Archief van
Categorie: Copper

Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz voor onze portfolio

Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz voor onze portfolio

OMS nieuwsbrief: week 11 / jaar 9/ 06-03-2026

Inleiding

We onderzoeken, wat het sluiten van de straat van Hormuz, voor een effect heeft op onze portfolio. Verder kijken we, wat voor acties we moeten nemen, verkopen, kopen of niets doen. Leden kunnen onze aandelen met de volgende link bekijken: Portfolio Over My Shoulder (OMS) – Investor Assistance Pro.

Hypothetisch verhaal: De dag dat de straat van Hormuz afgesloten werd.

Het is laat in de avond wanneer het nieuws wereldwijd inslaat: “Er is oorlog tussen de VS/Israël en Iran en de Straat van Hormuz is gesloten. Een van ’s werelds belangrijkste energieknooppunten, een doorgang waar normaal 20% van de mondiale olieproductie en een groot deel van de LNG‑export doorheen stroomt, is abrupt tot stilstand gekomen. Beurzen openen chaotisch, analisten staan paraat, en de grondstoffenmarkt schiet in een emotionele, nerveuze achtbaan.

Nu is een deel van dit bericht niet hypothetisch meer en de oorlog is in volle gang. Het vervelende is, dat steeds meer landen deelnemen, of willen deelnemen, en dus de zaak escaleert. Een ander deel is gedeeltelijk hypothetisch, aangezien de straat van Hormuz blijkbaar niet door Iran is afgesloten. De afsluiting is namelijk niet door een land, en Iran is de enige die dit echt kan, gedaan, maar door verzekeringsmaatschappijen. Althans dat lijkt nu het verhaal te zijn. De premies zijn zo hoog opgelopen dat het voor rederijen niet meer betaalbaar is ten opzichte van de verdiensten. Daardoor leggen rederijen de schepen stil.

Iran zou ook niet moeten willen dat de straat afgesloten wordt, lijkt ons. De reden is, dat hun geldstroom dan ook ophoudt, en nog erger de oliestroom naar China. En China is sterk afhankelijk van Iran voor de olie importen. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Trump deze oorlog begint. De macht om olie. In andere grondstoffen hebben de Amerikanen reeds verloren en moeten ze terrein terugwinnen, maar met olie, kunnen ze de petrodollar langer in stand houden en China een tijd lang in bedwang houden.

Maar er zijn 2 andere grondstoffen waar de Chinezen van het Midden-Oosten en hiermee de straat van Hormuz afhankelijk zijn. We komen hier uitgebreid op terug later in het artikel. Zie hiervoor het grootste probleem nr.1 en nr.2.

Dit weten de Chinezen ook, en daarom zetten ze volop in op alternatieve energie, steenkool en uranium. Niet omdat ze zo groen zijn, steenkool uitgezonderd, maar omdat hun afhankelijkheid van olie te groot is, en dit is waar de VS hun achilleshiel prima heeft weten te vinden, sinds Venezuela. Maar kunnen de Chinezen het grootste probleem nr.1 en nr. 2 ook oplossen? Dit is nog maar de vraag. Wij denken dat dit ze behoorlijk gaat raken. Ze zullen met de andere grondstoffen water bij de wijn moeten gaan doen, b.v. met de zeldzame aardmetalen. Hierdoor heeft de VS een enorme troef in handen.

Aan de andere kant wil Trump geen oorlog met China. Daarom heeft hij ook garanties afgegeven dat wat hem betreft de olie kan blijven vloeien door de straat van Hormuz. Dit is een teken aan Xi, olie zal naar China blijven gaan. Anders komen de Chinezen echt in actie, en wordt het echt eng, dan moet je denken aan WOIII. Of dit Trump gaat lukken is nog maar de vraag.

We zullen nu in gaan wat dit hypothetisch verhaal betekent voor het investeren in grondstoffen zoals wij doen. Daarna geven we onze blik hierop, en proberen een de glazen bol te raadplegen die we eigenlijk niet hebben. We moeten echter kijken welke effecten dit op de korte termijn heeft en op de langere termijn.

Olie – de lont in het kruitvat

Hypothetisch

Vrijwel onmiddellijk verdubbelt de volatiliteit. Handelaars verwachten dat miljoenen vaten per dag de wereldmarkt niet meer bereiken. Olieprijzen schieten in dit scenario in dagen tientallen procenten omhoog, met piekbewegingen die doen denken aan de oliecrisissen van de jaren ’70. Sommige landen kondigen strategische voorraden aan te zullen aanspreken. OPEC+ houdt crisisvergaderingen, maar kan weinig doen: de bottleneck is logistiek, niet productie. Iedere analist ter wereld zegt in koor: “Deze schok gaat maanden duren.”

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Irak reduceert al 1,45 miljoen vaten per dag, dit is 1,5% van de wereldwijde consumptieve (nu ongeveer 106 miljoen vaten per dag). Dit omdat het niet de straat van Hormuz en dus uit Irak weg kan. Dit moet dus al ergens anders vandaan komen. We kunnen ons voorstellen dat ook andere landen in de regio hier last van krijgen.

Iran en omringende landen kunnen vanzelf al minder produceren, aangezien men elkaars olie producerende faciliteiten aanvalt. Naar onze voorzichtige natte vinger prognose, kan dit in totaal (samen met dat van Irak) uitkomen tussen de 5-10% van wereldwijde productie. Hierdoor zal de olieprijs blijven stijgen, aangezien men die olie niet ergens vandaan kan halen. Tevens heeft de oorlogsmachine ook aardig wat extra olie nodig.

Wat houdt dit in voor de prijs van olie? Dat deze minimaal tussen de $80 – $90 komt te liggen de komende weken. Wat houdt dit in voor olieaandelen? Deze zullen stijgen, maar we verwachten geen uitwassen en dus sterke stijgingen, dit aangezien de beurs over het algemeen niet houdt van dit soort verrassingen. We moeten zeggen de stijging van de prijs valt ons enigszins mee, of tegen, het is maar hoe je dit bekijkt.

Wat zal volgens ons op langere termijn gebeuren?

We zien lange termijn in dit geval, langer dan 1 maand tot een jaar. Afhankelijk hoelang de oorlog duurt zullen geopolitieke spanningen oplopen en productie locaties worden vernietigd, waarvoor minimaal 1-2 jaar hersteltijd nodig is. De olievoorraden zullen slinken en olie consumptie zal stijgen.

Wat houdt dit in voor de prijs? Dat deze boven de $100 per vat komt te liggen met sterke volatiliteit tussendoor. Zelfs olie tekorten zal in sommige landen een realiteit worden. Op den duur zal dit voor de oliemaatschappijen, die weinig getroffen worden door het conflict, gunstig zijn.

Afhankelijk van de gebeurtenissen zal de prijs sterk schommelen tussendoor. Een voorbeeld kan een blokkering zijn van de straat van Hormuz, iets waar nu geruchten over gaan. Een andere gebeurtenis is een snel einde van het conflict, verwacht dan een scherpe daling, met daarop een herstel op het oude niveau van voor het conflict, of iets daarboven.

Conclusie oliebeleggingen:

Al met al is het volgens ons een gunstig klimaat voor beleggingen in olie, althans in gebieden die op dit moment niet getroffen worden door de oorlog. Favoriete landen zijn Canada, Noorwegen en landen in Zuid-Amerika

Aardgas – de nieuwe geopolitieke drukgolf

Hypothetisch

Als olie al ontploft, dan explodeert aardgas bijna letterlijk in prijs.

  • LNG‑tankers, die normaal van Qatar naar Europa en Azië varen, liggen nu stil, of maken gigantische omwegen via Afrika.
  • Europa, dat al gevoelig is voor aanvoerproblemen, ziet aardgasprijzen meteen omhoogschieten.
  • Aziatische importeurs Japan, Zuid‑Korea, en India, gaan in paniek mode en bieden elkaar over.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Het hypothetisch verhaal klopt volgens ons niet helemaal. Ja, het is waar dat er een koppeling is tussen de olie- en de aardgasprijs. Maar dit hoeft niet altijd direct te zijn en met dezelfde zwaarte. In dit geval is de Europese aardgasprijs enorm gestegen, maar dit komt door wat er in de eerste bullit staat, en niet doordat olie in prijs is gestegen. In de VS stijgen de prijzen wel, maar heel langzaam. We verwachten op korte termijn dat de stijging door zal gaan, aangezien Europa met hun lage voorraden en domme beleid hunzelf in de voet hebben geschoten. Met klap op de vuurpijl, heeft men in den Haag niet hun linkse trots in kunnen slikken en besloten om bij het standpunt te blijven om het Groninger veld te sluiten en de putten met beton vol te storten. Ik las dat het IQ in Nederland gemiddeld 85 is. Ik vermoed dat Den Haag het landelijk gemiddelde ernstig omlaag haalt.

Ons vermoeden is, dat afhankelijk van het nieuws, de aardgasprijs enorme bewegingen naar boven en beneden blijft maken op de korte termijn.

Wat zal volgens ons op langere termijn gebeuren?

Dit zal geheel afhankelijk zijn wanneer de oorlog voorbij is, en Qatar zijn leveranties weer zeker kan stellen. Waarschijnlijk zijn wel een paar productie faciliteiten beschadigd, dus we kunnen er op rekenen, dat de hoeveelheid minder kan worden de komende 2 jaar. Hierdoor zullen de bodemprijzen van aardgas waarschijnlijk langzaam blijven stijgen.

Conclusie aardgasbeleggingen:

Al met al is het volgens ons een gunstig klimaat voor beleggingen in aardgas in gebieden die op dit moment niet getroffen worden. Wij hebben alleen beleggingen via bedrijven die zowel in aardgas als in olie handelen en produceren. Favoriete landen zijn Noorwegen, USA, Canada en Zuid-Amerika.

Goud & zilver – de veilige havens

Hypothetisch

Binnen 48 uur verschuift het sentiment.

  • Grote beleggers, pensioenfondsen en zelfs centrale banken zoeken veiligheid.
  • Goud noteert in dit scenario record na record, omdat het sentiment volledig draait naar bescherming.
  • Zilver stijgt nog harder, deels vanwege zijn dubbelrol als edelmetaal en industrieel metaal.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Op korte termijn zien we het hypothetisch verhaal geen werkelijkheid worden. Naar ons idee zal goud heel langzaam door blijven stijgen. Beleggers zijn met alles voorzichtig, en op een of andere manier lijkt goud dit al die tijd al in geprijsd te hebben. Dus de komende maand verwachten we een lichte stijging en niet meer. Indien de oorlog voorbij is, kan er zelfs een dip komen naar het 200 daags gemiddelde. Totdat men realiseert, dat toch niet alle problemen in de wereld opgelost zijn, en goud weer gaat stijgen.

Voor zilver zal hetzelfde verhaal gelden alleen op een veel volatielere basis.

Wat zal volgens ons op langere termijn gebeuren?

Op de langere termijn zal goud de stijging kalmpjes doorzetten. Onze verwachting is $6000 -$8500 per oz voor goud binnen 5 jaar tijd. Deze oorlog zal hieraan bijdragen, er wordt immers nog meer schulden (vanwege oorlog en herstelwerkzaamheden) gemaakt en dit is vaak een gunstig klimaat voor goud. Centrale banken zullen daarom goud blijven kopen om hun risico af te dekken.

Voor zilver zal hetzelfde verhaal gelden alleen op een veel volatielere basis.

Conclusie goud en zilver beleggingen:

Het hoeft niet te betekenen dat, indien goud en zilver omhoog gaan qua prijs, goud en zilvermijnen hiervan gaan profiteren. Waarom zeggen we dit? Omdat we in dit geval de olie prijs sterk in de gaten moeten houden. Als deze x2 of x3 gaat, worden de marges van mijnen lager als de goud- en zilverprijs minder hard stijgen. Voorlopig denken we dat het goede investeringen blijven, maar we moeten een waakzaam oog hebben, als de goud/olie ratio volledig de andere kant op slaat.

Koper & tin – de economische barometers

Hypothetisch

De metaalmarkten reageren complexer:

  • Koper krijgt het zwaar in de eerste weken omdat economieën mogelijk vertragen door de hogere energieprijzen.
  • Maar tegelijk stijgt de strategische waarde van koper door energietransitie en militaire productieketens.
  • Tin, essentieel voor elektronica, ondervindt verstoringen in wereldwijde toevoer ketens.

Na de eerste sell-off stabiliseert de markt.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

We zijn het eens met de hypothetische stelling, alhoewel we niet denken dat het tot een complete sell-off komt. Tin zie je wel enorme bewegingen maken, dit begrijpen we eerlijk gezegd nog niet helemaal goed. Voorlopig denken we dat koper en tin puur op sentiment handelen en niet structureel veranderen ten gevolge van de oorlog moet ondervinden.

Wat zal volgens ons op lange termijn gebeuren?

Op de lange termijn zullen prijzen van koper en tin blijven stijgen. Een gevolg van de oorlog is dat er erg veel stuk gemaakt is. Dit moet later allemaal weer hersteld worden. Koper zal zeker nodig zijn, maar tin ook in allerlei nieuw te bouwen elektronica toepassingen. Dus we blijven voor de komende 10 jaar positief voor deze metalen. Voor koper zeker, hier hebben we een artikel over geschreven laatst. Voor tin kan Myanmar roet in het eten gooien, als men het lukt om de productie enorm op te krikken. Dit verwachten wij in ieder geval niet.

Conclusie koper en tin beleggingen:

Conclusie is lekker blijven zitten en langzaam uitbreiden. De oorlog moet niet supergrote gevolgen hebben voor deze metalen. Ja de aandelen zullen schommelen maar puur op sentiment, niet zo zeer op fundamentele gronden.

Uranium – van niche naar noodzaak

Ook al komt er geen uranium door Hormuz, toch ontstaat een tweede‑orde effect:

  • Landen beseffen hoe kwetsbaar hun energie-infrastructuur is.
  • Kernenergie wordt opnieuw naar voren geschoven als strategische basisvoorziening.
  • Uranium futures stijgen hierdoor niet explosief, maar wel gestaag en betrouwbaar, omdat de vraagverwachting toeneemt.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

Op de korte termijn hoeft dit geen effect te hebben op de uranium prijs. Uranium wordt echter als energie metaal gezien, dus schommelingen met de energieprijzen is te verwachten. Op korte termijn voorzien wij geen grote veranderen in de prijs.

Wat zal volgens ons op lange termijn gebeuren?

Op de lange termijn zijn wij het eens met de hypothetische stelling. Deze oorlog is een reden bovenop de zovele reden om afhankelijkheid van energie te bewerkstelligen en kernenergie als speerpunt te maken van het energiebeleid. Hierdoor zal uranium op de zeer lange termijn, en minimaal de komende 10 jaar, een cruciale rol blijven spelen. De prijs van het metaal zal blijven stijgen is onze verwachting.

Conclusie uranium beleggingen:

Conclusie is lekker blijven zitten en langzaam uitbreiden. De oorlog moet niet supergrote gevolgen hebben voor uranium. Ja de aandelen zullen schommelen maar puur op sentiment, niet zo zeer op fundamentele gronden.

Steenkool – de onverwachte comeback

Hypothetisch

Ondanks klimaatdoelen wordt in dit crisisscenario de energiemix even minder principieel:

  • Aziatische landen schakelen tijdelijk terug op goedkope binnenlandse kolen.
  • Europa herstart enkele reservecapaciteiten.
  • De prijs van steenkool maakt daardoor een onverwachte, maar tijdelijke opleving.

Wat zal volgens ons op korte termijn gebeuren?

We zijn het eens met de hypothetische stelling. Het is allemaal het gevolg van de sterk stijgende gasprijzen in vooral Europa, maar Azië en in mindere mate Noord-Amerika ziet ook stijgingen in de gasprijzen. Hierdoor wordt steenkool, en dan vooral thermische steenkool meer in trek. Het zou best wel een de verrassing van het huidige conflict kunnen worden, voor wat betreft steenkoolinvesteringen op de korte termijn.

Voor metallurgische steenkool zullen de prijzen onder druk komen de komende maanden, is onze verwachting. Dit aangezien het een deuk in de handel en daardoor de benodigdheden voor metaal zal geven aangezien investeringen terug zullen worden geschroefd in het Midden-Oosten.

Wat zal volgens ons op lange termijn gebeuren?

Na het eindigen van de oorlog en de hervatting van de aardgas leveranties, alsmede het beginnen van de zomer, zullen de prijzen doen dalen en daarna verwachten we dat de prijsbodems voor thermische steenkool hoger zullen blijven. Dit omdat productieniveaus best wel eens verrassend veel lager kunnen uitvallen van gas ex midden Oosten als we nu anticiperen. Hierdoor zal het nodig blijven meer steenkool te verbranden voor energie.

Op lange termijn (vanaf 4 maanden en langer) zien we dit als gunstig voor voor de metallurgische steenkool prijzen. Dit aangezien nu bakken met metaal worden afgeschoten en vernietigd. Dit moet allemaal weer worden geproduceerd en hersteld worden.

Conclusie koper en tin beleggingen:

Conclusie is lekker blijven zitten  en hopen op 100% winst. We zijn niet van plan om veel uitbreidingen in deze portfolio te brengen.

Meststoffen – het grootste probleem nr.1 dat ontstaat

Hypothetisch scenario: De Straat van Hormuz gaat 4 maanden dicht ten gevolge van de oorlog.

Maand 1 — De schokgolf

  • Ureumprijzen schieten omhoog met 40–60% binnen dagen.
  • Importafhankelijke landen zoals Indië, Brazilië, Turkije, Bangladesh raken direct in de problemen.
  • Boeren wereldwijd stellen aankopen uit in de hoop op prijsdaling.
  • Handelaren hamsteren meststoffen, wat de prijzen verder opdrijft.

Gevolg:
De eerste tekenen van een wereldwijde meststoffen schaarste worden zichtbaar.

Maand 2 — Productieproblemen in de landbouw

  • Boeren in ontwikkelingslanden verminderen hun stikstofgebruik met 20–40%.
  • In Europa en de VS blijven boeren produceren, maar tegen veel hogere kosten.
  • De wereldwijde graanproductievooruitzichten dalen met 5–8%.
  • Rijst producerende landen in Azië waarschuwen voor lagere opbrengsten.

Gevolg:
Voedselprijzen beginnen wereldwijd te stijgen.

Maand 3 — Structurele tekorten

  • De wereldwijde ureumvoorraad raakt uitgeput.
  • Alternatieve producenten (VS, Canada, Egypte, China) kunnen de gaten niet volledig opvullen.
  • China, ’s werelds grootste producent, beperkt export om eigen voedselzekerheid te beschermen.
  • De FAO (Food and Agriculture Organisation of the United Nations) waarschuwt voor een “ernstige verstoring van de voedselketen”.

Gevolg:
De wereldwijde voedselprijzen stijgen met 15–25%.

Maand 4 — Wereldwijde impact op voedselproductie

  • Graanopbrengsten dalen wereldwijd met 10–15%.
  • Rijstproductie daalt met 5–10%.
  • Vleesprijzen stijgen omdat veevoer duurder wordt.
  • Kunstmest intensieve gewassen zoals maïs, tarwe en suikerriet worden het hardst geraakt.

Gevolg:

  • Lage‑inkomenslanden krijgen te maken met voedselonzekerheid.
  • Rijke landen kunnen blijven produceren, maar tegen veel hogere kosten.
  • De wereldwijde inflatie stijgt.

Waarom is de impact zo groot?

Omdat stikstofmeststoffen (ureum, ammoniak, UAN) niet vervangbaar zijn op korte termijn. Zonder stikstofmeststoffen daalt de opbrengst van veel gewassen met 30–50%. De Golfregio is een van de goedkoopste en grootste exporteurs ter wereld, dus een blokkade van de straat van Hormuz: verstoort de wereldwijde aanvoerketen, verhoogt prijzen explosief en treft vooral landen die geen eigen productie hebben.

Wie wordt het hardst geraakt? Indië, Brazilië, Bangladesh, Indonesië en Afrika (Nigeria, Kenia, Ethiopië). Minder kwetsbaar zijn: VS, Canada, EU en Rusland. Deze landen hebben eigen productiecapaciteit of toegang tot alternatieve leveranciers.

Hoe groot is de rol van de Golfregio in stikstofmeststoffen?

De landen rond de Straat van Hormuz (Qatar, Oman, VAE, Saudi-Arabië, en Irak) zijn samen goed voor ongeveer, 30–35% van de wereldwijde productie van ureum, en 10–15% van de wereldwijde productie van ammoniak. Dit betekent dat een langdurige blokkade een enorme impact zou hebben op de wereldwijde beschikbaarheid van stikstofmeststoffen.

De straat van Hormuz is een cruciale exportroute voor stikstofmeststoffen zoals: Ammoniak, Ureum, UAN en AN (ammoniumnitraat). De belangrijkste producenten in deze regio zijn:

  • QAFCO (Qatar Fertilizer Company) Een van de grootste ureumproducenten ter wereld.
  • Oman India Fertiliser Company (OMIFCO) Produceert: Ureum en Ammoniak.
  • SABIC Agri-Nutrients. Produceert: Ammoniak.
  • Fertil (Ruwais Fertilizer Industries) Produceert: Ureum en Ammoniak.
  • Basrah Fertilizer Plant. Produceert ureum.

We zullen het korte termijn en langere termijn scenario voor dit hoofdstuk niet uitwerken, Het mag duidelijk zijn dat hoe langer dit duurt, er een hongersnood ergens in Afrika of Bangladesh op de loer ligt. Daarom noemen we dit het grootste probleem nr.1 dat ontstaat als gevolg van de oorlog en het sluiten van de straat van Hormuz. Maar dhr. Trump ligt op schema zegt hij, en dat betekent dat de Amerikanen over een maand controle hebben over de straat.

Wij denken dat de meststoffen dan weer ge-exporteert kunnen worden, op voorwaarde dat dhr.Trump gelijk krijgt en de oorlog is afgelopen met een opening van de straat van Hormuz ten gevolge. Dit zal eerst de prijzen tijdelijk laten dippen, om vervolgens weer langzaam te laten stijgen. Waarom? Omdat men nu de productie aan het opslaan is in de regio. Deze kan bij opening van de straat makkelijk weggevaren worden. We weten echter niet in hoeverre de havens en productiefaciliteiten beschadigd zijn. Maar laten we aantal procenten productie verlies aannemen. Ook zullen huidige klanten, hun vraag gaan verleggen naar veiligere landen, en dit kan voor een deel blijvend zijn. Want wie zegt immers dat dit niet meer kan gebeuren.

Zwavel – het grootste probleem nr.2 dat ontstaat

De landen rond de Straat van Hormuz zijn gigantische producenten van zwavel, vooral omdat zwavel vrijkomt bij olie- en aardgasraffinage. De regio produceert ongeveer: 30–35% van de wereldwijde zwavelexport, een groot deel hiervan gaat naar Azië en Afrika, waar het wordt omgezet in zwavelzuur voor koperwinning en meststoffen. Belangrijke exporteurs: Qatar, Saudi-Arabië, VAE, & Koeweit.

Zwavelzuur zelf wordt minder vaak verscheept (corrosief, duur), maar zwavel is de grondstof voor zwavelzuur en wordt massaal geëxporteerd via, jawel daar komt hij weer, de straat van Hormuz. Nu is het grootste probleem niet zwavelzuur, maar wat hiermee gedaan wordt. Een voorbeeld van koper zullen we uitwerken, maar eigenlijk geldt dit ook voor de productie van goud, zilver, platina en uranium.

Waarom is zwavelzuur cruciaal voor de koperproductie?

Zwavelzuur is één van de belangrijkste chemicaliën in de wereldwijde koperindustrie. Het wordt gebruikt voor: Leaching (uitlogen van koper uit erts, vooral bij ertsen met een laag gehalte), SX-EW (solvent extractie – electro-winning) en Raffinageprocessen. Zonder voldoende zwavelzuur kan een groot deel van de wereldwijde koperproductie niet draaien.

Vooral landen als: Chili, Peru, Congo (DRC) en Zambia zijn sterk afhankelijk van geïmporteerd zwavelzuur of zwavel (om zelf zwavelzuur te maken).

Wat gebeurt er als de Straat van Hormuz maandenlang dichtgaat?

Maand 1 — De zwavelmarkt explodeert

Zwavelprijzen stijgen 100–200% binnen weken. Aziatische zwavelzuurfabrieken (China, India, Zuid-Korea) melden tekorten. Koperproducenten in Chili en Afrika waarschuwen voor verminderde productie.

Maand 2 — Koperproductie begint te dalen

SX-EW‑kopermijnen verminderen output met 10–20%. Koperconcentraatproducenten kunnen nog draaien, maar raffinage wordt duurder. De koperprijs stijgt met 20–30%. Waarom?
SX-EW‑mijnen hebben direct zwavelzuur nodig. Zonder zuur stopt het proces.

Maand 3 — Wereldwijde impact op industrie en energie

Elektrische voertuigen, kabels, transformatoren en batterijen worden duurder. De energietransitie vertraagt door hogere koperprijzen. Overheden beginnen strategische voorraden te gebruiken. Begrijp u nu de reden waarom Amerika haar kopervoorraden zo heeft laten oplopen de afgelopen maanden?

Maand 4 — Structurele tekorten

Wereldwijde koperproductie daalt met 15–20%. Zwavelzuurprijzen blijven extreem hoog. Nieuwe investeringen in alternatieve zwavelbronnen (bijv. smelters) worden versneld.

Conclusie IA-pro

Wij denken dat voor alle huidige posities het beste is, om de rit uit te zitten en de verliezen te nemen. Ons vermoeden is, dat dit tijdelijk is, en uiteindelijk voor ons gaat ten gunste gaat werken. Vooral de olie en aardgasaandelen doen het nu redelijk goed. De rest komt wel weer terug denken we.

Met het grootste probleem nr.1 en nr.2 ontstaan dus ook tekorten in de metalen. We hebben dit nog niet direct verwerkt in de analyse van de metalen zelf. Maar het kan zijn dat dit voor de producenten niet gunstig is. Deze maken dan een dip, aangezien de analisten verminderde productie verwachten. Dit zal echter een ultieme koopkans zijn. De prijzen van goud en zilver zullen stijgen, dit omdat kluizen bijna leeg zijn (nu spreken we alleen over zilver) en de schaarste groter wordt qua aanbod. Als alles weer aan de gang komt, zullen de prijzen van de edelmetalen hoog blijven, en de productie kan men ook weer omhoog brengen naar het oude niveau. Eer de markt dit absorbeert maken de producenten giga-winsten. We gaan hiervoor echter even rustig zitten. Tot die tijd is het niet onverstandig om wat cash opzij te zetten. We kunnen dan toeslaan op het juiste moment.

China is sterk afhankelijk van deze zwavel en meststoffen uit het Midden-Oosten. Dus ook hier heeft dhr. Trump een strategische politiek machtsmiddel in handen tegen China. Gaat deze oorlog dan helemaal niet over Iran? En is het atoomprogramma dan allemaal opgeblazen en is hier helemaal geen probleem? De waarheid zal, zoals met zoveel dingen in het midden liggen. Maar dat de Amerikanen met eerst Venezuela, en nu Iran, een enorme klap aan China hebben uitgedeeld mag duidelijk zijn.

We hebben ook een nieuwe sector ontdekt waar we graag in willen investeren en we hebben een aandeel gevonden dat hier perfect bij aansluit, plus het grootste probleem nr.1, maar ook nr.2 kan oplossen voor de westerse wereld. Leden zullen zeer binnenkort op de hoogte worden gebracht.

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en maandelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Koper tekort voor de koper van koper in de toekomst?

Koper tekort voor de koper van koper in de toekomst?

OMS nieuwsbrief: week 8 / jaar 9/ 20-02-2026

Inleiding

Deze week een artikel over het metaal koper. We hebben ongemerkt al veel koper aandelen in ons portfolio, maar we willen meer grip krijgen op het toekomstige scenario wat in de koperwereld kan gaan plaatsvinden. Met deze bril op, onderzoeken we of we dieper in de junior koper aandelen willen stappen, of niet. Leden kunnen onze koper aandelen met de volgende link bekijken: Portfolio Over My Shoulder (OMS) – Investor Assistance Pro, kijk in de kolom met het element Cu.

Het bullish scenario van koper

Eerst moeten we de titel verklaren voor onze Engelse lezers. In Nederlands gebruiken we het woord voor een koper (a buyer), ook voor het metaal koper (copper). Dus in het Nederlands heeft het een kwinkslag, die in het Engels niet altijd juist vertaald kan zijn.

Er is geen betere promotor dan Robert Friedland, voor het metaal koper. We raden u aan om de volgende film te bekijken, en uw eigen oordeel hierover te vellen.

Hier is een duidelijke, compacte en goed onderbouwde samenvatting van Robert Friedland’s presentatie over het toekomstige kopertekort.

Kernboodschap Friedland:

Friedland benadrukt dat de wereld in een situatie komt, die nog nooit eerder is voorgekomen: De wereld moet in de komende 18 jaar net zoveel koper delven, als in de afgelopen 10.000 jaar gecombineerd. Dit is zonder extra vraag door: elektrificatie, datacenters, AI‑infrastructuur, en bijvoorbeeld zonne‑ en windenergie.

Waarom is koper essentieel volgens Friedland:

Koper is “de slagader van de energietransitie”, essentieel voor elektriciteitsnetten, EV’s, batterijen, en AI‑datacenters. Een strategisch metaal, dat zelfs nationale veiligheid raakt. Het tekort begint voor 2030 voelbaar te worden. De wereld “slaapt richting een kopercrisis”.

Laatst was Frieland bij dhr.Trump, om zijn administratie prijzen, voor het goede werk, wat zij op het gebied van mijnbouw doen, en dit voor de broodnodige strategische positie van de USA in de toekomst. Dhr. Trump zijn ego werd duidelijk opgepoetst, dit deed Friedland super goed.

Aanbod probleem volgens Friedland: Onder investering in nieuwe mijnen. Nieuwe kopermijnen kosten: 10–20 jaar om te ontwikkelen en tientallen miljarden aan kapitaal. De wereld verbruikt 30 miljoen ton koper per jaar. Slechts 4 miljoen ton wordt gerecycled, dit gaat het probleem dus niet oplossen.

Hogere kosten en vertragingen door: supply‑chain problemen, strengere regelgeving, en milieuvergunningen die jaren duren.

Geopolitieke spanningen maken het niet makkelijker: Handelsspanningen (VS–China), moeilijker toegang tot machines en technologie, en “Balkanisering van de wereldeconomie”. Balkanisering kan opgevat worden als “fragmentatie in kleinere, vaak rivaliserende eenheden”.

Conclusie Friedland: de wereld staat op de drempel van een structureel kopertekort, stijgende prijzen, geopolitieke spanningen rond grondstoffen, en een enorme investeringsgolf in nieuwe mijnen. Natuurlijk bieden zijn bedrijven de oplossing voor het probleem.

Het is een knap staaltje promotie, eerlijk toegegeven. Maar heeft de man gelijk? Als je naar de historie kijkt, dan is het antwoordt een duidelijke, JA. Hij is niet voor niets miljardair, dan moet je wel en behoorlijk goede kijk hebben, op waar de wereld naar toe gaat. Vooral als je bedenkt, dat hij dit in de wereld van mijnbouw bereikt heeft, geen gemakkelijke taak lijkt ons. Maar is het alleen een promotiepraatje, of is er daadwerkelijk een schreeuwend tekort aan het metaal.

Daarvoor is het nodig dat we ons zelf een beeld vormen, wat er daadwerkelijk gaande is. Het is altijd gevaarlijk, om naar de mening van 1 iemand te luisteren, vooral als die iemand uit de industrie zelf komt, en voor eigen parochie predikt, ondanks dat we Robert Friedland erg hoog hebben zitten. We raden u aan hetzelfde te doen.

Wat doen andere bedrijven?

We hebben de titel van dit kopje zorgvuldig gekozen, door het woordje doen erin op te nemen. Mensen kunnen nog zoveel praten, maar wat doet men. Bij Friedland is het duidelijk, zijn focus ligt duidelijk bij het bouwen van kopermijnen. Maar wat doet de rest? Laten we er een paar grote jongens bij pakken.

Rio Tinto doubles down on copper to defend growth strategy – MINING.COM

BHP leans on copper growth, not big deals – MINING.COM

Bovenstaande bedrijven zijn de grootste mijnbouwbedrijven van de wereld. Het verhaal wat we hier uit kunnen trekken is dat de focus duidelijk op koper ligt en dit voor de komende decennia wat hun betreft. Om u een beeld te schetsen, BHP haalt zijn meeste winst uit koper, en al niet meer uit ijzererts. BHP geeft verder aan, genoeg in de pijpline te hebben, voor toekomstige groei. Rio Tinto is op zoek naar andere overname kandidaten. Verder geven beide bedrijven aan, dat zij verwachten dat er veel M&A gaat plaatsvinden binnen de kleinere bedrijven.

Waar staan wij in dit verhaal, ook een ernstig tekort aan koper, denken wij?

De grootte van de ontdekkingen van kopermijnen neemt af:

Bron: MrEx consulting BHP analyses

De gebogen stippellijn geeft aan dat de ontdekkingen steeds dieper gezocht moeten worden. Vooral na 1980 is hierin verandering waar te nemen. U kunt de diepte van de ontdekkingen op de verticale schaal zien, en de jaren op de horizontale schaal.

De grootte van de mijnen is weergegeven door de witte bollen, hoe groter de bol, hoe groter de mijn. En uiteraard hoe groter de reserves en resources. Wat hieruit waar te nemen is, is dat vooral na 2000 de grootte van de ontdekkingen duidelijk afnemen.

Dus we kunnen constateren dat er niet voldoende aandacht geweest is de laatste 25 jaar, om kopermijnen te bouwen en te ontdekken. Maar is het alleen een kwestie van aandacht?

De concentraties van de kopererts uit mijnen nemen af:

De verticale as geeft de concentratie van het kopererts weer in procenten koper per ton erts. Waar het gemiddelde bijna op 4% lag voor de tweede wereldoorlog, is het sindsdien gedaald, en blijft volgens deze projectie dalen tot ver onder de 1%. We zitten nu zo rond de 1%. Met andere woorden, er moet steeds meer erts uit de mijn worden gehaald, om een ton koper te produceren. WOII heeft natuurlijk niets met de concentraties te maken, maar is zuiver een tijdsindicatie.

Hoe ziet een kopermijn er eigenlijk uit?

De linker foto is van de grootste mijn ter wereld, deze bevindt zich in Chili. Deze mijn is zo groot, dat je hem vanuit de ruimte op aarde kan waarnemen. U kunt zich bedenken dat vrachtwagens op de terraswegen elkaar moeten kunnen passeren ter grootte van diegene op de rechter foto. Wat er gezegd wordt is, dat als de energietransitie op grote schaal doorgaat, er volgens projecties, ieder jaar zo’n mijn de deuren moet openen.

Waar wordt koper gewonnen in de wereld?

Bron: US geological survey

Uit de afbeelding hiernaast is af te leiden, dat er maar in 3 landen een stijging in productie is waar te nemen, de laatste 10 jaar. Dat is Peru, Rusland en de democratische republiek van Congo.

De DRC levert duidelijk de grootste bijdrage aan de wereldproductie stijging. En hiervoor mogen we de dhr. Friedland een veer in zijn kont stoppen, hij heeft dit namelijk voor het grootste deel waargemaakt. Dus, we hebben visionairs en entrepreneurs zoals hem nodig, niet wensdenkers uit ons kikkerlandje. Als we tenminste de planeet aarde willen verduurzamen en het klimaat enigszins helpen, waar men zo’n veel zorgen bij heeft. Maar met zorgen alleen, en wensen uitspreken gaan we het niet redden.

Schattingen wat de wereld nodig heeft.

Bron: Bloomberg NEF

Uit projecties van Bloomberg blijkt, dat zowel de energie transitie, als de overige sectors, meer koper nodig heeft.

Bron: Morgan Stanley research, Bloomberg, Wood Mackenzie

Uit bovenstaande afbeelding is duidelijk te zien de koperhoeveelheid die nodig is, sinds 1950 blijft stijgen, en dit met gemiddelde van zo’n 2,5% per jaar. En hierin is nog geen eens de energie transitie meegenomen. De prijs van koper is gestegen tot net onder de $6 in 2026. Deze prijs zal omhoog moeten, willen we meer koper op de markt kunnen brengen.

Voorraden:

Hoe gaan de 3 grote machtsblokken om met koper als strategisch metaal in de toekomst?

  • USA: Een wetsvoorstel in het Amerikaanse Congres wil een $2,5 miljard “Strategic Resilience Reserve” (SRR) oprichten voor kritieke mineralen, waaronder koper. Het doel is om de afhankelijkheid van China te verminderen, en de binnenlandse toeleveringsketen te stabiliseren.
  • China: China is actief koper aan het stockpilen en breidt zijn strategische voorraden uit. De Chinese metaalindustrie roept op tot grotere strategische koperreserves. Er wordt samengewerkt met staatsbedrijven om commerciële voorraden te vergroten. China’s import en raffinagecapaciteit groeit sterk, mede door handelsspanningen. Kort gezegd: China bouwt zowel strategische als industriële koperbuffers op.
  • EU: De EU probeert juist minder afhankelijk te worden van China, voor kritieke grondstoffen zoals koper. Brussel werkt aan een actieplan, om de aanvoer van kritieke mineralen te diversifiëren. De EU ziet koper als een strategisch materiaal voor de energietransitie. De EU stockpilet zelf geen grote koperreserves, maar focust op aanvoerzekerheid via beleid, partnerschappen en mijnbouwprojecten.

Conclusie IA-pro

We zien dat grote bedrijven zich duidelijk op koper concentreren. En deze jongens zijn niet dom, dus als zij zien, dat hier grote winsten de komende decennia uit te halen zijn, door meer productie online te brengen, kan je er vanuit gaan, dat er een tekort zal ontstaan. Verder zien we, dat de grootte van ontdekkingen, en de concentraties van de erts, kelderen. Hierdoor zal er meer exploratie gedaan moeten worden, en meer erts uit de grond gehaald moeten worden, om de productietargets van nu en in de toekomst, te behalen. En deze stijgen jaarlijks hebben we gezien. Hierdoor kan de prijs van een ton koper maar 1 richting op, en dat is omhoog.

Behalve de energietransitie en de AI infrastructuur + datacenters, die voor meer kopervraag gaan zorgen de komende jaren, is er ook nog de beweging naar meer strategische voorraden aanleggen. China doet dit al, maar de EU en vooral de USA bewegen ook hiernaar toe. Dit zorgt voor vraag bovenop de vraag.

Onze kijk op het verhaal, is dat er meer koper nodig is dan nu uit de grond gehaald kan worden. Dit houdt in dat de huidige producenten grotere winsten zullen gaan draaien, aangezien de prijs veel hoger zal moeten worden. De prijs moet omhoog, aangezien er meer mijnen gebouwd zullen moeten worden, die in de toekomst minder rendabel zullen zijn. Hierdoor zal niet alleen de productie omhoog moeten, wat al haast niet mogelijk is, maar ook de exploratie naar het metaal zal een enorme vlucht moeten nemen. We zijn al aardig in de producenten belegd, we hebben onlangs ook een Europees aandeel gekocht, dat zowel in zilver, als in koper erg groots is, en wat zich op wereldschaal kan meten, met de grote jongens. Europa zal het nodig hebben in de toekomst, duidelijk is te zien dat men nu met de gedachte al achter loopt.

Zien we de situatie net zo ernstig als weerspiegeld wordt in de afbeeldingen en films in dit artikel? Nee, de waarheid ligt meestal in het midden. Maar als we maar de helft nodig hebben van wat men denkt nodig te hebben voor de energie transitie plus andere zaken zoals AI, dan moet men echt aan de bak om nieuwe mijnen te ontdekken. Nu is de project op zo’n 42 miljoen ton koperproductie voor 2050. Dit is bijna een verdubbeling van de huidige hoeveelheid. Maar zelfs als we in het midden gaan zitten, dan hebben we de komende 25 jaar 10 Escondida mijnen nodig (zie foto in dit artikel). Ziet u dit al voor zich, wij niet eerlijk gezegd. Daarom kijken wij, hoe we in de junior exploratie bedrijven meer kunnen beleggen. We hebben onlangs een stap in deze richting gemaakt, die we waarschijnlijk gaan uitbreiden in de toekomst: 19-02-2026 (OMS): 1 nieuwe optie – Investor Assistance Pro

De toekomst is in koper wat ons betreft, het zal niet direct gaan uitbetalen, maar over 10 jaar zullen we op rozen zitten, net zoals met zilver, goud en uranium nu. Leden kunnen onze koper aandelen met de volgende link bekijken: Portfolio Over My Shoulder (OMS) – Investor Assistance Pro, kijk in de kolom met het element Cu.

U kunt vanaf vandaag ook met iDEAL betalen bij IA-pro:

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en maandelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Een tekort aan koper in de toekomst

Een tekort aan koper in de toekomst

OMS nieuwsbrief: week 3 / jaar 9/ 16-01-2026

Inleiding

Het verhaal gaat, dat de energietransitie komt en voor een enorm tekort in koper gaat zorgen, in de toekomst. Alhoewel we niet twijfelen dat dit tekort er aan komt, twijfelen we wel over de snelheid waarmee dit komt. In dit artikel behandelen we verschillende perspectieven tot dit onderwerp, en omschrijven we in de conclusie, hoe wij ons positioneren. Leden kunnen met de volgende link kijken, welke koper aandelen we nu in onze portfolio hebben: Portfolio – Investor Assistance Pro. Scroll naar onderen voor onze video update van deze week.

Koper, een structureel tekort of heeft de wereld genoeg?

We proberen met dit artikel erachter te komen of er werkelijk een tekort aan koper ontstaat de komende jaren, en of dat men de groene transitie te optimistisch heeft ingeschat. Het kan zijn namelijk dat een tekort een fantasie verhaal is , met meer kans op een mogelijk uitkomst voor juist een overschot. De energietransitie, AI‑infrastructuur en decennialange onder-investering leiden tot een ongekende vraag‑aanbodkloof, dit is een scenario van mensen die zeggen dat er een gigantisch tekort aan het metaal ontstaat. Het tegen argument, is dat het bovenstaande teniet wordt gedaan door het realisme dat de groene revolutie er misschien toch niet aankomt, of ernstig wordt vertraagd doordat deze zwaar onrendabel is. In dit geval zou het aanbod de vraag gewoon bij kunnen houden tot 2035. Voorlopig staan wij precies in het midden, maar dan nog, denken wij dat er een tekort aan het metaal is, en dit over en jaar of 5. In de conclusie kunt u zien wat onze stelling uiteindelijk wordt. We zullen de verschillende invalshoeken benaderen.

De vraag zal het aanbod ruim overtreffen de komende 10 jaar. Het bullish verhaal.

Koper is het metaal van elektrificatie. Zonder koper geen energietransitie, geen datacenters, geen AI‑infrastructuur, geen moderne economie. Dit is de kern van het verhaal, erachter zit de gedachte dat koper de nieuwe olie wordt van de toekomst.

Volgens de International Energy Agency (IEA) stijgt de wereldwijde koperbehoefte van 26,7 miljoen ton in 2024 naar 31,3 miljoen ton in 2030. De vraag blijft daarna doorstijgen richting 2040, en dit vooral door:

Bron: IEA
  • massale uitbreiding van elektriciteitsnetwerken ( stijgt van 7,7 miljoen ton in 2024 naar 10,9 miljoen ton in 2030)
  • elektrische voertuigen (Een EV bevat 2–4 keer zoveel koper als een auto met verbrandingsmotor. Laadinfrastructuur is nóg koper intensiever.).
  • zonnepanelen en windparken (Windturbines, zonneparken en batterijopslag vereisen enorme hoeveelheden koper voor bekabeling en omvormers).
  • datacenters en AI‑servers (zware bekabeling van koelsystemen, transformatoren en energie‑intensieve serverparken).
  • urbanisatie in Azië en Afrika (met name in Azië en Afrika groeit de vraag naar infrastructuur, woningen en transportnetwerken).
Bron:

In bovenstaande afbeelding is te vinden hoeveel koper meer nodig is in “groene apparaten/voertuigen” dan in conventionele tegenhangers. De aanhalingstekens is geen fout aangezien wij denken dat de extra metalen die ervoor nodig zijn, wel eens een negatieve impact kunnen krijgen op het zo groene image van sommige zaken. Een goed voorbeeld hiervan is de windmolens op zee. Weinig rendement met een enorme constructie van allerlei materialen waar veel grondstoffen bij nodig zijn. Ook voor het onderhoud is enorm veel energie nodig ten opzichte van wat het opleverd.

De vraag wie het meeste koper in de wereld nodig heeft, en de vraag op dit moment dus, wordt in de onderstaande afbeelding volgens de IEA goed duidelijk gemaakt. Als het waar is, wat wij wel geloven, dan is het antwoordt Azië. Dit werelddeel heeft ruim 70% van alle koper nodig. Wij denken echter dat dit wel eens kan veranderen, aangezien de USA wakker geworden is, en Europa de wekker gezet heeft.

Bron: IEA

Volgens Robert Friedland: “De wereld moet in de komende 18 jaar evenveel koper produceren als in de afgelopen 10.000 jaar” en “de wraak van de oude economie”: fysieke grondstoffen worden opnieuw de bottleneck van economische groei.

Wie is Robert Friedland?

Robert Friedland (geboren 1950, Chicago) is een Amerikaans-Canadese miljardair en een van de meest invloedrijke figuren in de mijnbouw.Hij is oprichter en executive co-chairman van Ivanhoe Mines (TSX: IVN), bekend van wereldklasse koperprojecten zoals:

  • Oyu Tolgoi (Mongolië) – een van de grootste koper-goudmijnen ter wereld
  • Kamoa-Kakula (DRC) – ‘s werelds grootste high-grade koperdeposit
  • Platreef (Zuid-Afrika) – groot platina-nikkel project

Eerder scoorde hij grote successen met Voisey’s Bay (nikkel, verkocht voor miljarden) en andere ontdekkingen in Afrika, Azië en Noord-Amerika. Friedland staat bekend als flamboyante visionair, promotor en criticus van trage regelgeving en tekorten aan kritieke mineralen (vooral koper voor de energietransitie). Hij heeft via zijn familiebedrijf Ivanhoe Capital meer dan $25 miljard opgehaald voor exploratie en ontwikkeling. Hij woont in Singapore, is opgenomen in de Canadian en American Mining Hall of Fame, en wordt vaak gezien als een “mining maverick” die uitdagende locaties omzet in topassets.

Robert Friedland’s visie op de vraag naar koper is: Vraag is ‘essentieel oneindig’ door elektrificatie en AI‑infrastructuur.

  • Nieuwe megamijnen zijn extreem schaars: de meeste grote ontdekkingen dateren van vóór 2000.
  • Huidige mijnen worden armer: lagere ertsgraden, hogere kosten, strengere regelgeving.
  • Kapitaal is jarenlang weggevloeid uit de sector, waardoor er te weinig nieuwe projecten zijn.
  • De markt onderschat de tijd die nodig is om een nieuwe mijn te openen (10–20 jaar).

Andere instanties die een mening hebben:

  • J.P. Morgan verwacht een wereldwijd tekort van ~330.000 ton in 2026 en men voorziet een koperprijs van $12.500 per ton voor koper in Q2 van 2026. Prijzen liggen nu boven de $13.000 per ton. Friedland ziet geen bovengrens en denkt dat het metaal door het dak gaat qua prijs.
  • De IEA ziet richting 2035 een potentieel tekort van 30% als investeringen niet versnellen.
  • Diverse analisten waarschuwen dat de markt al in 2025–2027 in een langdurig deficit komt.

Het bullish scenario wordt, buiten de energietransitie, versterkt door:

  1. Dalende ertsgraden.
  2. Minder ontdekkingen.
  3. Politieke risico’s (denk aan Peru, Congo en Chili)
  4. Mijnbouw incidenten (denk aan de modderstroom in Grasberg mijn in Indonesië, productie werd stilgelegd in een van de grootste mijnen in de wereld, men verwacht in Q2 weer te kunnen produceren op het oude niveau)
  5. Watertekorten, daar waar de mijnen zijn is vaak niet voldoende water in de buurt, dit kan productie vertragen.
  6. Sociale onrust, denk aan Panama, waar een plan van een grote kopermijn, door de bevolking op het laatste moment werd tegengehouden.
  7. Onder investering en uitstellen van investeringen in de koper sector. Na 2015 is er te weinig geld gegaan naar de kopersector om nieuwe grote mijnen te bouwen. Voor een kopermijn is vaak een investering van miljarden nodig. Verder duurt het minimaal 10 jaar van ontdekking naar productie. Met het huidige tempo van regelgeving zie je in het westen vaak 20 plus jaar die hiervoor nodig is. Verder is in de onderstaande afbeelding te ontdekken dat investeringen per jaar ook nog eens naar beneden wordt bijgesteld.
Ad1) Bron: S&P global Market intelligence out of BHP report
Ad2) Bron: MinEx consulting out of BHP report
Ad7) BHP report

Het tegen argument, een realistischer scenario?

Analisten van Goldman Sachs voorspellen een surplus van koper, en dus geen tekort tot 2029. Dit is een heel ander verhaal. Men voert de volgende argumenten op:

  • Geen onmiddellijke aanbod crisis: Goldman wijst op beperkte maar voldoende groei in mijnproductie (+1-2% in 2026) en dus een stabiel aanbod. Ze noteren dat onderbrekingen in de productie (zoals in Zuid-Amerika) tijdelijk zijn, en niet structureel, en dat recycling zal toenemen om gaten te vullen.
  • Zwakkere Chinese vraag: De Chinese vraag naar geraffineerd koper is met -8% is gedaald in Q4 2025 door stimulus die niet aanslaat en economische neergang.
  • Prijzen dalen: Goldman voorspelt een gemiddelde van $10.710 per ton in H1 2026 (hier zitten ze dus al $1500 naast), met een range van $10.000-11.000 per ton voor het hele jaar. Ze argumenteren dat de recente piek ($11.771 per ton op 8 december 2025) gebaseerd is op “verwachtingen van toekomstige krapte, niet huidige fundamentele gronden” – een bubbel die barst door overschotten.
  • Geen systemisch risico op korte termijn: Goldman wijst op Amerikaanse import tarieven op import die prijzen regionaal ondersteunen, maar globaal geen tekort veroorzaken.

Ook Mining weekly beaamt het bovenstaande. En ook zij voorspellen een overschot van 160.000 – 500.000 ton in 2025-2029 vooral gebaseerd op een mindere groei vanuit China en hogere recycling. Hun prijsvoorspelling zit er ook naast, in H1 2026 hadden ook zij een voorspelling van $11.000 per ton

Prijs van koper van de laatste 65 jaar in $ per ton

Conclusie

Als we alles afwegen, dan lijkt ons dat de gulden middenweg de beste strategie is, om koper als investering in de portfolio op te nemen. Waarom?:

  • Het groene transitie verhaal wordt met rap tempo afgebroken, dus de totale vraag zal minder zijn dan geprojecteerd was.
  • Vertraagde economische groei uit China is een reëel verhaal. Wij denken echter, mocht dit zo zijn, dan wordt de neergang opgevangen door groei uit de rest van Azie (vooral India), Afrika en Zuid-Amerika (Argentinie en Chili en mogelijk Venezuela op de lange termijn)
  • Aan de bullish kant zien we vooral de dalende concentraties, het uitstellen van projecten en de hoeveelheid aan significante ontdekkingen, als mogelijke indicatoren op lange termijn dat de koperprijs zal blijven doorstijgen.
  • De koperprijs voedt het scenario dat het wel goed komt als men een lange termijn visie heeft. Dit zeggen we omdat het de laatste 65 jaar al gestegen is, dus waarom zou in de grondstoffen bull-markt het opeens niet meer stijgen.

Onze algemene conclusie is, dat voor een investeerder die een aantal jaren geduld heeft, het wel goed komt, en we een prima rendement op koper investeringen in de toekomst, kunnen verwachten. We moeten zeggen dat er behoorlijk veel verwachtingswaarde in de aandelen zit op dit moment. Toch hebben we deze week 2 koper aandelen gekocht. We denken dat op de lange termijn, deze aandelen goudmijnen worden ten aanzien van rendementen. Daarom stappen we nu langzaam in. Onze strategie is om bij 100% winst, de helft van de aandelen te verkopen, en vervolgens er nauwelijks meer naar om te kijken, totdat koper echt gaat knallen na 2029.

Het kan echter eerder knallen, dit is als het bullish scenario waarheid wordt. Wij geloven dit echter niet, en wij hebben besloten om precies in het midden van de scenarios te gaan zitten. Dus niet met overdreven veel geld, maar toch langzaam maar zeker onze voet tussen de deur zetten, is een strategie die op de lange termijn, volgens ons zich uit gaat betalen. Leden zijn reeds op de hoogte gesteld van deze investeringen, en kunnen ook onze investeringen bekijken op de volgende pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro.

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en maandelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.