieën aan de gang te houden. En wij denken dat dit totaal niet in geprijsd is, dus er is onvoldoende oog voor reden 1 en reden 2. Reden 3 wil men al helemaal niet zien, ook als is deze klein in vergelijking met reden 1.

Australië en Indonesië zijn industrieën van formaat, en zal een testcase zijn voor ons in Europa, 2 a 3 maanden verder. We gaan zien hoe dit zich alles ontwikkeld. Zal men dan eindelijk in paniek raken en de belangrijkheid van fossiele energie eindelijk in gaan zien, of raken we nog verder in het woke konijnenhol. Uitkomst zal in ieder geval zijn prijzen op dit niveau of hoger. En wij verwachten veel hoger.

Eerst zal er een dip in de prijs zijn. Wij wachten deze af. Samen met de huidige dip in de algehele aandelenmarkt en de paniek die volgt, zal er misschien een hele mooie koopkans ontstaan. Wij kopen dus nu niets, behalve goedkope opties. Maar we wachten, met 10% cash langs de zijkant om voluit in te stappen over een paar maanden, of misschien komt een kans eerder zoals het er nu naar uitziet. Het punt waar de prijs het 200-daags gemiddelde raakt is een mooi punt om in te stappen.

Indien er paniek zal ontstaan zal het niet leuk worden, waarschijnlijk zakken we 20% met onze gehele portfolio, zet u schrap. We voorspellen niets, hier zijn we namelijk slecht in, maar we zien nu al een 5-8% daling. Een beetje cash achter de hand kan geen kwaad in deze olie schaarste. Een voorbeeld is nu al een behoorlijke dip in de edelmetaal prijzen. Deze zakken behoorlijk weg.

Over My Shoulder Stocks and Options Bought & Sold – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro ook zijn we tegenwoordig op substack actief, voor leden die de Engelse taal machtig zijn kunnen zich beter hier inschrijven, we richten deze site steeds verder in, zie volgende link: Investor Assistance Pro Substack | Substack

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder zullen we 3 secties voortaan apart publiceren: CHARTS, GEOpolitics, en X-messages

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

SHELL geeft gas!

SHELL geeft gas!

OMS nieuwsbrief: week 24 / jaar 08/ 05-06-2026

Inleiding

Normaal gesproken behandelen we grondstoffen thema’s. Deze week niet, dit keer behandelen we in onze nieuwsbrief portfolio een aandeel en Free Growth Stock (een aandeel dat minimaal 100% winst heeft gemaakt, een aandeel waarvan we de helft verkocht hebben, en waarvan we de andere helft aanhouden als groei en vooral dividend aandeel) van IA-pro, namelijk Shell. Natuurlijk heeft dit met grondstoffen te maken, zoals u weet voornamelijk olie en aardgas. We leggen u een cases voor, waarin we duidelijk maken, als je in een westers LNG bedrijf wilt beleggen, Shell nu een goede keus is. Vooral als het om gas of LNG gaat.

Bron: Grok generated

De geopolitieke situatie en de keuze in de beste westerse LNG (gas) producent/trader

De geopolitieke situatie mag duidelijk zijn. Wie regelmatig naar onze podcast kijkt, weet dat er een verandering gaande is op het totale geopolitieke energieplaatje. Hiermee bedoelen we dat het Midden-Oosten inmiddels als politiek risicovol gebied wordt beschouwt, en dat vooral westerse landen, maar zeker ook Azië, meer diversificatie van hun leveranciers verlangen. Zowat alle grote olie & aardgas maatschappijen zijn wel geraakt door de oorlog. Dus waar we op zoek naar zijn, is een westers bedrijf dat zo min mogelijk in risicovolle gebieden opereert, een gebalanceerde productie heeft verdeeld over de gehele aardbol, en de grootste is in LNG. Aangezien Europa en Azië aardgas nodig heeft, en Rusland niet meer mag leveren aan Europa en nog onvoldoende richting Azië kan sturen, kijken we uit naar een westers bedrijf. We komen hier uit bij de koninklijke, sorry ik weet we mogen dit niet meer zo mogen noemen, maar het doet nog steeds pijn in ons hart, dat dit niet meer deels een Nederlands bedrijf is. De ziekelijk woke cultuur binnen de Nederlandse politiek heeft dit voorgoed verziekt. We hebben het hier natuurlijk over Shell. IA-pro heeft al voldoende aandelen van dit bedrijf, maar we willen u graag de cases voorleggen waarom een belegger hierin nu kan investeren. Let op dit is geen advies, we schrijven alleen de cases, doe u eigen onderzoek, ect, ect, ect……

Shell en aardolie

Daar Shell een volledig geïntegreerd bedrijf is met een downstream, midstream en upstream tak, willen we eerst olie behandelen voordat we naar aardgas/LNG overgaan. We hebben u geen plaatje hieronder gegeven van de productie capaciteit van olie in 2015, maar u kunt dit ook een klein beetje uit de 2 plaatjes rechts ernaast halen. Shell heeft zijn raffinage capaciteit ernstig gereduceerd in Europa en Azië, maar ook in de USA sinds 2000. We moeten zeggen, dit is niet duidelijk uit het linker plaatje te halen, daar het ook upstream activiteiten behelst. Dus laten we ons daarom focussen op upstream. Ook deze is voor olie gereduceerd de laatste decennia, maar het bedrijf heeft duidelijk uitgesproken de huidige volumes te zullen handhaven. Aan de andere kan is de trading wel gegroeid.

Oil production Shell
Trading crude oil shell 2025
Trading crude oil shell 2015

Als we kijken waar de olieproductie vandaan komt, zien we duidelijk dat 42% (bijna de helft) van de Amerika’s komt; grootste bronnen zijn Brazilië en de Golf van Mexico. Vooral in Brazilië breidt men veel uit. 22% komt uit Azië en de Pacific (voornamelijk in Maleisië, Australië, en Brunei). In Europa heeft men haar activiteiten ernstig afgebouwd, Afrika heeft men het iets laten groeien in totaal, en uit het midden oosten haalt men dezelfde hoeveelheid als eerst. Er moet bij vermeld worden dat Shell meer focus legt op de lichte oliesoorten en condensaten, en de laatste 10 jaar steeds minder op de zwaardere olie soorten.

Trading in olie is gegroeid, en van oudsher de beste tak van Shell. Hier wordt het geld gemaakt en Shell is goed in trading. Hiermee bedoelen we van oudsher trading in olie, maar nu ook steeds meer aardgas/LNG. Qua volumes komt steeds meer uit de America’s, waar men ook productiegroei laat zien. Als u het middelste plaatje met cijfers uit 2025 vergelijkt met het rechterplaatsje uit 2025 is het verschil en de shift duidelijk te zien. Het aandeel uit Rusland is sinds de oorlog tussen de Oekraïne en Rusland duidelijk afgenomen. Dit neemt in 2026 waarschijnlijk verder af. Europa trading in olie is licht gedaald en Afrika licht gestegen. Opvallend is ook dat het Midden-Oosten is gedaald qua trading. Waarschijnlijk niet in volumes, maar daar de America’s een groter deel van de taart pakt, in procenten geslonken. Ook dit zal zich voortzetten.

Shell en Aardgas

Shell Natural Gas production 2025
Shell Natural Gas production 2015

Het bedrijf heeft haar strategie duidelijk vastgezet op groei in aardgas/LNG en de volumes in aardolie op het niveau van begin 2026 houden. Kijkt u eens naar de groei van de productie van Aardgas uit de America’s ten opzichte van de andere regio’s. Dit komt voornamelijk uit de Golf van Mexico, Canada en Brazilië. Russisch en Europees gas is afgenomen en gas uit het Midden-Oosten is nagenoeg gelijk gebleven, Afrika is ook hier een lichte groeier.

De verdeling van Upstream productie en LNG trading binnen Shell

LNG in mTPA

In de linker afbeelding is te zien dat Shell haar upstream activiteiten het best gebalanceerd heeft over onze aardbol van alle westerse bedrijven. Waarom laten we hier alleen westerse bedrijven zien? Omdat wij denken dat Aziatische en vooral bedrijven uit het Midden-Oosten het lastiger gaan krijgen. De laatstgenoemde krijgt te maken met minder afname vanwege de onzekerheden en schade uit de oorlog tussen de USA en Iran, en daarbovenop margederving vanwege lagere prijzen die de afnemer wil betalen. Men wil immers meer risico premie voornamelijk gedreven door het transport en hogere verzekeringspremies hierop. Aziatische bedrijven zullen het lastiger vinden om de westerse markt te betreden aangezien het geopolitieke landschap hier steeds verder een stokje voor gaat steken. Westerse bedrijven zijn daarentegen wel bereid om het naar Azië te verschepen, en hier zal Europa mede het strijdtoneel moeten betreden.

Daarom is het voor Europa relatief gunstig dat er 2 grote bedrijven zijn die stevig in de LNG zitten. Qua volumes steek Shell er met kop en schouders bovenuit, het is de grootste LNG trader in de wereld, dus ook van de 4 westerse bedrijven. Als producent moet Shell Gazprom, Quatar Energy, en Exxon achter zich laten maar heeft een prachtige 4de plek op de wereldranglijst. Maar de 4 grootste westerse bedrijven liggen aardig op dezelfde hoeveelheid, moeten we zeggen, qua productie. Als men dit wegzet tegen de totale marktkapitalisatie winnen de Europese bedrijven echter makkelijk van de Amerikaanse bedrijven.

Market Cap of western oil Majors
Mtpa divided through market cap by western oil majors

In de afbeelding aan de linkerzijde is duidelijk te zien dat Exxon bijna 3x zo groot is als Shell en Total Energies, Chevron bijna 1,5x. Dit ligt echter voor een groot deel aan de waardering die bij de USA bedrijven hoger ligt, hier komen we op terug als we de financiële data behandelen. Als vergelijk met hoe groot men is qua trading volumes ten opzichte van de market cap, zie rechter afbeelding, ziet men dat het compleet omgekeerd is. Hierin is de factor 3 ook te zien. Ook dit ligt deels aan de waardering natuurlijk, maar geeft dus duidelijk een beeld dat wij denken dat Shell en Total Energies ondergewaardeerd is ten opzichte van de andere 2.

De LNG ambitie van Shell

LNG 2026 estimate production of western majors
LNG 2035 estimate production of western majors

Zoals gezegd zijn ze alle vier bijna even groot in productie, zie het bovenstaande linker plaatje. Als men echter naar de schatting kijk die van de productie van LNG in 2035, dan ziet men de echte winnaar naar boven komen drijven. Shell heeft dan de grootste productie van allemaal. In het onderste plaatje hebben we dit weer vergeleken met de market cap van nu. Hieruit blijkt dat Shell relatief gezien er met kop en schouders erbovenuit steekt, en als de LNG markt zich ontwikkeld zoals wij denken, zal Shell zijn waardering weten op te krikken.

Production 2026 and 2035 versus market cap

Financiele cijfers van Shell op dit moment in vergelijk met de andere 3 grote westerse olie-maatschappijen

Financial Metrics of western oil majors

De financiële cijfer tussen de 4 bedrijven op een rijtje:

  • PE ratio: Duidelijk is dat de 2 Europese bedrijven ondergewaardeerd zijn aan de die van de USA. Voor een klein deel terecht, aangezien het investeringsklimaat in Europa nu niet echt bijster positief is, maar dit gaat is behoorlijk groot. Total Energies is hier de beste keuze in, met Shell hier vlak achteraan. Shell (2); Total (1); Chevron (4); Exxon (3)
  • Dividend Yield: Hier staat Shell op de derde plaats na Total en Chevron. Op zich is dit niet zo erg, zo lang het maar blijft groeien. Shell heeft een keer de fout gemaakt om haar dividend te verlagen, deze zal men niet snel weer opnieuw maken. Dus wij hebben er vertrouwen in dat het bedrijf het dividend verhoogd. Eerlijk gezegd doen alle 4 dit wel, en zijn dus voor de zeer lange termijn allemaal goede bedrijven. Shell (3); Total (1); Chevron (2); Exxon (4)
  • Payout ratio: Shell heeft de laagste Payout, en met een ruim % tov de andere bedrijven, en heeft dus de eerste plaats. Shell staat hier dus ruim aan kop, en we vinden dit belangrijker dan het dividend. Het biedt namelijk ruimte aan de aandelen inkoop en de schulden sanering waar het bedrijf al lange tijd hard werkt. Shell (1); Total (2); Chevron (4); Exxon (3)
  • FCF Yield: Free Cash Flow Yield is bij Shell duidelijk hoger dan bij de rest. Hier staat Shell dus op plaats 1 en het bedrijf genereerd dus duidelijk meer cash dan de andere bedrijven. Shell (1); Total (2); Chevron (3); Exxon (4)
  • ROIC: Op de Return on Invested Capital, hierbij staat Shell op de derde plaats, na de 2 USA broeders. Op zich komt dit goed als hun investeringen in de LNG sector zich gaat materialiseren. Shell (3); Total (1); Chevron (4); Exxon (2)
  • ROA: Voor de Return op Assets geldt hetzelfde als voor de ROIC. Shell (3); Total (1); Chevron (4); Exxon (2)
  • Debt/Equity: Hier staat Shell als hoogste genoteerd. Op zich niet erg, het zijn geen alarmerende berichten. Men heeft net ARC resources gekocht, dus schuld zal zijn toegenomen, wat niet goed is voor deze matrix. Wij hebben de echter vertrouwen in dat Shell haar schulden blijft terugbetalen. Het staat hier op plaats 4. Shell (4); Total (3); Chevron (2); Exxon (1)
  • EV/Equity: Enterprise Value/ Equity. De waardering van Shell is duidelijk het laagste, en hierbij staat het stevig op de eerst plaats. Shell (1); Total (2); Chevron (3); Exxon (4)
  • Eindstand Shell = 2+3+1+1+3+3+4+1= 18
  • Eindstand Total = 1+1+2+2+1+1+3+2= 13
  • Eindstand Chevron: 4+2+4+3+4+4+2+3= 26
  • Eindstand Exxon: 3+4+3+4+2+2+1+4= 23

Op basis van de uitslag zou u misschien denken dat we voor Total Energies moeten kiezen, aangezien dit de beste financiële cijfers heeft. Toch kiezen wij liever Shell, dit vanwege haar beter gebalanceerde portfolio en toekomst visie ten opzichte van LNG. We denken dat dit een groeimarkt zal blijven zijn. Shell is hier al verreweg de grootste trader en zal ook de grootste producent van de vier in de toekomst worden. Met gebalanceerde portfolio bedoelen we dat Shell een betere verdeling van productie eenheden heeft over de verschillende werelddelen. Total heeft veel meer assets in risico gebieden zoals het Midden-Oosten en Afrika, hierdoor sluipt meer risico in het aandeel. Shell gaat de LNG markt echt domineren, als we naar de toekomst kijken, en Total zal hier een tweede plek innemen. Maar er is meer. Wij zijn echt heel content met de overname van Arc Resources, dit zal Shell als LNG producent en Trader alleen maar versterken.

Shell’s overname van Arc resources

Arc Resources voegt veel toe aan de assets van Shell. En wij denken dat de markt dit totaal onderschat. Ergens waren we eerst een beetje boos, dit aangezien we aandeelhouder waren van Arc Resources en het aandeel op koers lag voor een mooie winst. We hebben het aandeel verkocht en de premie van de overname in ons zak gestoken. We hebben immers Shell aandelen, en prive nog meer, dus we wilden niet nog meer blootstelling. Achteraf waren we blij met de overname door Shell, omdat tijdens het doen van dit onderzoek, we denken dat Shell het beste bedrijf van de 4 is, en dat de overname van ARC resources dit gaat bevestigen. Waarom we dit denken zullen we proberen uit te leggen.

Eerst de oliekant. Arc resources produceert nu al 370.000 boe/d. Ongeveer 40% hiervan is olie. Dit voegt ongeveer 10% (370.000*0,4/1,4 miljoen bo/d olie upstream productie van Shell) van de totale upstream productie van olie toe. Dit is dus significant en voegt waarde toe aan de opmerking van Shell dat men de liquids productie constant willen houden. Maar er is meer. De olie die Arc resources produceert is van hoge kwaliteit, licht en zoet plus een hoop condensaat. Dit kan perfect gemixt worden met de olie uit teerzanden van andere bedrijven, of direct op de markt gezet worden, wat een hogere prijs oplevert. Maar Shell kan dit ook volledig in haar Scottford en Sarnia raffinaderij voeden. Daar men niet alleen dunne olie in een raffinaderij kan stoppen, is dit genoeg om samen met zwaardere stromen, die geïmporteerd worden (of uit teerzanden) , in de beide raffinaderijen te stoppen.

Dan de aardgas kant. Dit is 60% van de 370.000 boe/d. Dit kan rechstreek in hun project LNG Canada gevoed worden om verscheept te worden als LNG richting Azië of Europa.

Totale resources die ARC resources in de grond heeft aan olie (40%) en gas (60%) is 2 miljard boe. Pardon, ja u leest het goed, dit is goed aan 15 jaar huidige productie van 370.000 boe/d. Maar dit is nog niet alles, ja dames en heren het houdt niet op. Shell krijgt hierbij meer dan 600 hectare exploratie gebied erbij in de Montney bases. Dit betekent waarschijnlijk in de toekomst meer olie en gas toegevoegd aan de 2 miljard boe nu.

Ziet u nu de enorme synergie die Shell hierbij behaald heeft, ze hebben hierbij hun liquids veilig gesteld in een land zonder veel politieke risico’s, olie kan naar hun raffinaderijen aldaar, en gas kan via het nieuwe LNG Canada project (wat men nu volledig opstart en eind 2027 op volle capaciteit moet draaien) direct op de markt gezet worden. Ze hebben geen derde partij nodig in Canada, men kan alles zelf verwerken naar eindproduct. Dit is 1 van de redenen, en misschien wel de belangrijkste waarom we bullish zijn op dit bedrijf. Verder is het groeipotentieel, qua exploratie is Canada’s beste olie en gas regio’s enorm, en ons zou het niet verbazen, als ze hier LNG groei, en misschien op den duur, olie groei uit kunnen halen.

We denken dat ARC resources en het potentieel hiervan nog niet in de prijs van het aandeel verdisconteert is. Beleggers lijken het te negeren. Verder is Shell dus duidelijk op overname pad, en misschien koopt men nog een kleiner bedrijf in deze regio, wie weet.

De percentage die we in bovenstaand artikel staan kunnen er best een klein beetje naast zitten. Ten eerste is het vaak een inschatting en ten tweede de data die we met onze AI tools eruit halen kan er naast zitten. Maar wij vinden dit niet zo van belang, het gaat om de algemene richting en bedoeling van het artikel, en bovendien dit geldt voor alle 4 de bedrijven. Het bedrijf Shell kennen we erg goed. Het aandeel heeft al een lange tijd niet gedaan buiten het laatste jaar om. Maar wil het echt verschil maken dan zou het verder moeten stijgen. Wat we nog niet in het artikel hebben vermeld is dat Shell een uitstekende shareholder yield heeft (dividend + aandelen terugkoop+schuld sanering), dit zal medebijdragen aan een hogere waardering.

Aandelen hebben we genoeg, dus we bespelen dit via een optie constructie. U kunt dit met de volgende link inzien welke: Over My Shoulder Gekochte & Verkochte aandelen en opties – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder zullen we 3 secties voortaan apart publiceren: CHARTS, GEOpolitics, en X-messages

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Het Russische aardolie aanbod, een crisis waar niemand over praat.

Het Russische aardolie aanbod, een crisis waar niemand over praat.

OMS nieuwsbrief: week 16 / jaar 9/ 10-04-2026

Inleiding

Niemand praat meer over de gevolgen van de andere oorlog, die tussen de Oekraïne en Rusland, en het effect hiervan op het aardolie aanbod wereldwijd. Aangezien we een reeks van artikelen over het sluiten van de straat van Hormuz, en de gevolgen hiervan geschreven hadden, en vorige keer ook kort hadden stilgestaan bij het Russische tekort, leek het ons wijs hier dieper op in te gaan.

Russian refinery after drone attack

De verloren Russische olie activa

Vanaf 2024 is de Russische aardolie industrie geconfronteerd met een combinatie van sancties (schattingen lopen op naar zo’n $80 dollar) van het Westen, militaire aanvallen op infrastructuur door de Oekraïne, en marktverschuivingen richting het Oosten, die hebben geleid tot significante verliezen in exportcapaciteit en productie‑infrastructuur. Deze verstoringen hebben niet alleen gevolgen voor Rusland zelf, maar ook voor de wereldwijde beschikbaarheid en prijsstelling van ruwe aardolie en aardolieproducten. Voor de rest van het artikel als we over vaten aardolie praten, hebben we het altijd over de aardolieproductie per miljoen vaten olie per dag.

Welke activa heeft Rusland zoal verloren?

Een kleine samenvatting van de grootste verliezen op dit gebied hebben we hieronder weergegeven: (we hebben hiervoor de volgende bronnen gebruikt, Ukrainian Strikes Cause ‘Most Serious Threat’ To Russian Oil Exports Since War Began en Factbox-Ukraine renews attacks on Russian energy sites)

  • Ust‑Luga terminal: Meerdere branden na drone‑aanvallen; exportcapaciteit tijdelijk sterk beperkt.
  • Primorsk terminal: Cruciale haven voor olie‑export getroffen.
  • Kirishi raffinaderij: Eén van de grootste raffinaderijen van Rusland beschadigd, grote impact op olieproductenproductie.
  • Norsi, Ufa, Saratov, Ilsky, Volgograd, Ukhta en meerdere andere raffinaderijen tijdelijk buiten werking door drone‑aanvallen (2025–2026).

De aanvallen piekten rond maart 2026, toen analisten spraken van “de grootste bedreiging voor Russische olie‑export sinds het begin van de volledige invasie”. Volgens Reuters werd tot 40–50% van de exportcapaciteit tijdelijk stilgelegd. Daar bovenop, door OPEC+ afspraken en overschrijdingen van productiequota, voerde Rusland in 2024 en 2025 vrijwillige productie verlagingen door, die hun exportvolumes tijdelijk met ca. 5% deden dalen.

Maar dit is nog niet alles, eerdere aanvallen betroffen bijvoorbeeld, de drone‑aanvallen in Novorossiisk. Deze hebben geleid tot een volledige stillegging van Rusland’s belangrijkste Zwarte Zee‑oliehaven, zware schade aan terminals, branden, beschadiging van een oorlogsschip, vernietiging van S‑400‑lanceerinrichtingen en radars, gewonden onder burgers en grootschalige stroomuitval. Verder, en dit is een beetje buiten de scope van dit artikel, maar wel belangrijk te vermelden, heeft dit geleidt tot schade aan graan export faciliteiten.

Ook werd de Druzhba‑pijpleiding eind januari 2026 beschadigd door een Russische drone‑aanval in West‑Oekraïne, waardoor de olie toevoer naar Hongarije en Slowakije volledig stilviel. De schade veroorzaakte politieke spanningen, noodgedwongen gebruik van strategische reserves, alternatieve aanvoer via Kroatië en zelfs blokkades binnen de EU. Het herstel is technisch complex en vindt plaats onder voortdurende dreiging van nieuwe aanvallen, waardoor de pijpleiding een symbool is geworden van zowel energie‑kwetsbaarheid als geopolitieke druk.

Druzba pipeline

Druzhba is de enige grote directe aanvoerroute voor Hongarije en Slowakije. Door de stillegging moeten zij olie inkopen via alternatieve en duurdere routes. De oliestroom moet nu via zeehavens, het spoor of de binnenvaart. Verder is de continuïteit van hun raffinaderijen (o.a. MOL in Hongarije en Slovnaft in Slowakije) onder druk komen te staan. Dit leidt tot lagere raffinagevolumes, tijdelijke tekorten in regionale markten en noodleveringen vanuit andere EU‑landen. Dit kan tot extra investeringen leiden in verbindingen via de Adriatische zee met o.a. uitbreiding van capaciteit in de Kroatische haven Omišalj (JANAF‑pijpleiding). Heel opvallend was dan ook dat de premier Orban deze week met een bleek gezicht naast de vice-president Vance uit de USA, toegaf Amerikaanse olie te gaan kopen. Zo is te zien dat de Amerikanen de aardolie en aardgasmarkt aan alle kanten naar zich toe willen trekken, en Europa totaal in de hoek hebben gezet. En tevens in de kou, want de aardgassituatie in Europa is nog nijpender, we laten dit echter buiten beschouwing in dit artikel.

Een andere tegenvaller voor Rusland, waar we verder niet op in gaan, is het tegenhouden van de schaduwvloot in internationale wateren. Onlangs stuurde Rusland een oorlogschip in Engelse wateren waarbij de premier van Engeland toch het hazenpad koos en niet ingreep, waarop de dhr.Putin hem belachelijk maakte, omdat Starmer eerst zei wel in te gaan grijpen.

In totaal heeft dit alles geleid tot een flinke deuk in de Russische inkomsten uit fossiele energie bronnen.

Russian fossil fuel revenue

Rusland exporteert typisch ~7,5 miljoen vaten per dag aan ruwe aardolie en aardolieproducten (bron: pre‑aanvallen, algemene cijfers, maar consistent met IEA‑ en historische data). 40–50% verlies betekent dat 3 à 3,75 miljoen vaten per dag aan export technisch wegvalt.

Wanneer is herstel mogelijk?

Op korte termijn, hier verstaan we 0-3 maanden onder, is er enig herstel mogelijk. Meestal is, uit eigen ervaring met ernstige incidenten, 50% van de ergste schadeherstel wel een realistische en conservatieve inschatting. Een conservatieve inschatting betekent in dit geval, dat we er stiekem rekening mee houden dat er minder herstel is. Als we hiervan uit gaan, dan zou het totale verlies aan productie capaciteit over 3 maanden nog steeds zo’n 20-25% zijn, en dus zo’n 1,5-1,85 miljoen vaten aardolie.

Op middellange termijn, hier verstaan we 3-12 maanden onder, is verder herstel mogelijk. Echter hier komt engineering en long lead bestellingen om de hoek kijken. Het ligt er maar helemaal aan, welke machines geraakt zijn door de drone aanvallen. Met andere woorden hoe ernstig de installatie beschadigd is. Als dit vrij eenvoudige equipment is, dan is 8-12 maanden mogelijk om de spullen in huis te hebben, en de capaciteit in productie deels omhoog te brengen. We zien dit effect echter als zeer beperkend. Daar het moeilijk in te schatten is, rekening we met een 0,5 miljoen vaten herstel aan productie van aardolie. Dit houdt in, dat we over 12 maanden nog steeds zo’n 1-1,25 miljoen vaten missen aan Russische aardolie op de markt.

Volledige terugkeer naar oude productieniveaus zal naar ons idee pas over 24 maanden, en dus 2 jaar zijn. Dit houdt echter totaal geen rekening met nieuwe drone aanvallen van welke richting dan ook. Ook zijn er nu tijdelijke verlichtingen in sancties, die als de oorlog in Iran voorbij is, makkelijk weer opgeworpen kunnen worden. Verder is een nog een ander onderbelicht onderwerp, en dit zijn nieuwe investeringen in de sector. Deze zijn hard nodig aangezien Rusland haar export van het westen naar het oosten moet verleggen. Deels is dit gelukt, maar meer investeringen zijn nodig. Daar projecten altijd qua geld en tijd uitlopen, vragen we ons af of men dit wel in dien mate gaat redden, dat de volledige productie capaciteit op hetzelfde peil, als voor de oorlog wordt gebracht, of zelfs daar boven. Verder valt te bezien of Rusland nog wel voldoende geld heeft voor nieuwe investeringen. Dit omdat de oorlog langer duurt dan voorzien en dus ook een aardige deuk in de begroting van het land en bedrijven maakt. Er is immers al geld genoeg nodig om de installaties überhaupt te herstellen.

De sancties en Europese importstop leidden tot een massale verschuiving van Russische olie stromen richting Azië:

  • Europa ontving nog slechts 11–12% van de Russische export in 2024–2025 (vergeleken met 51% in 2020).
  • Azië nam 81% van de export af, vooral China (ca. 2 miljoen b/d) en India (tot 1,7 miljoen b/d).
Russian Crude export to other regions

Van oudsher was de Russische dieselmarkt (misschien overbodig om te vermelden, maar dit is een aardolie product) zeer groot, en Europa, Azië en Amerika maakte gretig gebruik van deze diesel. Door de sancties en oorlog, zal deze stroom van diesel niet naar Amerika en Europa gaan, maar wat er nog mogelijk is, allemaal richting Azië gaan. Dit kan leiden tot tekorten in vooral Europa. Maar ook in de USA kan nu een tekort ontstaan vanwege een grote brand in een grote raffinaderij van Valero, wat een verstoring geeft van minimaal een jaar in deze markt. Dit zal niet tot tekorten leiden, maar heeft wel een flink prijsopdrijvend effect.

De Russische olieprijs

Ural price to Brent price

Uit bovenstaande afbeelding is duidelijk te zien dat Russische aardolie (Ural) van oudsher altijd al goedkoper is geweest ten opzichte van Brent aardolie (Noordzee olie). Dit is normaal aangezien Brent veel makkelijker te verwerken is en dus als een beter product wordt gezien. Met het begin van de oorlog tussen de Oekraïne en Rusland, was het prijsverschil het grootst. Dit komt omdat de sancties net van start waren gegaan, en de Russen hun aardolie noodgedwongen goedkoper aan de man moesten brengen. Nu is het prijsverschil teruggelopen, nagenoeg op het niveau van voor de oorlog. Naar ons idee laat dit zien dat de markt steeds krapper wordt, en voor de oorlog met Iran al krapper aan het worden was.

Conclusie IA-pro

Russische installaties zijn behoorlijk beschadigd en zullen de komende maanden ervoor zorgen, dat er zo’n 3 miljoen vaten minder op de markt komen op korte termijn. Op langere termijn denken we dat er toch structureel 1 miljoen vaten olie minder op de markt komt.

Nu zult u misschien denken, so what!. Er is toch genoeg olie. Voor de oorlog, tussen de USA en Iran, was dit ook zo. Wij hadden alleen meer investeringen gemaakt, aangezien we op de zeer lange termijn, dit is 2-5 jaar, een probleem zagen in onder investeringen in de sector. Deze leidde tot structurele, maar kleine tekorten in de toekomst.

De straat van Hormuz is weliswaar open, (tenminste berichten verschillen per minuut, maar er mogen een paar schepen door), maar we verwachten dat dit niet voldoende verlichting geeft. Volgens onze inschatting zal dit toch tot een structureel tekort van 5-7 miljoen vaten geven op korte termijn, en lange termijn zo’n 3 miljoen vaten.

Met dit tekort, samen met het Russische tekort, waar we in dit artikel naar refereren, komt het totale structurele tekort op 4 miljoen vaten aan aardolie en aardolieproducten uit. Dit is 3,5% van de totale vraag aan aardolie of aardolieproducten. En is een zeer voorzichtige inschatting. Wat ons betreft moet het Russische tekort zeker meegeteld worden, aangezien dit zo’n 25% is van het tekort wat de Straat van Hormuz en de oorlog aldaar voor zijn rekening neemt als we naar de langere termijn kijken van 2 jaar of langer.

Wie denkt dat 3,5% weinig is, heeft het mis. Bovendien zijn we erg conservatief met onze inschatting. Wij denken dat de wereld naar een structureel tekort afstevent, wat de prijzen hoog houdt, minimaal op $85 per vat de komende 5 jaar. Dit is dan ook de reden waarom wij in Canadese, Noorse, Zuid-Amerikaanse en onlangs ook weer in USA bedrijven investeren. De laatste investering is in een ETF (07-04-2026 (OMS): We schrijven een aantal opties erbij – Investor Assistance Pro). We kijken uit naar meer Europese investeringen, maar hier moet de politiek eerst bijdraaien. De eerste tekenen zijn er, dus we houden goede hoop. Wakker worden Europa!

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.