Archief van
Categorie: Precious Metals

Daling in goud en zilver voorbij, meer consolidatie of zelfs een verder daling?

Daling in goud en zilver voorbij, meer consolidatie of zelfs een verder daling?

OMS nieuwsbrief: week 23 / jaar 08/ 29-05-2026

Inleiding

Goud zit al een tijdje in een consolidatie periode. In dit artikel vragen we ons af hoelang dit nog aanhoudt. We passen onze portfolio hierop lichtjes aan, leden kunnen dit hier lezen: Over My Shoulder Gekochte & Verkochte aandelen en opties – Investor Assistance Pro

Daling goud en zilver voorbij, meer consolidatie of zelfs een verder daling?
Bron: Grok generated

De status van goud en zilver op dit moment, en de verwachting van de komende maanden, in het kort

Voordat we verder gaan, willen we de lezer erop wijzen, dat alles wat we over goud zeggen, ook geldt voor platina en zilver. Tenzij we specifiek op een bepaald ander materiaal ingaan dan goud. Waarom? Goud bepaald de trend, platina maar vooral zilver bevestigen dit, met meer volatiliteit. Ook nu zie je dit weer. De scherpe daling van goud en zilver lijkt grotendeels achter de rug, maar we zitten waarschijnlijk in een fase van consolidatie met risico op verdere (tijdelijke) dips.

1 jaar grafiek van goud
Bron: Tradingview

Goud: Rond de $4.400–$4.500/oz. Het piekte begin 2026 boven de $5.500 (zelfs $5.589), maar zakte daarna hard (tot 14% in enkele dagen). Nu beweegt het rond support-niveaus zoals $4.400–$4.600. Zilver: Rond de $74–$76/oz. Ook hier een enorme crash na recordhoogtes boven $116 in januari. Zilver is volatieler door zijn industriële gebruik. De grote sell-off kwam door een sterkere dollar, hogere yields, technische factoren en winstneming na de enorme rally van 2025.Wat nu?

  • Daling voorbij? Waarschijnlijk ja, voor de acute fase. Veel analisten zien dit als een correctie in een intacte bull market, niet het einde van de opwaartse trend. Fysieke vraag (vooral uit Azië en centrale banken) blijft sterk.
  • Meer consolidatie? Zeer waarschijnlijk. Verwacht zijwaartse beweging of lichte dips in de komende maanden, met support rond $4.200–$4.600 voor goud en $70 voor zilver. Volatiliteit blijft hoog door macro-factoren (Fed, dollar, geopolitiek).
  • Verdere daling? Mogelijk op korte termijn (bijv. bij sterkere dollar of risk-on sentiment), maar de meeste banken (J.P. Morgan, Goldman) houden een bullish outlook voor eind 2026: goud richting $5.000+, zilver $80–$100+ gemiddeld. Structurele drivers zoals de-dollarisatie en industriële vraag blijven intact.

Kortom: geen paniekverkopen, maar dit is een koopkans voor de lange termijn volgens consensus. Risico’s: sterkere economie/Fed of lagere geopolitieke spanningen. Het technische beeld van goud laat een driehoek zien tussen de gele en blauwe lijn (zie bovenstaande afbeelding). De koers is inmiddels exact op het 200-daags gemiddelde belandt, normaal is dit een zeer sterke support en koopkans. We zijn echter voorzichtig.

Koopkans voor goud en zilver?

Wat geven de banken op als target voor de goudprijs:

  • Wells Fargo: $6100-$6300 voor goud voor het einde van 2026. Korte verklaring: “De vooruitzichten voor lagere kortetermijnrentes en de mogelijkheid om zich in te dekken tegen toenemende beleidsverrassingen brengen ons ertoe onze goudprognose voor 2026 te verhogen.” Wells Fargo resets gold price target for the rest of 2026 – TheStreet
  • JP Morgan: $5050 voor goud voor het einde van 2026 en $5400 voor goud tegen het eind van 2027. Korte verklaring: “Hoewel deze rally in goud niet lineair is geweest en dat ook niet zal worden, denken we dat de trends die deze hogere herijking van de goudprijs aansturen nog lang niet zijn uitgeput,” zei Natasha Kaneva, hoofd Global Commodities Strategy bij J.P. Morgan. “De langetermijntrend waarbij centrale banken en beleggers hun reserves verder diversifiëren richting goud heeft nog veel ruimte om door te zetten. Wij verwachten dat de goudvraag de prijs tegen eind 2026 richting 5.000 dollar per ounce zal duwen.” A new high? | Gold price predictions from J.P. Morgan Global Research
  • Goldmann Sachs: $5400 voor goud voor het einde van 2026 en $5400 voor goud tegen het eind van 2027. Korte verklaring: “Vooruitkijkend baseert Goldman zijn basisscenario op drie factoren: een normalisatie van speculatieve posities, wat de bank inschat op ongeveer 195 dollar per troy ounce; 50 basispunten aan renteverlagingen door de Fed, volgens de verwachting van haar economen goed voor zo’n 120 dollar; en een hernieuwde versnelling van centrale‑bankaankopen naar ongeveer 60 ton per maand, wat naar schatting nog eens 535 dollar bijdraagt.” Goldman Sachs sees gold hitting $5,400 by year-end By Investing.com
  • UBS: $5900 voor goud voor het einde van 2026 en $6200 voor goud begin Q3 2026. Korte verklaring: “Renteverlagingen door de Federal Reserve, UBS verwacht twee verlagingen van 25 basispunten tegen september 2026. Lagere reële rentes verlagen de opportuniteitskosten van het aanhouden van goud. Aanhoudende aankopen door centrale banken. Wereldwijde centrale banken zullen naar verwachting ongeveer 950 metrische ton goud kopen in 2026. Polen heeft onlangs zijn doelstelling voor goudreserves verhoogd, wat wijst op een bredere institutionele vraag. Recordvraag vanuit beleggers. Wereldwijde ETF‑posities bereikten in februari 2026 een recordhoogte van 4.171 ton. Dat is een nieuw record, zelfs terwijl de prijzen consolideerden na de correctie van januari.” UBS Forecasts Gold Above $6,000 — Should You Buy Now?
  • BofA: $6000 voor goud voor het einde van 2026. Korte verklaring: “Goud is in een luchtzak terechtgekomen, omdat het edelmetaal en olie omgekeerd met elkaar correleren door zorgen over inflatie en de reactie van de Fed. Die nervositeit blijft aanwezig, maar de aanhoudende onzekerheid over het Amerikaanse economische beleid, waaronder een hoog begrotingstekort en een zwakke dollar, zou de vraag naar het metaal moeten blijven ondersteunen.” Bank of America stands firm on 12-month $6,000 gold target, sees silver averaging $86 in 2026 | Kitco News
  • Goudprijs target voor het eind van het jaar van enkele andere banken: Deutsche Bank ($6000); BNP Paribas ($6000); Societe Generale ($6000); HSBC $5000 en ABN – AMRO ($6000).

Wat zeggen enkele grote investeerders over goud?

  • Stan Druckenmiller: Blijft long gold als geopolitieke hedge en bescherming tegen dollarzwakte/inflatie. Geen expliciet target voor 2026; hij focust op macro-hedging in een periode van “massive disruption”.
  • Peter Thiel: Langdurig pro-goud als hedge tegen fiat-risico’s. Geen recente prijsvoorspelling voor 2026; hij ziet het als structureel bezit (via Palantir kocht hij eerder fysiek goud).
  • Ronnie Stoeferle (incrementum): Base case al overschreden in 2026. Langetermijn: $4.800 (conservatief, al bereikt) tot $8.900 in inflatiescenario tegen 2030. Zeer optimistisch over de “Golden Decade”.
  • Ray Dalio: Geen exact jaareinddoel, maar hij adviseert 5-15% allocatie in goud als diversificatie. Ziet structurele stijging door schulden, de-dollarisatie en fiat-erosie.
  • Michael Oliver: Extreem bullish. Goud is nog vroeg in de cyclus; hij spreekt van een “minimum” van ~$8.500 gebaseerd op historische bullmarkt-multiples. Zilver: $300–$500 mogelijk al in de zomer van 2026.

Wat zeggen wij over goud?

Na al dit geweld durven we haast niet meer. Onze target voor eind 2026 voor de goudprijs is: $5000-$5400 voor het eind van 2026, maar op korte termijn zet de consolidatie voort tussen $4400-$4600 tot en met Q3 van dit jaar, pas in Q4 zal de goudprijs verder stijgen. Het kan zelfs zijn dat goud onder het 200-daags gemiddelde dipt. Een korte false break-out zien we als een koopkans voor goud. Dit kan echter anders zijn voor de aandelen. Aandelen kunnen vanwege de kleiner wordende marge, lees dieselprijzen omhoog, zakken, zelfs bij een licht stijgende goudprijs.


Wat ondersteunt de goudprijs?

Aanhoudende aankopen door centrale banken

Goud reserves van de verschillende landen in de wereld
Bron: Central Banks Gold Reserves by Country | World Gold Council

Bovenstaande afbeelding is de hoeveelheid van goud die de verschillende centrale banken op de wereld officieel als reserves in de boeken hebben staan. Nederland staat op de 11de plaats, misschien dat Erdogan nog iets verkoopt en dan staan we weer 10de ;-). Interessanter is echter wat de banken gekocht hebben, en verkocht hebben aan goudreserves, en of we hier een conclusie aan vast kunnen binden naar de toekomst toe.

Vraag naar goud
Bron: Gold Demand & Supply by Country | World Gold Council

Duidelijk is te zien aan de lila balken in de bovenstaande afbeelding dat centrale banken de laatste 5 jaar meer goud kopen (bijna dubbel zoveel) als de 10 jaar daarvoor. De verwachting is dat deze trend zich voortzet over het algemeen, alhoewel er de laatste maand wel wat verkoopdruk is vanuit een aantal landen zoals Turkije en Rusland om hun munt te ondersteunen. Zie onderstaande afbeelding.

aankopen en verkopen van Q1 2026 van goud door centrale banken
Bron: Central Banks Gold Reserves by Country | World Gold Council

Diversificatiebehoefte (tegen hoge schulden en fiat-risico’s) door investeerders

Zie hier de groene balken in de afbeelding boven de bovenstaande afbeelding. De vraag van investeerders is doorgaans hoog, maar vooral in 2025 is dit behoorlijk gestegen. We denken dat dit relatief hoog blijft, nu vooral met afgekoelde prijzen en verlaagde geopolitieke spanningen. Vooral in China blijft de vraag hoog.

De rol van goud is veranderd. Het is niet langer puur een crisis hedge voor investeerders, het fungeert nu als bescherming tegen geldontwaarding, als dollar-diversificatiemiddel, en als reservemiddel voor instellingen die stilletjes het lange termijn vertrouwen in fiat-systemen heroverwegen. Deze bredere rol ondersteunt een hogere structureel prijsvloer voor veel investeerders dan het oude safe-haven-kader ooit deed. Dezelfde structurele krachten spelen zich af in de bredere edelmetalencomplex. Met andere woorden, de investeerder behandelt goud meer als een brandverzekering op het huis. Knap handig als alles in de brand staat, zo ook als er Weimar achtige taferelen aankomen. De zwakte op de korte termijn veranderd deze kijk op goud niet, de meeste investeerders zien dit juist als een koopkans.

Heel opvallend was het bericht deze week van de Chinese regering dat mensen opriep om goud te kopen. Kan dit het tij keren?

Juwelen en goud

De vraag naar juwelen is de laatste jaren wat afgenomen. Deze trend gaat door denken wij. Mannen, dit kunnen we alleen tegen gaan als we meer gouden sieraden kopen. Persoonlijk zijn wij hier slecht in, maar hier hebben meer mannen last van op de wereld. Misschien dat mannen uit China ons kunnen redden.

Vraag en Aanbod

Totale vraag naar goud

De laatste 5 jaar is duidelijk te zien dat de totale vraag blijft stijgen. Wij denken dat dit alleen maar toe gaat nemen de komende 10 jaar. We zitten nu op een totale vraag van 5000 ton goud per jaar.

Totale aanbod van goud

Aanbod van goud
Bron: Gold Demand & Supply by Country | World Gold Council

De grafiek laat prima zien dat de markt aan voldoende goud kan komen om aan de vraag te voldoen. Zeer interessant is, dat het aanbod van recycled goud blijft stijgen de laatste jaren. Hier helpt de prijs natuurlijk aan mee. De vraag is echter of dit aanhoudt, of dat men dit op een gegeven moment ook als een investering gaat zien. Het meeste goud dat gerecycled wordt komt namelijk van juwelen, zo’n 90%. Dus mannen verkoop de sieraden van uw vrouw niet. Ze zijn een appeltje voor de dorst, dit is ook het originele idee van sieraden, niet alleen als versiering, maar als het echt slecht gaat heeft u iets achter de hand. Als u dit niet snapt, kan iemand uit India u dit vast uitleggen.

Wat zijn factoren die de goudprijs kan doen laten zakken?

  • Sterkere US Dollar: Een stijgende dollar maakt goud duurder voor niet-Amerikaanse kopers en vermindert de aantrekkingskracht. Dit zien we de laatste tijd ontstaan, en wij denken dat dit nog tot eind Q3 aanhoudt.
  • Hogere (reële) rentes en obligatierendementen. Dit verhoogt de opportunity cost van goud (dat geen rente oplevert). Hiervoor willen we eerst zien wat het inflatie effect is wanneer de geopolitieke spanningen eindelijk gaan afnemen. Wij zijn bang dat de markt in een sterke ontkenningsfase zit, vooral rondom olie.
  • Risk-on sentiment / sterke economische groei. Beleggers stappen over naar aandelen en andere risicovolle assets, weg van safe-haven goud. Dit zien we niet 1, 2, 3 ontstaan. Wij denken dat dit met golven ontstaat waarbij aandelen een lange tijd consolideren en geen richting kiezen.
  • Afname centrale bank aankopen of zelfs verkopen (bij liquiditeitsproblemen). Dit zien we al een beetje ontstaan en het kan best wel eens zijn dat dit op korte termijn voor prijsdalingen gaat zorgen.
  • Profit-taking en technische correcties na een sterke rally. Vooral in de aandelen kan dit eraan komen. Dit is ook de reden waarom wij het een en ander aan het heroverwegen zijn.
  • Afname fysieke vraag (juwelen in Azië bij te hoge prijzen, ETF-outflows). Naar ons idee zullen juwelen een klein effect hebben, maar outflows uit ETF’s kan wel degelijk een groot effect hebben, zie onderstaande opsomming:
    • 2021: Uitstroom van ongeveer -$9 miljard (sterke outflows, vooral Noord-Amerika).
    • 2022–2023: Voornamelijk outflows of zeer lichte inflows (hoge rentes drukten op de vraag).
    • 2024: Modeste positieve inflows (herstel).
    • 2025: Recordjaar met +$89 miljard inflows (sterkste ooit in dollarwaarde). Holdings stegen naar record 4.025 ton.
    • 2026 (tot nu, eind mei): Sterk wisselend, Q1 had forse outflows (record -$12 miljard in maart alleen), maar april herstelde met +$6,6 miljard. Azië blijft consistent positief, het Westen volatieler.

En wat doet zilver en platina?

Precies hetzelfde als goud verwachten wij. Er is vooral zwakte bij platina aandelen te verwachten. Dit omdat de olieprijs hoog is, koopt iedereen (tenminste, dit wil de media u doen geloven) elektrische auto’s. Dit sentiment zal platina geen goed doen, ondanks de fundamentele noodzaak, toch verwachten we dat het metaal zelf boven haar 200-daags gemiddelde blijft. Voor zilver geldt hetzelfde denken we, ondanks dat je veel paniek verhalen leest over het zilver dat de kluizen verlaat. Onze conclusie hiervoor is, dat dit voorlopig overdreven is, ondanks wel degelijk een daling, en dat de zilverprijs hierdoor niet opeens omhoog kan schieten. Zie de onderstaande afbeelding.

Bron: IA-pro database

Tja, en wat doen wij nu met dit gegeven? Schrik niet: Wij verkopen een aantal goudaandelen en een platina aandeel, en kopen een ander, en naar ons idee het beste, goudaandeel daarvoor terug. Met andere woorden wij consolideren onze portfolio. Dit doen we, omdat wij denken dat er minimaal 3-5 maanden consolidatie in de markt blijft vanaf vandaag, waardoor aandelen licht kunnen zakken met een gelijkblijvende goudprijs. Het beste aandeel zal minder gevoelig zijn voor een daling en geeft bovendien een beetje dividend.

Dit houdt niet in dat we onze totale holding in goud terugbrengen, we verschuiven de boel alleen een beetje, en maken de portfolio iets overzichtelijker. Van zilver aandelen blijven we af, deze houden we voorlopig. We kijken tevens zo nu en dan, of we met een optie strategie goud en zilveraandelen kunnen kopen of bijkopen, als wij denken dat de markt dipt.

Over My Shoulder Gekochte & Verkochte aandelen en opties – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder zullen we 3 secties voortaan apart publiceren: CHARTS, GEOpolitics, en X-messages

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Zilver en een positieve beleggingscase voor de komende 5 jaar

Zilver en een positieve beleggingscase voor de komende 5 jaar

OMS nieuwsbrief: week 19 / jaar 9/ 01-05-2026

Inleiding

Vorige week onderzochten we het effect van zwavelzuur op de uranium producenten. Nu nemen we de edelmetalen en koper onder de loep. Zilver komt extra aan bod, dit omdat we hier de meest positieve beleggingscase in zien. Voor onze leden reviewen we de aandelen die we in deze sectoren hebben, en welke we houden en welke we verkopen. Zie de link later in het artikel.

Zilver is een bullish scenario
Bron: Grok

Waarom zwavelzuur cruciaal is voor de koper producenten, en waarom dit ook de edelmetalen waaronder zilver raakt.

Zwavelzuur is cruciaal voor veel mijnbouwprocessen, vooral uitloging bij koper (oxide-erts), en raffinage/smelting. Stel je voor dat je kopererts uit de grond haalt. In de natuur komt koper zelden als puur metaal voor. Het zit meestal opgesloten in mineralen. Om dat koper eruit te krijgen, hebben mijnwerkers een krachtige chemische “sleutel” nodig. Die sleutel heet zwavelzuur (sulfuric acid). Er bestaan grofweg twee manieren om koper te winnen:

  1. De smelter-route (pyrometallurgie)
    Hier wordt sulfide-erts (zoals chalcopyriet) eerst vermalen, geflotateerd en daarna in een flashoven extreem heet gesmolten. Dit proces produceert zelf zwavelzuur als bijproduct uit de vrijkomende SO₂-gassen. Deze route heeft relatief weinig externe zwavelzuur nodig.
  2. De uitloging-route met zwavelzuur (hydro-metallurgie) – hier wordt het écht interessant
    Ongeveer 20 tot 25% van alle koper ter wereld (en in sommige landen zoals Chili meer dan 50% van de geraffineerde productie) wordt gewonnen via stapeluitloging (heap leaching) en SX-EW. Dit is het proces waarbij zwavelzuur onmisbaar is:
    • Het erts (vooral oxide-erts en secondary sulfide-erts) wordt in enorme hopen (heaps) van soms wel 10 meter hoog gestapeld.
    • Bovenop de hoop worden sproeiers geïnstalleerd die verdund zwavelzuur over het erts laten druppelen.
    • Het zuur sijpelt langzaam door de hoop heen en lost het koper op uit het gesteente, net zoals azijn koper uit een munt kan oplossen – maar dan op industriële schaal.
    • Na weken tot maanden komt er een koperrijke oplossing onderaan de hoop uit.
    • Deze oplossing gaat vervolgens naar een SX-EW fabriek (solvent extraction + electrowinning), waar het zuivere koperkathoden worden gemaakt.

Zonder zwavelzuur stopt dit hele proces.
Voor elke ton koper die via stapel uitloging gewonnen wordt, is gemiddeld 2 tot 4 ton zwavelzuur nodig. In sommige gevallen zelfs meer. Waarom is dit zo cruciaal?

  • Chili, de grootste koperproducent ter wereld, haalt een groot deel van zijn koper juist via deze zuurintensieve methode. Zonder voldoende zwavelzuur kunnen honderdduizenden tonnen koperproductie stilvallen of veel duurder worden.
  • In de DRC en Zambia (de Copperbelt) is zwavelzuur uitloging ook zeer belangrijk.

Zwavelzuur is dus niet zomaar een hulpstof. Het is letterlijk de chemische sleutel die laaggradig en oxide-erts toegankelijk maakt. Zonder dit zuur zou een groot deel van de makkelijk winbare koperreserves onrendabel of onbereikbaar worden.
We raden u aan om het artikel van vorige week nog eens door te lezen: Sulfur, from waste to sulfuric acid, to a vital product for uranium and other raw materials | Investor Help | sulfuric acid

Waarom edelmetalen (zilver, goud en platina) mijnen zwavelzuur grotendeels kunnen overslaan.

Stel je voor dat je een mijnwerker bent die edelmetalen wil winnen. Bij koper moet je vaak een agressieve “zuur-aanval” uitvoeren om het metaal uit het erts te halen. Bij zilver, goud en platina is dat meestal niet nodig. Waarom? Omdat hun chemische eigenschappen en de manier waarop ze in de natuur voorkomen, een veel vriendelijkere en selectievere aanpak toelaten.

1. Zilvermijnen – Het cyanide-verhaal (met weinig zuur)

Zilver komt vaak voor in epithermale aders of als bijproduct van andere metalen. Het winningproces begint meestal met flotatie (schuimflotatie) om het zilver te concentreren in een concentraat.

  • Bij oxide- of vrij zilvererts: Het concentraat of het erts gaat direct naar cyanide heap leaching of vat-leaching. Een verdunde natriumcyanide-oplossing (alkalisch, dus basisch, geen zuur!) lost het zilver op tot een complex. Zwavelzuur speelt hier bijna geen rol.
  • Bij sulfide-erts (vaak het geval): Eerst flotatie, dan soms een lichte “roasting” of drukoxidatie om sulfiden te openen, gevolgd door cyanide. Zwavelzuur komt alleen sporadisch voor bij pH-aanpassing of als minor stap in raffinage. Dit is echter een kleine, gecontroleerde stap in de raffinaderij, niet in de primaire winning.

Conclusie voor zilver: Het leeuwendeel van de productie gebruikt alkalische cyanide-leaching. Stapeluitloging met zwavelzuur (zoals bij koper) is zeldzaam, omdat cyanide veel selectiever is voor zilver en goud.

Ongeveer 70% van de wereldwijde zilverproductie komt als bijproduct uit koper-, lood- en zinkmijnen. Vooral bij koper en zink mijnen is veel zwavelzuur nodig. Als we over het aandeel van zilver ex kopermijnen in dit artikel praten, dan mag uw aannemen dat we zink en lood in de berekening meenemen.

Zilver output
Bron: statista

Een tekort (door China’s exportban vanaf mei 2026 en verstoringen in het Midden-Oosten via de Straat van Hormuz) raakt dus indirect veel zilverproducenten via lagere koperoutput, hogere kosten en mogelijke productievermindering. Pure zilvermijnen gebruiken meestal cyanide uitloging (niet zwavelzuur), dus directe impact is laag. Indirecte impact is groter via bijproduct-zilver uit koper. Royalty-bedrijven hebben minimale operationele risico, maar kunnen wel geraakt worden als de onderliggende bedrijven operationele problemen krijgen

2. Goudmijnen – De koning van de cyanide

Goud is nog “makkelijker” in dit opzicht. Meer dan 90% van de wereldwijde goudproductie gaat via cyanide leaching (heap leaching voor lage gradaties, of agitated tank leaching voor hogere gradaties).

  • Processtappen:
    1. Delven en crushen van het erts.
    2. Flotatie of direct heap-leaching.
    3. Cyanide-oplossing (weer alkalisch, pH 10-11 met kalk) lost het goud op tot een goud-cyanide-complex. Dit is extreem selectief voor goud.
    4. Daarna: carbon-adsorptie (of Merrill-Crowe proces met zink), stripping en electrowinning tot goudstaafjes.

Zwavelzuur komt alleen in beeld bij refractaire ertsen (goud ingesloten in sulfiden zoals pyriet of arsenopyriet). Dan is er soms een pretreatment nodig:

  • “Roasting” (oxidatie in oven),
  • Pressure Oxidation (POX, onder hoge druk en temperatuur),
  • Of in zeldzame gevallen sulfuric acid curing of acid leaching om ijzeroxiden op te lossen.

Zelfs dan is de zwavelzuurconsumptie relatief laag vergeleken met koper uitloging (waar tonnen zuur per ton koper nodig zijn). Bij de meeste “normale” goudmijnen is zwavelzuurgebruik minimaal tot afwezig.

3. Platinamijnen (PGM: platinum group metals) – Smelten en base metal removal

Platina, palladium, rhodium etc. zitten vaak in sulfide-ertsen (bijv. in Zuid-Afrika’s Bushveld Complex of Rusland). Hier is het proces grotendeels pyrometallurgisch (smelten):

  • Flotatie → concentraat.
  • Smelting in een elektrische of flash smeltoven: het sulfide-concentraat wordt gesmolten tot een matte (rijk aan nikkel, koper en PGM’s). Hierbij komt zwaveldioxide (SO₂) vrij, dat vaak wordt omgezet in zwavelzuur als bijproduct.
  • Converting en slow cooling van de matte.

De PGM’s zelf worden daarna gescheiden via complexe chemische processen (aqua regia, chloride-leaching, solvent extraction etc.), waarbij zelden grote hoeveelheden zwavelzuur nodig zijn. Belangrijk: Bij PGM’s produceert de smelter vaak meer zwavelzuur dan hij verbruikt. Het is dus een netto producent, geen grote consument.

Waarom zo weinig zwavelzuur in vergelijking met koper?

  • Koper (oxide-erts): Uitloging + SX-EW vereist tonnen zwavelzuur per ton koper om het metaal uit de hoop te “wassen”.
  • Edelmetalen: Ze reageren slecht met zwavelzuur (goud en platina zijn zeer nobel), maar uitstekend met cyanide (alkalisch) of chloride-systemen. Hun ertsen laten zich vaak efficiënt verwerken via flotatie + cyanidatie of smelting, zonder massale zuuruitloging.

Kort samengevat:
Zilver en goud vertrouwen vooral op alkalische cyanide-uitloging, die selectief en zuurvrij is. Platina vertrouwt op smelting. Alleen bij refractaire ertsen of in latere raffinagestappen komt zwavelzuur beperkt om de hoek kijken, en nooit als hoofdbestanddeel van het proces. Daarom zijn zilver-, goud- en PGM-mijnen veel minder kwetsbaar voor een zwavelzuurtekort dan koper- of nikkeloperaties. Ze kunnen rustig doorwerken terwijl de mijnen in Chili, West Afrika, DRC of Indonesië de adem inhouden.

Landen met de meeste verwachte reductie in koperproductie (en daarmee zilverproductie) door zwavelzuurtekort.

Zwavelzuur risico landen in koper en zilver productie
Bron: Copilot

Opmerking bij de kaart is, dat deze niet perfect is. Brazilië hoort eigenlijk geel te zijn en Indonesië rood. Indië en zuidoost Azië is groen, maar we hebben hier nauwelijks koperproductie.

Door de combinatie van de Chinese exportstop op zwavelzuur (vanaf mei 2026) en de ernstige verstoringen in de toevoer van elementaire zwavel vanuit het Midden-Oosten (vooral via de Straat van Hormuz, die circa 40-50% van de mondiale maritieme zwavel-handel verzorgt), ontstaat een acuut tekort aan zwavelzuur. Dit raakt vooral operaties die gebruikmaken van uitloging en SX-EW (solvent extraction-electrowinning) voor oxide- en laaggradige ertsen. Ongeveer 17-20% van de mondiale geraffineerde koperproductie is afhankelijk van zwavelzuur als uitloging-reagens. Wanneer de aanvoer stokt, stijgen kosten sterk en kunnen productiebeperkingen of shutdowns volgen. Omdat 70-80% van de wereldwijde zilverproductie als bijproduct uit koper-, lood- en zinkmijnen komt, leidt een daling in koperoutput direct tot minder zilveraanbod. Goud komt in mindere mate als bijproduct voor, maar in poly-metallische mijnen (vooral in Latijns-Amerika en Afrika) kan ook hier een indirecte reductie optreden.

1. Chili – Grootste verwachte absolute reductie

  • Waarom het hardst geraakt? Chili is ’s werelds grootste koperproducent (ca. 5,5 miljoen ton per jaar). Ongeveer 1,1 miljoen ton koper (ca. 20% van de totale output, en meer dan de helft van de geraffineerde kathoden) wordt via zwavelzuur uitloging (SX-EW) geproduceerd. Het land importeerde jaarlijks meer dan 1 miljoen ton zwavelzuur uit China (ca. 30-37% van de import). Deze aanvoer is in maart 2026 al naar nul gedaald. Wilt u hier meer over lezen dan kunt u dit doen via het artikel van Reuters: Copper king Chile faces acid supply crunch as China exports dry up – MINING.COM
  • Verwachte impact: Analisten (o.a. Morgan Stanley, Goldman Sachs) schatten dat tot 200.000 ton (of in extremere scenario’s tot 1,1 miljoen ton leaching-koper) in gevaar komt bij aanhoudende tekorten. Hogere kosten (prijzen in Chili al +44-100%) en logistieke problemen maken vooral hogere-kostenoperaties kwetsbaar.
  • Gevolg voor zilver en goud: Minder koperoutput betekent direct minder bijproduct-zilver. Chili draagt significant bij aan de mondiale zilveraanvoer.

2. Democratische Republiek Congo (DRC) – Hoogste relatieve kwetsbaarheid

  • Waarom? De DRC is de op één na grootste koperproducent. Ongeveer de helft van de koperoutput komt via SX-EW/leaching. Het land importeert het merendeel van zijn zwavel en zwavelzuur uit het Midden-Oosten (via de Strait of Hormuz). Voorraadniveaus zijn vaak beperkt tot 60-90 dagen.
  • Verwachte impact: Bij langdurige verstoringen (langer dan enkele weken) schatten analisten een mogelijke reductie van 125.000 ton koper in 2026, met risico op nog hogere volumes (sommige bronnen spreken van potentieel 3 miljoen ton kwetsbare capaciteit op langere termijn). De Copperbelt-regio (DRC + Zambia) is bijzonder blootgesteld.
  • Gevolg voor zilver en goud: Significante daling in bijproduct-zilver; ook kobalt (belangrijk bijproduct) wordt geraakt, wat de batterijketen verder onder druk zet.

3. Zambia en de bredere Copperbelt (Centraal-Afrika)

  • De regio deelt veel kenmerken met de DRC: hoge afhankelijkheid van uitloging en import van zwavelzuur uit het Midden-Oosten. Verwachte reducties zijn kleiner in absolute termen dan in Chili of DRC, maar proportioneel significant.

4. Indonesië

  • Hoewel de focus op nikkel ligt, raken de verstoringen ook koperprojecten en smelters. Langdurige problemen kunnen leiden tot productiebeperkingen in de bredere metaalsector.

5. Overige landen met matige tot lagere impact

  • Peru en Mexico: Matige risico’s door een mix van uitloging en smelting; minder afhankelijk dan Chili.
  • Andere regio’s (bijv. Australië, Canada, VS, Polen): Laag risico dankzij eigen smelter-bijproduct of alternatieve sourcing.

Algemene conclusie zwavelzuur tekort voor landen:

De grootste reducties in koperproductie (en daarmee in bijproduct-zilver en goud) worden verwacht in Chili (hoogste absolute volumes) en de DRC (hoogste relatieve kwetsbaarheid en snelheid van impact). Verstoringen uit het Midden-Oosten via de Strait of Hormuz versterken het probleem significant, omdat ze de grondstof (zwavel) raken die nodig is voor zowel on-site zuurproductie als directe import. Dit leidt tot een structureel krapper aanbod van koper, zilver en (in mindere mate) goud, wat op termijn hogere prijzen kan veroorzaken, ondanks tijdelijke operationele druk bij de mijnen. Smelter-gebaseerde operaties zijn veel veerkrachtiger en kunnen zelfs profiteren van hogere zuurprijzen als bijproduct-verkopers.

Voor de metalen koper, zilver, goud en platina geldt in het kort:

  • Koper: 1-5% van de wereldproductie wordt direct geraakt door het tekort in zwavelzuur. We nemen voor het gemak aan ook uit lood en zinkmijnen. Dus koper, zink en lood productie zullen ongeveer 2% afnemen als gevolg van een tekort aan zwavelzuur, dit is een conservatieve aanname om te maken.
  • Zilver: Ongeveer 70% van de wereldwijde zilverproductie komt uit koper, zink en loodmijnen. We zullen een conservatieve benadering van 60% aanhouden. Bij een wereldwijde productie van ongeveer 850 miljoen ounces, betekent dat hieruit de zilverproductie 850 miljoen*2% = 17 miljoen ounces * 60% = ongeveer 10 miljoen ounces minder. Dit lijkt niet veel, maar het komt bij een tekort wat er reeds is. Zie volgende paragraaf.
  • Goud: Nagenoeg geen effect, iets minder productie uit kopermijnen.
  • Platina: Nagenoeg geen effect

Koperproductie wordt direct geraakt. We moeten hier echter ons nog beter in verdiepen de komende jaren. We zijn goed geïnvesteerd met behulp van aandelen bij de grote jongens en een fonds. Maar we willen zeker verder kijken of we niet meer in de kleinere bedrijven kunnen investeren. Dit is echter voor de komende jaren.

Het meest bullish verhaal is toch wel zilver. We zullen hier dus verder op ingaan en andere redenen aanvoeren waarom wij denken dat de komende 5 jaar stijgende zilverprijzen haast een feit zijn

Een jarenlang tekort in de zilver toevoer

zilver tekort
Bron: Visual Capitalist met cijfers van het Silver Instatute

Dit tekort bestaat dus al 5 jaar. Sinds 2021 is het tekort bij elkaar opgeteld 762 miljoen ounces volgens de meeste bronnen. Dit is bijna 1 jaar aan productie. Mooi is ook om te zien sinds het tekort een feit wordt, de prijzen hierop acteren en dus stijgen.

De kluizen zijn niet meer zo vol als ze waren.

Het beste kunnen we dit aan de hand van onze eigen grafieken laten zien:

zilver kluizen

Duidelijk is te zien dat de hoeveelheden sterk afnemen sinds eind 2025/ begin 2026. In het verleden hebben we dit echter wel eerder gezien. We lezen paniek berichten over dat de kluizen leeg raken dus altijd met een korrel zout. Maar, …. je mag het ook niet helemaal negeren, er is wel degelijk iets aan de hand. In combinatie met het jaarlijks tekort is dit geen recept voor dalende prijzen, eerder voor stijgende prijzen. Dus we houden dit de komende jaren bij en kijken wat het effect de komende jaren zal zijn.

De industriële vraag in zilver

Door het sluiten van de straat van Hormuz, worden sommige landen met de neus op de feiten gedrukt. Vooral de EU en Australië. Maar i.p.v. de aardolie en aardgas industrie te helpen om energie zekerheid te verschaffen, reageren de meeste politieke leiders op een manier zodat nog meer geld naar alternatieve energiebronnen gaat. We zien dat het niet gewerkt heeft, en het vernietigd onze concurrentie positie, maar laten we nog harder ons best doen om hier geld tegenaan te gooien. Zoals eerder gezegd, wij zijn niet tegen deze bronnen van energie, maar zet ze verstandig in. Kernenergie wil men gelukkig ook uitbreiden. We moeten het echter met deze mensen doen en we vrezen dat dit schip niet te keren is, dan moet men hun droom opgeven en trots inslikken, en dit valt niet mee. Dus zaken zoals zonnepanelen zullen in productie aantallen groeien. Dit is wat een rapport van de EU hierover zegt: https://single-market-economy.ec.europa.eu/system/files/2023-03/Raw%20Materials%20Foresight%20Study%202023.pdf

zilver in solar panels

Men heeft een hoge en een lage casus geprojecteerd. Persoonlijk houden we nooit zo van dit soort vraaggrafiekjes, maar de reden dat we het nu laten zien is dat sinds de sluiting van de straat van Hormuz, de alternatieve opwekking van energie weer hoger op de agenda gekomen is. Dit brengt een grotere vraag naar zilver met zich mee. China doet hier trouwens vrolijk aan mee. Niet omdat men zo milieu bewust is, maar ook vanuit het argument om minder afhankelijk te zijn van olie en gas. Nu de USA hierbij de controle voor een groot deel in handen krijgt.

Conclusie IA-pro

Met deze review van de edelmetalen en koper, en wat de impact van een zwavelzuur tekort op deze metalen teweeg zal brengen, hebben een review op de portfolio gedaan. Leden kunnen deze hier nakijken: 24-04-2026 (OMS): Review van de Edelmetalen en koper portfolio – Investor Assistance Pro

Uit dit artikel kunnen de we de conclusie destilleren dat de grootste impact koper en zilver zullen hebben. De productie van de beide metalen zullen in hoeveelheid dalen, de prijs zal hierdoor stijgen. Sommige aandelen zullen stijgen en andere dalen, afhankelijk van of men zwavelzuur gebruikt , waar het bedrijf haar mijnen heeft en hoeveel men ervan gebruikt. Bij de koper en zilver aandelen die wij in de portfolio hebben zien we weinig risico’s. Bij een lagere productie en stijgende prijs, kan het zo zijn dat de marge gelijk blijft. Dus als het bedrijf niet teveel aan productie verliest zal het juist hiervan kunnen profiteren.

Op koper moeten we verder studeren. Maar bij zilver zien we het positieve beleggingsscenario voor de komende 5 jaar nu al. Het tekort zal groeien, de kluizen zullen leger raken en vraag naar industrieel zilver zal stijgen. Hoe dit exact op de mate van prijsstijging van zilver gaat inwerken weten we niet. U kunt onze video’s bekijken om onze kijk op de prijs te volgen van alle grondstoffen die we behandelen. We weten echter wel dat het gaat stijgen de komende 5 jaar. We zien geen 1 scenario dat dit kan doen stoppen. Nog een paar maanden consolidatie van de zilverprijs vanaf nu is onze verwachting en vanaf Q3 kunnen we weer vuurwerk verwachten. Voor die tijd hopen we een aantal zilveraandelen bijgekocht te hebben, we zijn al op zoek gegaan.

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven. Vergeet niet onze podcast te liken en je er gratis op te abonneren. Dit helpt ons om het kanaal te laten groeien en u in de toekomst van nog meer informatie te kunnen voorzien.

LET OP, DIT ARTIKEL WORDT MEESTAL EERDER GEPUBLICEERD DAN DE VIDEO GEREED IS, DUS OPEN DE NIEUWSBRIEF LATER IN DE WEEK NOGMAALS OM DE LAATSTE VERSIE TE BEKIJKEN.

Het nummer van de podcast moet gelijk zijn aan het weeknummer van de nieuwsbrief. Abonneren op ons kaneel is het beste, dan heeft u altijd de laatste versie direct in Youtube.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz voor onze portfolio

Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz voor onze portfolio

OMS nieuwsbrief: week 11 / jaar 9/ 06-03-2026

Inleiding

We onderzoeken, wat het sluiten van de straat van Hormuz, voor een effect heeft op onze portfolio. Verder kijken we, wat voor acties we moeten nemen, verkopen, kopen of niets doen. Leden kunnen onze aandelen met de volgende link bekijken: Portfolio Over My Shoulder (OMS) – Investor Assistance Pro.

Hypothetisch verhaal: De dag dat de straat van Hormuz afgesloten werd.

Het is laat in de avond wanneer het nieuws wereldwijd inslaat: “Er is oorlog tussen de VS/Israël en Iran en de Straat van Hormuz is gesloten. Een van ’s werelds belangrijkste energieknooppunten, een doorgang waar normaal 20% van de mondiale olieproductie en een groot deel van de LNG‑export doorheen stroomt, is abrupt tot stilstand gekomen. Beurzen openen chaotisch, analisten staan paraat, en de grondstoffenmarkt schiet in een emotionele, nerveuze achtbaan.

Nu is een deel van dit bericht niet hypothetisch meer en de oorlog is in volle gang. Het vervelende is, dat steeds meer landen deelnemen, of willen deelnemen, en dus de zaak escaleert. Een ander deel is gedeeltelijk hypothetisch, aangezien de straat van Hormuz blijkbaar niet door Iran is afgesloten. De afsluiting is namelijk niet door een land, en Iran is de enige die dit echt kan, gedaan, maar door verzekeringsmaatschappijen. Althans dat lijkt nu het verhaal te zijn. De premies zijn zo hoog opgelopen dat het voor rederijen niet meer betaalbaar is ten opzichte van de verdiensten. Daardoor leggen rederijen de schepen stil.

Iran zou ook niet moeten willen dat de straat afgesloten wordt, lijkt ons. De reden is, dat hun geldstroom dan ook ophoudt, en nog erger de oliestroom naar China. En China is sterk afhankelijk van Iran voor de olie importen. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Trump deze oorlog begint. De macht om olie. In andere grondstoffen hebben de Amerikanen reeds verloren en moeten ze terrein terugwinnen, maar met olie, kunnen ze de petrodollar langer in stand houden en China een tijd lang in bedwang houden.

Maar er zijn 2 andere grondstoffen waar de Chinezen van het Midden-Oosten en hiermee de straat van Hormuz afhankelijk zijn. We komen hier uitgebreid op terug later in het artikel. Zie hiervoor het grootste probleem nr.1 en nr.2.

Dit weten de Chinezen ook, en daarom zetten ze volop in op alternatieve energie, steenkool en uranium. Niet omdat ze zo groen zijn, steenkool uitgezonderd, maar omdat hun afhankelijkheid van olie te groot is, en dit is waar de VS hun achilleshiel prima heeft weten te vinden, sinds Venezuela. Maar kunnen de Chinezen het grootste probleem nr.1 en nr. 2 ook oplossen? Dit is nog maar de vraag. Wij denken dat dit ze behoorlijk gaat raken. Ze zullen met de andere grondstoffen water bij de wijn moeten gaan doen, b.v. met de zeldzame aardmetalen. Hierdoor heeft de VS een enorme troef in handen.

Aan de andere kant wil Trump geen oorlog met China. Daarom heeft hij ook garanties afgegeven dat wat hem betreft de olie kan blijven vloeien door de straat van Hormuz. Dit is een teken aan Xi, olie zal naar China blijven gaan. Anders komen de Chinezen echt in actie, en wordt het echt eng, dan moet je denken aan WOIII. Of dit Trump gaat lukken is nog maar de vraag.

We zullen nu in gaan wat dit hypothetisch verhaal betekent voor het investeren in grondstoffen zoals wij doen. Daarna geven we onze blik hierop, en proberen een de glazen bol te raadplegen die we eigenlijk niet hebben. We moeten echter kijken welke effecten dit op de korte termijn heeft en op de langere termijn.

Olie – de lont in het kruitvat

Hypothetisch

Vrijwel onmiddellijk verdubbelt de volatiliteit. Handelaars verwachten dat miljoenen vaten per dag de wereldmarkt niet meer bereiken. Olieprijzen schieten in dit scenario in dagen tientallen procenten omhoog, met piekbewegingen die doen denken aan de oliecrisissen van de jaren ’70. Sommige landen kondigen strategische voorraden aan te zullen aanspreken. OPEC+ houdt crisisvergaderingen, maar kan weinig doen: de bottleneck is logistiek, niet productie. Iedere analist ter wereld zegt in koor: “Deze schok gaat maanden duren.”

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Irak reduceert al 1,45 miljoen vaten per dag, dit is 1,5% van de wereldwijde consumptieve (nu ongeveer 106 miljoen vaten per dag). Dit omdat het niet de straat van Hormuz en dus uit Irak weg kan. Dit moet dus al ergens anders vandaan komen. We kunnen ons voorstellen dat ook andere landen in de regio hier last van krijgen.

Iran en omringende landen kunnen vanzelf al minder produceren, aangezien men elkaars olie producerende faciliteiten aanvalt. Naar onze voorzichtige natte vinger prognose, kan dit in totaal (samen met dat van Irak) uitkomen tussen de 5-10% van wereldwijde productie. Hierdoor zal de olieprijs blijven stijgen, aangezien men die olie niet ergens vandaan kan halen. Tevens heeft de oorlogsmachine ook aardig wat extra olie nodig.

Wat houdt dit in voor de prijs van olie? Dat deze minimaal tussen de $80 – $90 komt te liggen de komende weken. Wat houdt dit in voor olieaandelen? Deze zullen stijgen, maar we verwachten geen uitwassen en dus sterke stijgingen, dit aangezien de beurs over het algemeen niet houdt van dit soort verrassingen. We moeten zeggen de stijging van de prijs valt ons enigszins mee, of tegen, het is maar hoe je dit bekijkt.

Wat zal volgens ons op langere termijn gebeuren?

We zien lange termijn in dit geval, langer dan 1 maand tot een jaar. Afhankelijk hoelang de oorlog duurt zullen geopolitieke spanningen oplopen en productie locaties worden vernietigd, waarvoor minimaal 1-2 jaar hersteltijd nodig is. De olievoorraden zullen slinken en olie consumptie zal stijgen.

Wat houdt dit in voor de prijs? Dat deze boven de $100 per vat komt te liggen met sterke volatiliteit tussendoor. Zelfs olie tekorten zal in sommige landen een realiteit worden. Op den duur zal dit voor de oliemaatschappijen, die weinig getroffen worden door het conflict, gunstig zijn.

Afhankelijk van de gebeurtenissen zal de prijs sterk schommelen tussendoor. Een voorbeeld kan een blokkering zijn van de straat van Hormuz, iets waar nu geruchten over gaan. Een andere gebeurtenis is een snel einde van het conflict, verwacht dan een scherpe daling, met daarop een herstel op het oude niveau van voor het conflict, of iets daarboven.

Conclusie oliebeleggingen:

Al met al is het volgens ons een gunstig klimaat voor beleggingen in olie, althans in gebieden die op dit moment niet getroffen worden door de oorlog. Favoriete landen zijn Canada, Noorwegen en landen in Zuid-Amerika

Aardgas – de nieuwe geopolitieke drukgolf

Hypothetisch

Als olie al ontploft, dan explodeert aardgas bijna letterlijk in prijs.

  • LNG‑tankers, die normaal van Qatar naar Europa en Azië varen, liggen nu stil, of maken gigantische omwegen via Afrika.
  • Europa, dat al gevoelig is voor aanvoerproblemen, ziet aardgasprijzen meteen omhoogschieten.
  • Aziatische importeurs Japan, Zuid‑Korea, en India, gaan in paniek mode en bieden elkaar over.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Het hypothetisch verhaal klopt volgens ons niet helemaal. Ja, het is waar dat er een koppeling is tussen de olie- en de aardgasprijs. Maar dit hoeft niet altijd direct te zijn en met dezelfde zwaarte. In dit geval is de Europese aardgasprijs enorm gestegen, maar dit komt door wat er in de eerste bullit staat, en niet doordat olie in prijs is gestegen. In de VS stijgen de prijzen wel, maar heel langzaam. We verwachten op korte termijn dat de stijging door zal gaan, aangezien Europa met hun lage voorraden en domme beleid hunzelf in de voet hebben geschoten. Met klap op de vuurpijl, heeft men in den Haag niet hun linkse trots in kunnen slikken en besloten om bij het standpunt te blijven om het Groninger veld te sluiten en de putten met beton vol te storten. Ik las dat het IQ in Nederland gemiddeld 85 is. Ik vermoed dat Den Haag het landelijk gemiddelde ernstig omlaag haalt.

Ons vermoeden is, dat afhankelijk van het nieuws, de aardgasprijs enorme bewegingen naar boven en beneden blijft maken op de korte termijn.

Wat zal volgens ons op langere termijn gebeuren?

Dit zal geheel afhankelijk zijn wanneer de oorlog voorbij is, en Qatar zijn leveranties weer zeker kan stellen. Waarschijnlijk zijn wel een paar productie faciliteiten beschadigd, dus we kunnen er op rekenen, dat de hoeveelheid minder kan worden de komende 2 jaar. Hierdoor zullen de bodemprijzen van aardgas waarschijnlijk langzaam blijven stijgen.

Conclusie aardgasbeleggingen:

Al met al is het volgens ons een gunstig klimaat voor beleggingen in aardgas in gebieden die op dit moment niet getroffen worden. Wij hebben alleen beleggingen via bedrijven die zowel in aardgas als in olie handelen en produceren. Favoriete landen zijn Noorwegen, USA, Canada en Zuid-Amerika.

Goud & zilver – de veilige havens

Hypothetisch

Binnen 48 uur verschuift het sentiment.

  • Grote beleggers, pensioenfondsen en zelfs centrale banken zoeken veiligheid.
  • Goud noteert in dit scenario record na record, omdat het sentiment volledig draait naar bescherming.
  • Zilver stijgt nog harder, deels vanwege zijn dubbelrol als edelmetaal en industrieel metaal.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Op korte termijn zien we het hypothetisch verhaal geen werkelijkheid worden. Naar ons idee zal goud heel langzaam door blijven stijgen. Beleggers zijn met alles voorzichtig, en op een of andere manier lijkt goud dit al die tijd al in geprijsd te hebben. Dus de komende maand verwachten we een lichte stijging en niet meer. Indien de oorlog voorbij is, kan er zelfs een dip komen naar het 200 daags gemiddelde. Totdat men realiseert, dat toch niet alle problemen in de wereld opgelost zijn, en goud weer gaat stijgen.

Voor zilver zal hetzelfde verhaal gelden alleen op een veel volatielere basis.

Wat zal volgens ons op langere termijn gebeuren?

Op de langere termijn zal goud de stijging kalmpjes doorzetten. Onze verwachting is $6000 -$8500 per oz voor goud binnen 5 jaar tijd. Deze oorlog zal hieraan bijdragen, er wordt immers nog meer schulden (vanwege oorlog en herstelwerkzaamheden) gemaakt en dit is vaak een gunstig klimaat voor goud. Centrale banken zullen daarom goud blijven kopen om hun risico af te dekken.

Voor zilver zal hetzelfde verhaal gelden alleen op een veel volatielere basis.

Conclusie goud en zilver beleggingen:

Het hoeft niet te betekenen dat, indien goud en zilver omhoog gaan qua prijs, goud en zilvermijnen hiervan gaan profiteren. Waarom zeggen we dit? Omdat we in dit geval de olie prijs sterk in de gaten moeten houden. Als deze x2 of x3 gaat, worden de marges van mijnen lager als de goud- en zilverprijs minder hard stijgen. Voorlopig denken we dat het goede investeringen blijven, maar we moeten een waakzaam oog hebben, als de goud/olie ratio volledig de andere kant op slaat.

Koper & tin – de economische barometers

Hypothetisch

De metaalmarkten reageren complexer:

  • Koper krijgt het zwaar in de eerste weken omdat economieën mogelijk vertragen door de hogere energieprijzen.
  • Maar tegelijk stijgt de strategische waarde van koper door energietransitie en militaire productieketens.
  • Tin, essentieel voor elektronica, ondervindt verstoringen in wereldwijde toevoer ketens.

Na de eerste sell-off stabiliseert de markt.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

We zijn het eens met de hypothetische stelling, alhoewel we niet denken dat het tot een complete sell-off komt. Tin zie je wel enorme bewegingen maken, dit begrijpen we eerlijk gezegd nog niet helemaal goed. Voorlopig denken we dat koper en tin puur op sentiment handelen en niet structureel veranderen ten gevolge van de oorlog moet ondervinden.

Wat zal volgens ons op lange termijn gebeuren?

Op de lange termijn zullen prijzen van koper en tin blijven stijgen. Een gevolg van de oorlog is dat er erg veel stuk gemaakt is. Dit moet later allemaal weer hersteld worden. Koper zal zeker nodig zijn, maar tin ook in allerlei nieuw te bouwen elektronica toepassingen. Dus we blijven voor de komende 10 jaar positief voor deze metalen. Voor koper zeker, hier hebben we een artikel over geschreven laatst. Voor tin kan Myanmar roet in het eten gooien, als men het lukt om de productie enorm op te krikken. Dit verwachten wij in ieder geval niet.

Conclusie koper en tin beleggingen:

Conclusie is lekker blijven zitten en langzaam uitbreiden. De oorlog moet niet supergrote gevolgen hebben voor deze metalen. Ja de aandelen zullen schommelen maar puur op sentiment, niet zo zeer op fundamentele gronden.

Uranium – van niche naar noodzaak

Ook al komt er geen uranium door Hormuz, toch ontstaat een tweede‑orde effect:

  • Landen beseffen hoe kwetsbaar hun energie-infrastructuur is.
  • Kernenergie wordt opnieuw naar voren geschoven als strategische basisvoorziening.
  • Uranium futures stijgen hierdoor niet explosief, maar wel gestaag en betrouwbaar, omdat de vraagverwachting toeneemt.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Op de korte termijn hoeft dit geen effect te hebben op de uranium prijs. Uranium wordt echter als energie metaal gezien, dus schommelingen met de energieprijzen is te verwachten. Op korte termijn voorzien wij geen grote veranderen in de prijs.

Wat zal volgens ons op lange termijn gebeuren?

Op de lange termijn zijn wij het eens met de hypothetische stelling. Deze oorlog is een reden bovenop de zovele reden om afhankelijkheid van energie te bewerkstelligen en kernenergie als speerpunt te maken van het energiebeleid. Hierdoor zal uranium op de zeer lange termijn, en minimaal de komende 10 jaar, een cruciale rol blijven spelen. De prijs van het metaal zal blijven stijgen is onze verwachting.

Conclusie uranium beleggingen:

Conclusie is lekker blijven zitten en langzaam uitbreiden. De oorlog moet niet supergrote gevolgen hebben voor uranium. Ja de aandelen zullen schommelen maar puur op sentiment, niet zo zeer op fundamentele gronden.

Steenkool – de onverwachte comeback

Hypothetisch

Ondanks klimaatdoelen wordt in dit crisisscenario de energiemix even minder principieel:

  • Aziatische landen schakelen tijdelijk terug op goedkope binnenlandse kolen.
  • Europa herstart enkele reservecapaciteiten.
  • De prijs van steenkool maakt daardoor een onverwachte, maar tijdelijke opleving.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

We zijn het eens met de hypothetische stelling. Het is allemaal het gevolg van de sterk stijgende gasprijzen in vooral Europa, maar Azië en in mindere mate Noord-Amerika ziet ook stijgingen in de gasprijzen. Hierdoor wordt steenkool, en dan vooral thermische steenkool meer in trek. Het zou best wel een de verrassing van het huidige conflict kunnen worden, voor wat betreft steenkoolinvesteringen op de korte termijn.

Voor metallurgische steenkool zullen de prijzen onder druk komen de komende maanden, is onze verwachting. Dit aangezien het een deuk in de handel en daardoor de benodigdheden voor metaal zal geven aangezien investeringen terug zullen worden geschroefd in het Midden-Oosten.

Wat zal volgens ons op lange termijn gebeuren?

Na het eindigen van de oorlog en de hervatting van de aardgas leveranties, alsmede het beginnen van de zomer, zullen de prijzen doen dalen en daarna verwachten we dat de prijsbodems voor thermische steenkool hoger zullen blijven. Dit omdat productieniveaus best wel eens verrassend veel lager kunnen uitvallen van gas ex midden Oosten als we nu anticiperen. Hierdoor zal het nodig blijven meer steenkool te verbranden voor energie.

Op lange termijn (vanaf 4 maanden en langer) zien we dit als gunstig voor voor de metallurgische steenkool prijzen. Dit aangezien nu bakken met metaal worden afgeschoten en vernietigd. Dit moet allemaal weer worden geproduceerd en hersteld worden.

Conclusie koper en tin beleggingen:

Conclusie is lekker blijven zitten  en hopen op 100% winst. We zijn niet van plan om veel uitbreidingen in deze portfolio te brengen.

Meststoffen – het grootste probleem nr.1 dat ontstaat

Hypothetisch scenario: De Straat van Hormuz gaat 4 maanden dicht ten gevolge van de oorlog.

Maand 1 — De schokgolf

  • Ureumprijzen schieten omhoog met 40–60% binnen dagen.
  • Importafhankelijke landen zoals Indië, Brazilië, Turkije, Bangladesh raken direct in de problemen.
  • Boeren wereldwijd stellen aankopen uit in de hoop op prijsdaling.
  • Handelaren hamsteren meststoffen, wat de prijzen verder opdrijft.

Gevolg:
De eerste tekenen van een wereldwijde meststoffen schaarste worden zichtbaar.

Maand 2 — Productieproblemen in de landbouw

  • Boeren in ontwikkelingslanden verminderen hun stikstofgebruik met 20–40%.
  • In Europa en de VS blijven boeren produceren, maar tegen veel hogere kosten.
  • De wereldwijde graanproductievooruitzichten dalen met 5–8%.
  • Rijst producerende landen in Azië waarschuwen voor lagere opbrengsten.

Gevolg:
Voedselprijzen beginnen wereldwijd te stijgen.

Maand 3 — Structurele tekorten

  • De wereldwijde ureumvoorraad raakt uitgeput.
  • Alternatieve producenten (VS, Canada, Egypte, China) kunnen de gaten niet volledig opvullen.
  • China, ’s werelds grootste producent, beperkt export om eigen voedselzekerheid te beschermen.
  • De FAO (Food and Agriculture Organisation of the United Nations) waarschuwt voor een “ernstige verstoring van de voedselketen”.

Gevolg:
De wereldwijde voedselprijzen stijgen met 15–25%.

Maand 4 — Wereldwijde impact op voedselproductie

  • Graanopbrengsten dalen wereldwijd met 10–15%.
  • Rijstproductie daalt met 5–10%.
  • Vleesprijzen stijgen omdat veevoer duurder wordt.
  • Kunstmest intensieve gewassen zoals maïs, tarwe en suikerriet worden het hardst geraakt.

Gevolg:

  • Lage‑inkomenslanden krijgen te maken met voedselonzekerheid.
  • Rijke landen kunnen blijven produceren, maar tegen veel hogere kosten.
  • De wereldwijde inflatie stijgt.

Waarom is de impact zo groot?

Omdat stikstofmeststoffen (ureum, ammoniak, UAN) niet vervangbaar zijn op korte termijn. Zonder stikstofmeststoffen daalt de opbrengst van veel gewassen met 30–50%. De Golfregio is een van de goedkoopste en grootste exporteurs ter wereld, dus een blokkade van de straat van Hormuz: verstoort de wereldwijde aanvoerketen, verhoogt prijzen explosief en treft vooral landen die geen eigen productie hebben.

Wie wordt het hardst geraakt? Indië, Brazilië, Bangladesh, Indonesië en Afrika (Nigeria, Kenia, Ethiopië). Minder kwetsbaar zijn: VS, Canada, EU en Rusland. Deze landen hebben eigen productiecapaciteit of toegang tot alternatieve leveranciers.

Hoe groot is de rol van de Golfregio in stikstofmeststoffen?

De landen rond de Straat van Hormuz (Qatar, Oman, VAE, Saudi-Arabië, en Irak) zijn samen goed voor ongeveer, 30–35% van de wereldwijde productie van ureum, en 10–15% van de wereldwijde productie van ammoniak. Dit betekent dat een langdurige blokkade een enorme impact zou hebben op de wereldwijde beschikbaarheid van stikstofmeststoffen.

De straat van Hormuz is een cruciale exportroute voor stikstofmeststoffen zoals: Ammoniak, Ureum, UAN en AN (ammoniumnitraat). De belangrijkste producenten in deze regio zijn:

  • QAFCO (Qatar Fertilizer Company) Een van de grootste ureumproducenten ter wereld.
  • Oman India Fertiliser Company (OMIFCO) Produceert: Ureum en Ammoniak.
  • SABIC Agri-Nutrients. Produceert: Ammoniak.
  • Fertil (Ruwais Fertilizer Industries) Produceert: Ureum en Ammoniak.
  • Basrah Fertilizer Plant. Produceert ureum.

We zullen het korte termijn en langere termijn scenario voor dit hoofdstuk niet uitwerken, Het mag duidelijk zijn dat hoe langer dit duurt, er een hongersnood ergens in Afrika of Bangladesh op de loer ligt. Daarom noemen we dit het grootste probleem nr.1 dat ontstaat als gevolg van de oorlog en het sluiten van de straat van Hormuz. Maar dhr. Trump ligt op schema zegt hij, en dat betekent dat de Amerikanen over een maand controle hebben over de straat.

Wij denken dat de meststoffen dan weer ge-exporteert kunnen worden, op voorwaarde dat dhr.Trump gelijk krijgt en de oorlog is afgelopen met een opening van de straat van Hormuz ten gevolge. Dit zal eerst de prijzen tijdelijk laten dippen, om vervolgens weer langzaam te laten stijgen. Waarom? Omdat men nu de productie aan het opslaan is in de regio. Deze kan bij opening van de straat makkelijk weggevaren worden. We weten echter niet in hoeverre de havens en productiefaciliteiten beschadigd zijn. Maar laten we aantal procenten productie verlies aannemen. Ook zullen huidige klanten, hun vraag gaan verleggen naar veiligere landen, en dit kan voor een deel blijvend zijn. Want wie zegt immers dat dit niet meer kan gebeuren.

Zwavel – het grootste probleem nr.2 dat ontstaat

De landen rond de Straat van Hormuz zijn gigantische producenten van zwavel, vooral omdat zwavel vrijkomt bij olie- en aardgasraffinage. De regio produceert ongeveer: 30–35% van de wereldwijde zwavelexport, een groot deel hiervan gaat naar Azië en Afrika, waar het wordt omgezet in zwavelzuur voor koperwinning en meststoffen. Belangrijke exporteurs: Qatar, Saudi-Arabië, VAE, & Koeweit.

Zwavelzuur zelf wordt minder vaak verscheept (corrosief, duur), maar zwavel is de grondstof voor zwavelzuur en wordt massaal geëxporteerd via, jawel daar komt hij weer, de straat van Hormuz. Nu is het grootste probleem niet zwavelzuur, maar wat hiermee gedaan wordt. Een voorbeeld van koper zullen we uitwerken, maar eigenlijk geldt dit ook voor de productie van goud, zilver, platina en uranium.

Waarom is zwavelzuur cruciaal voor de koperproductie?

Zwavelzuur is één van de belangrijkste chemicaliën in de wereldwijde koperindustrie. Het wordt gebruikt voor: Leaching (uitlogen van koper uit erts, vooral bij ertsen met een laag gehalte), SX-EW (solvent extractie – electro-winning) en Raffinageprocessen. Zonder voldoende zwavelzuur kan een groot deel van de wereldwijde koperproductie niet draaien.

Vooral landen als: Chili, Peru, Congo (DRC) en Zambia zijn sterk afhankelijk van geïmporteerd zwavelzuur of zwavel (om zelf zwavelzuur te maken).

Wat gebeurt er als de Straat van Hormuz maandenlang dichtgaat?

Maand 1 — De zwavelmarkt explodeert

Zwavelprijzen stijgen 100–200% binnen weken. Aziatische zwavelzuurfabrieken (China, India, Zuid-Korea) melden tekorten. Koperproducenten in Chili en Afrika waarschuwen voor verminderde productie.

Maand 2 — Koperproductie begint te dalen

SX-EW‑kopermijnen verminderen output met 10–20%. Koperconcentraatproducenten kunnen nog draaien, maar raffinage wordt duurder. De koperprijs stijgt met 20–30%. Waarom?
SX-EW‑mijnen hebben direct zwavelzuur nodig. Zonder zuur stopt het proces.

Maand 3 — Wereldwijde impact op industrie en energie

Elektrische voertuigen, kabels, transformatoren en batterijen worden duurder. De energietransitie vertraagt door hogere koperprijzen. Overheden beginnen strategische voorraden te gebruiken. Begrijp u nu de reden waarom Amerika haar kopervoorraden zo heeft laten oplopen de afgelopen maanden?

Maand 4 — Structurele tekorten

Wereldwijde koperproductie daalt met 15–20%. Zwavelzuurprijzen blijven extreem hoog. Nieuwe investeringen in alternatieve zwavelbronnen (bijv. smelters) worden versneld.

Conclusie IA-pro

Wij denken dat voor alle huidige posities het beste is, om de rit uit te zitten en de verliezen te nemen. Ons vermoeden is, dat dit tijdelijk is, en uiteindelijk voor ons gaat ten gunste gaat werken. Vooral de olie en aardgasaandelen doen het nu redelijk goed. De rest komt wel weer terug denken we.

Met het grootste probleem nr.1 en nr.2 ontstaan dus ook tekorten in de metalen. We hebben dit nog niet direct verwerkt in de analyse van de metalen zelf. Maar het kan zijn dat dit voor de producenten niet gunstig is. Deze maken dan een dip, aangezien de analisten verminderde productie verwachten. Dit zal echter een ultieme koopkans zijn. De prijzen van goud en zilver zullen stijgen, dit omdat kluizen bijna leeg zijn (nu spreken we alleen over zilver) en de schaarste groter wordt qua aanbod. Als alles weer aan de gang komt, zullen de prijzen van de edelmetalen hoog blijven, en de productie kan men ook weer omhoog brengen naar het oude niveau. Eer de markt dit absorbeert maken de producenten giga-winsten. We gaan hiervoor echter even rustig zitten. Tot die tijd is het niet onverstandig om wat cash opzij te zetten. We kunnen dan toeslaan op het juiste moment.

China is sterk afhankelijk van deze zwavel en meststoffen uit het Midden-Oosten. Dus ook hier heeft dhr. Trump een strategische politiek machtsmiddel in handen tegen China. Gaat deze oorlog dan helemaal niet over Iran? En is het atoomprogramma dan allemaal opgeblazen en is hier helemaal geen probleem? De waarheid zal, zoals met zoveel dingen in het midden liggen. Maar dat de Amerikanen met eerst Venezuela, en nu Iran, een enorme klap aan China hebben uitgedeeld mag duidelijk zijn.

We hebben ook een nieuwe sector ontdekt waar we graag in willen investeren en we hebben een aandeel gevonden dat hier perfect bij aansluit, plus het grootste probleem nr.1, maar ook nr.2 kan oplossen voor de westerse wereld. Leden zullen zeer binnenkort op de hoogte worden gebracht.

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en maandelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.