Archief van
Categorie: Coal

Focus op energie: Steenkool, uranium, olie & gas

Focus op energie: Steenkool, uranium, olie & gas

OMS nieuwsbrief: week 15 / jaar 9/ 03-04-2026

Inleiding

In dit artikel bespreken we de strategie die IA-pro gaat volgende de komende maanden voor haar portfolio. Hierbij zullen we meer focus gaan leggen op energie dragende grondstoffen, met andere woorden: thermische steenkool, uranium en olie & aardgas. Dit betekent dat we in andere grondstoffen (behalve soft commodities) waarschijnlijk niet gaan investeren voor zeg 3 a 4 maanden. We wachten hierbij eerst de oorlog met Iran af, en de mogelijke uitkomsten hiervan.

energy focus

Waarom energy de focus verdient

We hebben de afgelopen 4 weken artikelen geschreven, die in gaan op de gevolgen van de sluiting van de straat van Hormuz. We leven in tijden die nog lang, en heel lang, in ons geheugen gegrift zullen staan. De meeste mensen beseffen nog steeds niet wat er gaat gebeuren. Een analist die we volgen, Luke Gromen, hoorde we het gisteren al heel duidelijk zeggen. Een langdurige disruptieve energietoevoer vanuit het Midden-Oosten naar de rest van de wereld, in orde grootte van 7-11% van de totale olietoevoer, heeft desastreuze gevolgen.

Wij denken dat hij daar gelijk in heeft. De meeste mensen denken, dat alleen de auto niet meer te gebruiken zal zijn, doordat benzine op is, vanwege het niet verkrijgen van voldoende aardolie. Dit is namelijk een gevolg dat benzineprijzen hard oplopen, en er reeds beperkingen zijn opgelegd. Het verband met andere sectoren is voor de meeste mensen een ver van mijn bed show. Maar alles hangt aan olie en aardgas vast. Als olie er niet is, worden we terug geworpen naar de steentijd. Alles wat u om u heen ziet heeft te maken met olie. Alles in de supermarkt (vervoer, verpakking, voedselproductie ect), kledingwinkels (kleding zelf, vervoer, ect), industrieën, ect, ect. Echt alles.

De Eurocommissaris voor Klimaat, Net-Zero en Schone Groei pleitte voor een deltaplan voor energie. De Duitse energie minister pleitte voor heropening van de kerncentrales. Nu lijkt het erop dat sommige mensen wakker worden in Europa. Maar vergis u niet, het is alleen gepraat. Waarom? Deze mensen zijn zo opgeleid, het zijn geen aanpakkers. Men probeert alleen een eigen agenda door te duwen, door anderen te overtuigen en vervolgens gebeurt er niets, omdat men niet weet hoe je iets moet doen. Van de Duitse minister weten we niet voldoende, dus we laten haar even met rust. Maar de Eurocommissaris voor Klimaat, Net-Zero en Schone Groei, onze eigen Wopke Hoekstra, zullen we hierbij aanpakken.

In eerste instantie zijn we het roerend eens met het idee van het deltaplan. Hij vraagt dit aan landen om dit nu eens te maken. Maar is hij hier juist niet voor, onze visionair in Brussel. Ook zijn we het met hem eens dat nucleaire energie een sleutelrol moet krijgen. Maar dan komt het, Wopke pleit voor meer elektrificatie door windmolens en zonnecellen erbij te plaatsen. Blijkbaar luistert hij niet naar zijn collega in Duitsland die toch echt zegt dat de “Energie Wende” heeft gefaald.

Dus Wopke, hopelijk lees je dit, en luister je naar ons. We hebben voorlopig genoeg molens en zonnecellen. Voor een gezonde mix, en een goede geopolitieke strategie, is olie en gas nodig, met in eerste instantie nog steenkool totdat er weer voldoende gas is. Verder begrijpt Wopke blijkbaar ook niet zo goed, dat de chemische industrie op aardolieproductie leeft, en verder een hele reeks andere sectoren. Je maakt jezelf zo kwetsbaar als land en continent, als je zelf niet alles in huis hebt. Dit is tijdens de Covid crisis sterk naar voren gekomen, en ook nu weer. Tevens is de wereld van morgen niet meer globaal maar zal bestaan uit meerdere machtscentra. Iedereen moet daarom zijn eigen broek ophouden. Daarom moet Europa wakker worden. De Grieken hadden circa al 400 jaar voor Christus, een soort van wekker ontwikkeld, misschien kan Brussel die lenen.

Hopelijk staan er verstandige mensen in Europa op, eentje met een technische opleiding, die praat wat er nodig is, in plaats van praten wat er wenselijk is. De hoop is echter klein, als we naar de laatste 20 jaar kijken. Dus wij richten ons liever op landen die wel aan Europa kunnen leveren, en op de weinige landen in Europa, die wel iets in huis hebben. B.v. Noorwegen voor olie en gas, Polen voor thermische steenkool, en Frankrijk voor kernenergie.

Doordat de crisis in het Midden-Oosten zo ernstig is, moeten we de portfolio gaan heroverwegen. Dit doen we door minder focus te leggen op Edel- en Basis metalen en meer de focus te leggen op Energie dragers en sectoren van de voedselketen. De laatste categorie nemen we misschien op een later tijdstip nogmaals onder de loep, voorlopig houden we het hierbij op de serie artikelen die we geschreven hebben over de straat van Hormuz. Voorlopig kunt u dat artikel er nog eens op na slaan: We are going soft! Consequence of the closure of the Strait of Hormuz (No. 3). | Investor Help. We zullen in dit artikel thermische steenkool, uranium en olie & aardgas behandelen.

Thermische steenkool

We zijn heel erg bullish op thermische steenkool, zoals we in het artikel van vorige week flink benadrukt hebben. Daarvoor is de onderstaande link toegevoegd, zodat u dit nog eens op u gemak kan nalezen.

Coal (thermal) is back on our radar! Result of the closure of the Strait of Hormuz (No. 4). | Investor Help

We zijn zelfs zo bullish, dat we naar een nieuw aandeel aan het zoeken zijn. We hebben nu een Zuid-Afrikaans, een paar Australische aandelen en een Pools aandeel. We kijken naar meer diversificatie in Noord- en/of Zuid-Amerika. Zodra we het besloten hebben welk aandeel te kopen laten we onze leden dit weten uiteraard.

Uranium

Voor uranium zijn we gematigd bullish op voor de komende maanden. Waarom zeggen we dit? De productie van uranium kan beïnvloed worden door de het tekort aan zwavelzuur, zoals we in de vorige artikelen al voor andere sectoren pijnlijk bloot hebben gelegd. Verder zal de prijs beïnvloedt worden door de onzekerheid die de ontwikkelingen in de straat van Hormuz met zich meebrengt. We verwachten daarom dat de prijs onder de $90 blijft voor het komende half jaar.

uranium price week 1 april

Het is vrij slecht te zien in de bovenstaande afbeelding, probeert u hem te vergroten als u de kans heeft voor een beter zicht. Anders laten we deze ook in de video update passeren, zodat u het hier ook kunt zien. De video staat verder naar de onderzijde van het artikel. De kern is, dat de huidige prijs stabiliseert net onder de $85.

Op de lange termijn zijn we heel erg bullish op uranium en krijgen opnieuw interesse in investeringen. We zullen dit keer niet slim proberen te doen, maar het via een ETF gaan proberen. We hebben een techniek die hiervoor nodig is, met een koper ETF reeds toegepast, en zullen dus een put optie constructie opzetten voor een Uranium ETF. Deze kunt u binnen een maand verwachten. Mochten we aandelen toegewezen krijgen, zullen we hier niet rouwig om zijn.

Oil & Aardgas

Over aardgas kunnen we kort zijn. We zijn hier uitgebreid op ingegaan in het artikel van vorige week. Hierbij de link; Coal (thermal) is back on our radar! Result of the closure of the Strait of Hormuz (No. 4). | Investor Help

We blijven het echter moeilijk vinden om goede aardgasinvesteringen te vinden, misschien hebben we hier ook onvoldoende verstand van, dit kan ook. Voorlopig bespelen we deze markt met het kopen van aandelen van geïntegreerde olie en aardgas assets.

Voor wat betreft olie wordt de crisis die aankomt al pijnlijk duidelijk voor diegene die het wil zien. In Australië, Zuidoost Azië en Frankrijk heeft men al problemen om de benzinestations en kerosine voor vliegtuigen te bevoorraden. Het zal niet lang duren en men zal een soort covid crises achtige maatregelen afkondigen zodat u weer thuiswerkt, en niet meer mag reizen. Om dit kracht bij te zetten, halen we andere meningen behalve onze mening erbij, zodat u zelf erover kan nadenken welke gevolgen dit voor uw portfolio gaat hebben.

Wat zegt de IEA (International Energy Agency)? : Energiecrisis door conflict in het Midden-Oosten (IEA)
Sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten zijn de prijzen van olie en aardgas sterk gestegen. Brent crude steeg in maart met meer dan 60%, de Europese gasprijs (TTF) eveneens. Prijzen van diesel en kerosine (jet fuel) zijn in Azië zelfs meer dan verdubbeld. De doorvoer van ruwe olie en olieproducten via de Straat van Hormuz is vrijwel stilgevallen, van 20 miljoen vaten per dag voor de oorlog tot bijna niets. Hierdoor hebben Golfstaten hun totale olieproductie met meer dan 11 miljoen vaten per dag (mb/d) verlaagd. Ook de productie van geraffineerde producten (zoals diesel en jet fuel) in de Golfregio is fors gedaald door aanvallen en gebrek aan exportmogelijkheden.

LNG en aardgas
De LNG-export uit Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten is met meer dan 300 miljoen kubieke meter per dag gedaald. De grootste LNG-fabriek ter wereld (Ras Laffan in Qatar) ligt sinds 2 maart stil. Dit zorgt wereldwijd voor een wekelijks verlies van meer dan 2 miljard kubieke meter gas.

Voorraadsituatie
Wereldwijd zijn de olievoorraden hoog: meer dan 8,2 miljard vaten, het hoogste niveau sinds februari 2021. Ongeveer de helft hiervan bevindt zich in de ontwikkelde landen, waaronder 1,25 miljard vaten aan overheidsnoodvoorraden.

Reactie van de IEA
Op 11 maart hebben de 32 IEA-lidstaten unaniem besloten tot de grootste ooit gecoördineerde vrijgave van noodolievoorraden: 400 miljoen vaten. Dit is de zesde collectieve actie in de geschiedenis van de IEA. De vrijgave bestaat voornamelijk uit ruwe olie, aangevuld met geraffineerde producten uit Europa en extra productie uit Amerika.

Belang van de Straat van Hormuz
De Straat van Hormuz is de belangrijkste exportroute voor olie en gas uit de Golfregio. In 2025 ging ongeveer 25% van alle zeevervoerde olie ter wereld via deze nauwe doorgang. Ook meer dan 110 miljard kubieke meter LNG (bijna een vijfde van de wereldhandel) passeerde de Straat. Alternatieve routes zijn zeer beperkt, vooral voor Qatar, de VAE, Koeweit en andere Golfstaten. Het merendeel van de olie en LNG gaat naar Azië.

Crude (olie) alternatives
Bron: IEA analysis based on Kpler

Conclusie
Het conflict veroorzaakt de grootste verstoring van de mondiale oliemarkt ooit. De IEA benadrukt dat dit de grootste bedreiging voor de globale energiezekerheid in de geschiedenis vormt. De noodvoorraadrelease moet een tijdelijke buffer bieden, terwijl de IEA de situatie blijft monitoren en adviseert over vraagbeperkende maatregelen.

Leest u vooral de laatste zin. Laat dit doordringen. Normaal zegt de IEA er is olie zat. Nu zeggen ze er is olie, maar verwacht niet dat dit voldoende in de markt komt.

De straat van Hormuz is echter niet het enige probleem waar olie mee te maken heeft. De oorlog tussen Rusland en de Oekraïne draagt onderhand ook een aardig steentje bij. Men schiet in dit deel elkaars energie infrastructuur ook aan flarden. Zo is Rusland hard geraakt in de productiecapaciteit en uitvoermogelijkheden. We vinden het maar vreemd dat hier maar weinig aandacht voor is. Een instantie die hier wel over bericht is het CREA (Centre for Research on Energy and Clean Air), hierbij hun visie op deze situatie.

Russische olie-export inkomsten stijgen tijdelijk door Midden-Oosten-oorlog.
Ondanks de sancties en een jarenlange daling, zijn de Russische olie-export inkomsten recent weer gegroeid. Dit komt vooral door sterk stijgende energieprijzen als gevolg van de oorlog in het Midden-Oosten en een tijdelijke versoepeling van de Amerikaanse sancties op Russische olie. De hogere inkomsten hebben het Russische staatsbudget een welkome boost gegeven, een budget dat nog steeds sterk afhankelijk is van olie-inkomsten, ondanks pogingen tot economische diversificatie. Vooral Azië koopt meer Russische olie, wat de vraag opdrijft. Toch waarschuwt Moskou dat deze meevaller waarschijnlijk van korte duur is.

Biggest crude (olie) importers
Bron: CREA analysis

Beperkingen voor Rusland: Door gebrek aan investeringen en westerse technologie kan Rusland de olieproductie niet snel opschalen. Transportinfrastructuur vormt een groot knelpunt. In het westen kunnen havens en terminals (zoals Novorossiysk aan de Zwarte Zee, Primorsk en Ust-Luga aan de Oostzee) niet volledig benut worden door sancties, schade en intensieve Oekraïense drone-aanvallen. Recent zijn alle drie de grootste westelijke olie-exportterminals geraakt, evenals een deel van de Druzhba-pijpleiding. In het oosten ontbreekt het aan voldoende pijpleidingen en terminals. Uitbreiding is duur en tijdrovend.

Output of Russian crude (olie)
Bron: CREA analysis

De Russische regering is dan ook niet optimistisch. Men ziet de huidige stijging van energieprijzen niet als het begin van een structureel herstel, maar als een tijdelijke adempauze. Rusland verwacht geen duurzame versterking van zijn positie op de mondiale energiemarkt. Kortom: de oorlog in het Midden-Oosten biedt Rusland een kortstondige financiële opluchting, maar structurele problemen in productie en infrastructuur maken een langdurig herstel onwaarschijnlijk.

Leest u ook hier de laatste zin. Voorlopig dus geen volledig herstel van de productie van Russische olie.

Conclusie IA-pro

Onze inschatting is inderdaad dat de wereld tussen de 7-11 miljoen vaten moet missen de komende maand. Indien de straat van Hormuz weer open is, kan er verlichting ontstaan, maar wij schatten toch een verlies van minimaal 2 a 3 miljoen vaten structureel voor de komende 2 jaar. Ook het verlies is Rusland, we hebben hier eerlijk gezegd geen onderzoek naar gedaan, zal na het beëindigen van de oorlog minimaal 1 miljoen vaten zijn de komende 2 jaar.

Maar dit is nog niet alles. We verwachten dat de komende 2 a 3 jaar ook de Amerikaanse schalie-olievelden in productie zullen afnemen. Men heeft de makkelijke olie eruit gehaald en nu moet men beginnen aan het moeilijkere deel, wat hogere kosten met zich meebrengt. Een andere tegenvaller die nog gaat komen is de onder investeringen in de sector, die zich nu extra gaan wreken. Vooruit dan, we gooien er maar nog eentje in: Er zijn niet genoeg tankers, serviceschepen, scheepswerven en boorschepen om de toekomstige olie hoeveelheden te gaan ontdekken.

Al met al een flinke deuk in de toekomstige productie. Voor de oorlog gingen veel analisten, ook de IEA, mee met het verhaal dat er teveel olie was. Nu wordt dit definitief anders, het scenario zal dit veranderen en de komende 2 jaar zal de bodem van olie bij minimaal $85 liggen met pieken naar >$150 per vat. Dit is ruim voldoende voor de energie maatschappijen om een mooie winst te maken.

Begint u nu te begrijpen waarom wij in Canadese en Zuid-Amerikaanse (vooruit, 1 Europees) bedrijven investeren, die een lokale productie hebben in olie en aardgas. We zouden dolgraag meer Europese bedrijven willen die in de Noordzee opnieuw naar olie en gas gaan boren. Maar hier willen we eerst een andere mindset zien in de Europese politiek. De eerste haarscheurtjes zijn reeds gemaakt, dus wij houden het in de gaten.

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Steenkool (thermische) staat weer op onze radar! Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz (nr.4).

Steenkool (thermische) staat weer op onze radar! Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz (nr.4).

OMS nieuwsbrief: week 14 / jaar 9/ 27-03-2026

Inleiding

Deze week het vierde deel over het sluiten van de straat van Hormuz en de gevolgen hiervan. Dit keer gaat het over het gevolg van aardgasleveranties naar Europa, en de enige realistische vervanging hiervan: thermische steenkool. Tevens hebben we een Europees aandeel gekocht, zie onderop het artikel.

King Coal is back!

King coal is back

We raden u aan om deel 1, 2 en 3 van deze serie te lezen. We zullen u niet de linken geven, die kunt u vast wel vinden op onze website. Dit artikel gaat over thermische steenkool, maar we beginnen met de situatie van aardgas waarin het zich nu bevindt op het Europese continent. Na aanleiding van deze situatie, zullen we een poging doen om aan u uit te leggen, waarom wij het nu verstandig vinden, om in een Europees steenkool bedrijf te stappen.

Waar komt het aardgas vandaan?

LNG import to Europe
Bron: Statista
Natural gas import via Pipeline to Europe
Bron: Statista

Bovenstaande afbeeldingen zijn de aardgas importen via een schip (links) of via een pijpleiding (rechts). Duidelijk is te zien dat Noorwegen onze levensader is, en dat Europa blij mag zijn dat nog iemand de aardgas uit de grond wilt halen, in dit prachtige continent. Dit is dan ook de reden waarom wij een Noors olie en gasbedrijf in de portfolio hebben. Als het om LNG aanvoer gaat, dat per boot naar Europa komt, is de USA de grootste leverancier. Wij vermoeden dat Canada ook in deze mix zit, maar dat laat het plaatje niet zien. Het kan zijn dat de gegevens iets te oud zijn voor de LNG leveranties van Shell die het eind vorig jaar is opgestart vanuit Canada.

Rusland is in beide gevallen nog steeds de 2de of 3de leverancier van Europa. Onlangs pleitte de Belgische premier voor schrappen van de sancties en openstellen van de Europese aardgasmarkt voor Russisch gas. Er zijn echter erg veel stemmen tegen dit voorstel, vanwege de oorlog in de Oekraïne en het wantrouwen jegens Rusland. Er zijn zelfs erg veel stemmen die de Russische import helemaal willen schrappen. Succes, zouden we willen zeggen. Het lijkt ons uiterst onverstandig en wij kopen alvast een warme trui voor de volgende winter. Mevr. Meloni van Italië, lijkt het beste inzicht te hebben in de situatie en is onlangs naar Algerije afgereisd, om meer aardgas te kopen voor haar land. Wij denken dat meer leiders als haar nodig zijn in Europa, die actie nemen in plaats van op hun handen te zitten. Waarom zeggen we dit, kijk naar de aardgasvoorraad van Nederland op dit moment.

Natural Gas storage during summer and winter and different years
Bron: X
LNG replaces other sources in the Netherlands
Bron: X

De aardgas voorraad is op het absolute dieptepunt op dit moment, zie linker afbeelding van de Nederlandse journalist Martien Visser, die regelmatig tweet over dit onderwerp. In deze afbeelding stellen de gekleurde lijnen de voorraad van aardgas voor tijdens een heel jaar, en elk jaar heeft een aparte kleur. Nu daalt de voorraad iedere winter en stijgt deze in de zomer, als het verbruik ook daalt. Bij de cirkel is aangegeven waar we op het heden staan met de aardgasvoorraad. Op het laagste punt ooit, tussen de 6-7%. Het punt is, dit moet een keer worden aangevuld. Een manier om dit te doen, is minder verstoken om elektriciteit te maken. Onthoudt u dit even. In het rechter plaatje is duidelijk te zien dat de Nederlandse aardgas vraag, steeds meer aangevuld wordt met LNG. Dit moet van ver komen, is duur en onzeker qua aankomst. Onzeker zeggen we in dit geval, omdat tankers plotseling koers kunnen veranderen van naar Europa naar Azië. Dit om een geopolitieke reden (USA wil Europe dwingen iets te doen, bijvoorbeeld helpen om de straat van Hormuz te openen) of prijstechnische reden (Azië betaalt meer).

En als we teruggaan naar de afbeeldingen boven de bovenstaande afbeeldingen, dan is dit precies de reden waarom wij denken dat Europa letterlijk in de kou komt te staan. Tenzij we de rekening betalen en onze concurrentie positie overal uithollen. Men kan natuurlijk zeggen, ach er komt maar 7% LNG uit Qatar, dat is peanuts. Maar dan stapt men volledig aan het feit voorbij, dat de LNG tankers, als er echt schaarste volgende winter, vanuit de USA niet naar Europa varen, maar naar Azië kunnen varen. We maken ons in Europa totaal afhankelijk. Om dit duidelijk te maken hebben we een plaatje bijgevoegd hoeveel Aziatische landen van aardgas afhankelijk zijn vanuit het Midden-Oosten (en dus de straat van Hormuz), en als dit er niet meer is, dus ergens anders vandaan moet halen.

Share of Middle eastern LNG in total imports by Asian Countries

Welke aardgascentrales hebben we in Europa

Nederland

CentraleLocatieVermogen (MW, afgerond)Exploitant
MagnumEemshaven~1.300RWE
Eemscentrale (STEG)Eemshaven~1.350ENGIE
ClauscentraleMaasbracht~1.300RWE
Maxima-centraleLelystad~870ENGIE
MoerdijkcentraleMoerdijk~430RWE
Sloe CCGTVlissingen-Oost~870Sloe Power

België

CentraleLocatieVermogenExploitant
Drogenbos CCGTDrogenbos~430ENGIE
Herdersbrug CCGTBrugge~430ENGIE
Rodenhuize CCGTGent~400ENGIE
Vilvoorde (CCGT, deels)Vilvoorde~400(diverse)

Duitsland (selectie ≥300 MW)

CentraleLocatieVermogenExploitant
Irsching 4Bayern~550Uniper
Irsching 5Bayern~845Uniper
Lingen CCGTNiedersachsen~900RWE/Uniper
Gersteinwerk KNRW~800RWE
Knapsack CCGTNRW~800Statkraft
Lausward “Block F”Düsseldorf~600Stadtwerke
Südwestfalen CCGTWerdohl~400Mark-E

Frankrijk

CentraleLocatieVermogenExploitant
CCGT BlénodBlénod~430EDF
CCGT MartiguesMartigues~930EDF
CCGT BouchainBouchain~575EDF/GE
CCGT Pont-sur-SambreNord~420Dalkia

Italië (grote selectie)

CentraleLocatieVermogenExploitant
Torrevaldaliga Sud (gasblokken)Civitavecchia~800Enel
CCGT BrindisiBrindisi~800Enel
CCGT La SpeziaLa Spezia~800Enel
CCGT TavazzanoLombardije~1.100Enel
CCGT TurbigoTurbigo~800Iren
CCGT FusinaFusina~800Enel

Spanje

CentraleLocatieVermogenExploitant
CCGT CastellónCastellón~800Iberdrola
CCGT ArcosCádiz~800Endesa
CCGT BesòsBarcelona~800Endesa
CCGT SaguntoSagunto~800Naturgy
CCGT San RoqueCádiz~800Naturgy

Portugal

CentraleLocatieVermogenExploitant
Ribatejo CCGTCarregado~1.200EDP
Pego CCGT (na steenkool)Pego~800Endesa

Griekenland

CentraleLocatieVermogenExploitant
Megalopoli V CCGTPeloponnesos~800PPC
Agios Nikolaos CCGTViotia~800Mytilineos
Lavrio CCGTAttica~550PPC

Polen

CentraleLocatieVermogenExploitant
Stalowa Wola CCGTStalowa Wola~450Tauron/PGNiG
Włocławek CCGTWłocławek~460Orlen
Płock CCGTPłock~600Orlen

Tsjechië

CentraleLocatieVermogenExploitant
Počerady CCGTPočerady~880ČEZ

Oostenrijk

CentraleLocatieVermogenExploitant
Mellach CCGTStiermarken~840Verbund
Timelkam CCGTOpper-Oostenrijk~400Energie AG

Finland

CentraleLocatieVermogenExploitant
Vuosaari C & BHelsinki~600Helen

Denemarken

CentraleLocatieVermogenExploitant
Avedøre 2 (multi-fuel, incl. gas)Kopenhagen~800Ørsted

Ierland

CentraleLocatieVermogenExploitant
Huntstown CCGT 1 & 2Dublin~750Energia
Whitegate CCGTCork~445Bord Gáis

Verenigd Koninkrijk (selectie ≥300 MW)

CentraleLocatieVermogenExploitant
Pembroke CCGTWales~2.200RWE
Staythorpe CNottingham~1.700RWE
Grain CCGTKent~1.300Uniper
Langage CCGTDevon~900Centrica
Severn PowerWales~800Calon/others
Carrington CCGTManchester~880ESB
South Humber BankLincolnshire~1.200Centrica
Peterhead CCGTSchotland~1.200SSE

Noorwegen

Noorwegen draait vooral op waterkracht; gascentrales zijn beperkt.

CentraleLocatieVermogenExploitant
Kårstø CCGT (meestal stilgelegd)Kårstø~420Gassnova/Statkraft
Mongstad CCGT (CHP, grotendeels stil)Mongstad~280Equinor

Hongarije

CentraleLocatieVermogenExploitant
CCGT GönyűGönyű~430E.ON/Uniper

Roemenië

CentraleLocatieVermogenExploitant
Brazi CCGTBrazi~860OMV Petrom

Kroatië

CentraleLocatieVermogenExploitant
Plomin CCGT (na steenkool, gepland/nieuw)Istrië~400HEP

De rest van de landen hebben veelal kleinere centrales, deze noemen we maar niet, anders krijgen we helemaal een lange lijst. We denken dat u het plaatje wel begint te begrijpen.

Samenvatting

  • Grote gascentrales (≥300 MW) concentreren zich vooral in:
    Nederland, Duitsland, VK, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Griekenland, Roemenië, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, en Ierland.
  • Noorwegen, Zwitserland, Scandinavië hebben weinig grote gascentrales; hun elektriciteit komt vooral uit waterkracht, kernenergie en wind.
  • Totale verbruik in deze centrales is 20-25% van de totale aardgas toevoer naar Europa. Dus we kunnen zeggen, dat een kwart van al het gas wat wordt aangevoerd in Europa, gebruikt wordt om elektriciteit te maken.

Wat als het aardgas te duur wordt, of het er niet voldoende meer is?

Dan wordt het vrij simpel. Dan hebben we iets anders nodig. Wind en zon is lastig en niet altijd aanwezig. Kernenergie kan, maar is beperkt, Frankrijk doet zijn best om zoveel mogelijk te exporteren. Er is maar 1 alternatief: KING COAL, oftewel de oude vertrouwde thermische steenkool.

Chart of thermal coal versus natural gas in Europe

Om de relatie tussen thermische steenkool (blauwe lijn, in dit geval de Rotterdamse steenkool prijs) en de Europese aardgasprijs (candle-stick lijn) te laten zien hebben we deze weergegeven in de bovenstaande afbeelding. Dat de aardgasprijs omhoog zal gaan de komende maanden, staat als een paal boven water. Dat hierdoor de thermische steenkool prijs mee zal stijgen, ook.

Korte feitelijke overzicht van thermische steenkool centrales per regio (2025–2026)

  • Duitsland: Nog een reeks bruinkool- en steenkoolcentrales (RWE, LEAG, Uniper). Maar: versnelde uitfasering, veel eenheden al gesloten of met sluitingsdatum vóór 2030
  • Polen: Veruit de grootste kolenvloot in de EU. Grote centrales: Bełchatów, Opole, Kozienice, Jaworzno, Turów, enz. Kolencentrales vormen nog steeds de ruggengraat van de Poolse stroomvoorziening
  • Tsjechië, Bulgarije, Roemenië, Griekenland. Nog significante kolencapaciteit, maar met uitfaseringsplannen.
  • Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië, Nederland, en VK. Het grootste deel van de kolencentrales is al gesloten, of heeft een harde sluitingsdatum.
  • Nederland: alleen nog Eemshaven en Maasvlakte (RWE/Uniper) in bedrijf, met uitfasering richting 2030. Er is sprake van op dit moment om ze voorlopig open te houden, lijkt ons verstandig.
  • VK: nog maar een handvol operationele kolencentrales, vrijwel volledig op weg naar nul.

Wij denken dat veel besluiten om de steenkoolcentrales te sluiten, teniet worden gedaan, of uitgesteld worden. Hierdoor zal steenkool naar Europa weer hoogtij dagen kennen het komende jaar, steenkool is eenvoudig en makkelijk aan te komen, goedkoper dan gas, en onafhankelijk van de staart van Hormuz. Dit zal men moeten gaan inzien. Azië zit in hetzelfde schuitje, ook hier zal men gas vervangen door steenkool. Sommige landen communiceren daar al openlijk over, zoals Japan.

Welke Europese landen gebruiken deze thermische kolen?

  • Polen (veruit de grootste)
  • Duitsland (sterk dalend, maar nog steeds relevant)
  • Tsjechië
  • Bulgarije
  • Roemenië
  • Griekenland
  • Kleinere gebruikers: Nederland (nog 2 operationele kolencentrales), Italië (restcapaciteit), Spanje (bijna volledig uitgefaseerd), en VK (bijna nul)

Van wie krijgt Europa zijn thermische steenkool?

  • 1. Verenigde Staten. Europa’s grootste leverancier van thermische steenkool. Vooral uit: Illinois Basin, Powder River Basin, Northern Appalachia. Dus hier ook de USA, we kunnen maar beter lief zijn tegen Trump. Wordt veel gebruikt in elektriciteitscentrales in Duitsland, Polen, Tsjechië, en Nederland.
  • 2. Colombia. De belangrijkste vervanger van Russische thermische kolen. Hoogcalorische thermische steenkool. Grote volumes naar Rotterdam, Antwerpen, Hamburg.
  • 3. Zuid‑Afrika. Export via Richards Bay Coal Terminal. Veel gebruikt door Zuid‑Europa en soms Duitsland.
  • 4. Indonesië. Lage tot middel calorische thermische kolen. Vooral voor Spanje, Italië, en Griekenland.
  • 5. Australie: Let op: Australië levert vooral metallurgische kolen, maar een klein deel van hun export naar Europa is thermisch.
  • 6. Kazachstan. Thermische kolen voor Oost‑Europa. Vooral Polen, Bulgarije, en Roemenië.

Conclusie IA-pro

We zien duidelijk een trend van stijgende aardgasprijzen. Ook hebben we gezien dat 20-25% van de totale toevoer van aardgas nodig is, voor het maken van elektriciteit. We moeten er dus rekening mee houden, dat een een deel hiervan, en wij denken dat dit deel maximaal zal zijn voor de capaciteit in de steenkoolcentrales, vervangen wordt naar thermische steenkool.

Dit betekent dat Europa meer thermische steenkool nodig zal hebben. Maar ook Azië zal meer steenkool nodig hebben, we hebben gezien dat zij nog een groter probleem hebben. Hiervoor hebben we veel thermische steenkool investeringen in Australië, waar we onlangs aandelen hebben bijgekocht op een positie, die we al langer hadden, maar wilde uitbreiden. We hebben ook een Zuid-Afrikaanse producent, die beide kanten op kan, zowel naar Europa als Azië, in de portfolio. Wat we echter mistte is een producent van thermische steenkool in Europa. En dan liefst in het land, waar men ook het meeste verbruikt, Polen. We hebben daarom een Pools aandeel gekocht dat aan deze behoefte voldoet. Leden zijn reeds op de hoogte gesteld, we hebben de link ook hieronder weergegeven:

Voor leden: 20-03-2026 (OMS): We kopen een Europees steenkool bedrijf – Investor Assistance Pro

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.

Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz, voor onze portfolio (nr.2)

Gevolg van sluiting van de straat van Hormuz, voor onze portfolio (nr.2)

OMS nieuwsbrief: week 12 / jaar 9/ 13-03-2026

Inleiding

We doen een dieper onderzoek naar de gevolgen van het sluiten van de straat van Hormuz. De oorlog is nu zo’n 12 dagen oud, op de tijd van het schrijven van dit artikel, dus we schakelen van hypothetisch, over naar de reële wereld met de consequenties die nu zichtbaar zijn en worden. Tot slot behandelen we de beleggingen die volgens ons kans hebben op het genereren van winst. We raden u aan om ons artikel van vorige week nog eens door te lezen: Impact of the Strait of Hormuz closure on our portfolio | Investor Support. Leden kunnen onze aandelen met de volgende link bekijken: Portfolio Over My Shoulder (OMS) – Investor Assistance Pro.

De straat van Hormuz is afgesloten.

Het mag duidelijk zijn. De straat van Hormuz is afgesloten. Op enkele schepen na, vooral schepen naar China, Rusland en Pakistan mogen door. Iran heeft de controle over de straat. Dit doet men met vrij eenvoudige middelen zoals snelle boten vol explosieven of drones. De USA met haar machtige leger kijkt machteloos toe en wil niet hun peperdure patriots en andere raketten aan deze goedkope middelen kwijt. We kunnen constateren dat Iran er aardig in slaagt om de straat efficiënt uit te schakelen van al het verkeer wat men niet wenst. Er zijn vrienden die door mogen, en niet-vrienden worden aangevallen.

Tot de niet-vrienden hoort ook Indië. Indië is van 50% afhankelijk van de import van olie uit Iran en de andere golfstaten. Zie hiervoor de tweet rechtsonder.

Verder kunnen we zien dat het niet alleen olie en aardgas betreft, maar allerlei producten, nu ook container schepen, zie bovenstaande tweet aan de rechterzijde. In het artikel van vorige week zijn we al uitgebreid op de meeste andere producten ingegaan, maar we kunnen aan dit rijtje het container vervoer bijvoegen, maar ook andere zaken zoals:

  • Helium. Helium wordt in de chipindustrie veel gebruikt en is onmisbaar vanwege o.a. de ultrahoge zuiverheid, koeling capaciteit (cryogene koeling) en is inert. Qatar is een van de grootste heliumproducenten ter wereld. Het land heeft meerdere grote heliumraffinaderijen die helium winnen uit aardgasvelden. Dus als de straat van Hormuz een hele lange tijd dicht is, ontstaan chipleverantie problemen over een aantal maanden, wat uiteindelijk resulteert in elektronica leverantie problemen in allerlei sectoren.
  • Dorst in het Midden-Oosten. In het Midden-Oosten staan een aantal grote fabrieken die van zout water, zoet water maken. Er is een scenario denkbaar dat Iran deze units uitvallen. De consequentie is enorm, er zal niet genoeg drinkwater zijn. We denken echter dat Iran dit niet in zijn hoofd zal halen, dit zou de zaak enorm escaleren en een daad zijn die nooit vergeven wordt door hun Arabische broeders. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen, dus we moeten dit scenario meenemen.
  • Honger in Afrika. We benoemde deze al in ons artikel van vorige week. De consequentie van het dichthouden van de straat van Hormuz is te weinig meststoffen voor de landbouw. De armere landen krijgen met hogere kosten te maken en hier zal de schoen dus het eerst gaan wringen. Men zal dus minder of geen meststoffen gebruikt gaan worden, vooral in Afrika. Gevolg hiervan is over 6-12 maanden een lagere landbouwopbrengst, en 3 maanden hierna een hongersnood. U kunt dit scenario al uittekenen en zal een van uitkomsten zijn als de straat nog 1 of 2 maanden dicht blijft. Ondanks dat we hierop inspelen als investeerder zal dit een scenario zijn, die we als zwartste scenario zien. Om dit nog wat beter te illustreren kunt u in de tweet rechtsonder lezen dat er ook nog geen eens strategische reserves zijn van meststoffen. Best raar eigenlijk voor zo’n belangrijke grondstof waar de wereldbevolking sterk van afhankelijk is.

Al eerder stipte we Indië al aan als een land wat in moeilijkheden komt als men niet op tijd de olie aangeleverd krijgt. In de tweet linksboven is te zien dat de reserves van landen van de G7 er niet veel beter aan toe zijn. Landen zoals Engeland, Italië en Frankrijk hebben maar ongeveer een maand aan reserves. In Azië ziet men in lande als Vietnam al schaarste ontstaan. China heeft al exportbeperkingen opgelegd van geraffineerde producten uit aardolie. Ook in andere Aziatische landen zie je de rijen voor de benzinepomp al groeien. Indien de straat van Hormuz dicht blijft zullen de problemen zich opstapelen, vliegen uitgesteld worden en misschien krijgen we zelfs de autoloze zondag weer terug.

De IEA denkt de oplossing hiervoor gevonden te hebben. En dat is vaten uit de oliereserves halen. Niet die van China, nee maar van de westerse landen. Dus de voorraden zullen nog harder slinken. Het is dus een doekje voor het bloeden, dit om de olieprijs te drukken. Als het werkt, dan is dit echter tijdelijk. Wij denken dat het niet zal werken. Vooral niet als je naar de tweet kijkt van linksonder. De truc wordt regelmatig uit de kast gehaald, zie de grijze balken in de afbeelding. Het zal zeker een dempend effect hebben, maar iedere keer steeg de prijs van aardolie toch aanzienlijk ondanks het vrijlaten van strategische reserves. Dus ook deze keer zal het weinig effect hebben is de verwachting. Als de straat van Hormuz lang dicht blijft, denk aan maanden, dan heeft het zelfs een nadelig effect in latere instantie. De dag dat alles leegstaat zal eerder komen dan verwacht.

Ook voor andere aardolie producten en aardgas geldt hetzelfde. Europa heeft geluk dat het weer warmer wordt, want als het een strenge winter was geweest en die hield tot eind maart aan, dan had de gasvoorraad van Nederland leeg geweest. Andere Europese landen zijn ook niet in een betere omstandigheid. We zitten nu op zo’n 9% voorraad. Dus misschien redden we het net. Moeten we ons dan zorgen maken over volgend jaar. De regering denkt van niet en laat toch het Groninger veld dichtgooien met beton. Wij denken van wel. Het zal erg veel geld kosten om onze voorraden weer bij te vullen. En het is nog maar de vraag waar dit echt pijn gaat doen. Wij denken in de gehele concurrentiepositie van Europa en bij de gewone man, die zijn energierekening moet betalen.

Als niemand beweegt zal het een somber vooruitzicht worden. Er zijn een aantal mogelijkheden. Trump heeft het al geprobeerd, en zei dat het leger van Amerika oppermachtig is en de zaak onder controle had. De olieprijs daalde met 20% in 1 nacht tijd. De markt had echter al snel door dat Trump zijn leger weliswaar de meeste boten had laten zinken, en de meeste vliegtuigen van Iran onschadelijk had gemaakt, maar dat Iran toch met vrij eenvoudige middelen de grip op de straat van Hormuz blijft houden. De druk zal erg groot worden op de schouders van de Iraniërs en Trump om dit conflict te beëindigen.

Hoe is echter de grote vraag. Wie heeft de oplossing, wie heeft de sleutel om de straat van Hormuz weer te openen.

Wie heeft de sleutel om de straat van Hormuz weer te openen?

In eerste instantie Israël en Amerika zou je zeggen. Men kan met grondtroepen de zaak stabiliseren op Iraans grondgebied en van hieruit de straat openen. Experts in het Pentagon waarschuwen voor dit scenario, dit zou veel Amerikaanse levens kosten, en maakt de troepen die daar zijn uiterst kwetsbaar voor gerichte aanvallen. Verder is het heel erg moeilijk om het gehele land onder controle te houden, men kan immers makkelijk doelwitten vanuit iedere regio van Iran raken naar de naburige landen van het Midden-Oosten en Israël. Eigenlijk zien wij dit scenario niet voltrekken, te riskant. Bovendien heeft Trump zijn glazen volledig ingegooid bij zijn Europese partners, dus die zullen hem niet snel te hulp komen.

Een andere tweet zou suggereren dat de Amerikanen wel eventjes een kanaal kunnen graven om de straat van Hormuz te bypassen. Wie denkt dat dit een serieuze optie is voor de komende maanden, moet denken we even wat beter nadenken. Zo’n onderneming duurt al minimaal een jaar aan engineering en daarna minimaal een jaar bouwen. Tegen die tijd is de gehele wereld al aan de bedelstaf.

Kan de sleutel dan in Iran zelf gevonden worden? Zie het twitter bericht linksboven. Hierin wordt gesteld dat er krachten zijn in Iran zelf die de oorlog willen beëindigen en vrije handel van de olie willen. Dit zouden Arabische stammen zijn in de olierijke provincies zoals Khuzestan. The tweet zegt dat ze het huidige regiem zat zijn en een verandering willen. Alhoewel dit zeker niet het eerste bericht is dat we hierover lezen, is het voor ons nog een zeer onwaarschijnlijk scenario. Wij denken dat de revolutionaire garde nog zo’n sterke grip op het land heeft dat een regiem verandering nog niet in de kaarten staat.

Dan China misschien. Dit is volgens ons het meest reële scenario. Zie de tweet rechtsboven. Wat men eigenlijk zegt in China is, Iran stop met bommen gooien op naburige olie exporterende landen die olie naar China sturen. Bommen op Amerikaanse doelen mag. En Arabische landen verenig u en zorg ervoor dat Israël en Amerika ophoepelen uit jullie regio. En reken er maar op dat Trump de druk zal voelen. Arabische landen hebben gigantische belangen de USA, als ze deze terugtrekken en de kant van China volledig opgaan heeft de USA een heel groot probleem.

Dus de strijd voor de USA is zeker nog niet beslist. Wij denken dat ze binnen een maand de straat van Hormuz weer open moeten hebben en hoe eerder hoe beter. Als dit niet lukt gaat de USA waarschijnlijk met de staart tussen de benen weg, en moet Trump een verhaal verzinnen dat hij toch gewonnen heeft.

MAAR………………………………………………………………………………

Na een interview wat we gisteren (donderdag) luistererden met de analist Anas Alhajji, kwamen we ook tot een ander inzicht. Anas is een olie-analist die we erg hoog hebben zitten. Wie de podcast wilt beluisteren kan dit hier doen: MacroVoices #523 Jim Bianco: Energy, FED & Economy in the wake of Iran conflict. Zoek het tweede gedeelte op met Anas.

Anas houdt er haast een samenzweringstheorie op na. Hij zegt dat de USA de volledige controle heeft over de straat van Hormuz, en dus de sleutel in handen heeft. Dat schepen niet bewegen is alleen te wijten aan de verzekeringsmaatschappijen. De premies zijn zo hoog, of eenvoudigweg niet beschikbaar voor de rederijen dat men niet uit kan varen. Ja, er worden olietankers geraakt door bommen, maar dit is ver buiten de straat en gevolg van oorlogsvoering.

Zijn conclusie is. Hoe het ook in elkaar zit, de verstoring van de economie is daar, en de USA stuurt hier bewust op aan, dit om China een hak te zetten en de petrodollar te beschermen. Ook zouden ze helium als wapen gebruiken. Helium ex midden-oosten gaat namelijk naar Azie en dus China. Dat zou hun capaciteit voor het maken van chips lam leggen. De USA is de grootste producent van helium in de wereld, dus geen problemen hier. Ook hebben ze olie en gas op dit moment genoeg. Heeft Anas gelijk, dit zet ons wel aan het denken in ieder geval.

Andere analisten zeggen dat de USA hierdoor controle verliest. Onze kijk op de zaak is: De tijd zal het ons leren. Wij kijken naar de gevolgen, en die zijn er ook. Dus voor de beleggingsstrategie maakt het niet zo veel uit, wie de straat controleert en de sleutel heeft om hem weer te openen. De verstoring is er, en het duurt maanden eer het weer herstelt is.

Beleggingen om te overwegen nr.1: Thermische steenkool

We noemen hier specifiek thermische steenkool en niet metallurgische steenkool. We denken dat de laatstgenoemde langer onder druk zal blijven te staan, niet door de blokkering van de straat zelf, maar als gevolg hiervan. Bedrijven zullen hun staalorders cancelen als gevolg van de onzekerheden in de wereld. Bij thermische steenkool is het een heel ander verhaal.

Bij thermische steenkool is het een kwestie van wat goedkoper is, steenkool of aardgas. Dit omdat veel elektriciteit centrales aardgas of steenkool kunnen verbranden. Als aardgas omhoog schiet, zullen de steenkool centrales omhoog gestuurd worden in productie van elektriciteit. Vergis u niet, in Indië en China zal de hoeveelheid in steenkool dan niet aan te slepen zijn. Maar ook Europa zal het groene imago moeten laten varen en de weinige steenkool centrales die het heeft volop moeten laten draaien.

Het gevolg hiervan is dat de steenkoolprijs omhoog zal blijven gaan als de straat van Hormuz gesloten blijft. En zelfs als hij opengaat, is het volgens ons maar afhankelijk van de situatie of de LNG leveranties weer kunnen hervatten, dit ligt geheel aan de schade vanwege bombardementen die men heeft opgelopen. Dus wij voorzien de komende weken een blijvende stijging van de prijs van thermische steenkool.

Beleggingen om te overwegen nr.2: Meststoffen

De conclusie van de vorige week is dat we moesten investeren in de meststoffen. Argumentatie staat eigenlijk ook in dit artikel. Wat we hieraan alleen kunnen toevoegen is, als u overweegt om in deze sector te stappen dat naar ons idee, het beste is om een bedrijf te nemen dat niet in het Midden-Oosten actief is en hier ook niet zijn grondstof vandaan haalt. Wij hadden vorige week een Canadees bedrijf gekozen. Dit bleek de juiste keuze, binnen 1 week tijd staan we bijna 15% hoger.

Beleggingen om te overwegen nr.3: Canadese en Zuid-Amerikaanse olie en aardgasbedrijven.

De reden lijkt ons duidelijk. Bedrijven in het Midden-Oosten worden nu hard getroffen, en het is nog maar de vraag of ze snel terug kunnen gaan naar hun oude productie niveaus. Wij zijn hier heel erg sceptisch over. Wij denken dat de ontwrichting die dit teweeg brengt, nog maanden lang gevoeld gaat worden. Hierdoor zullen bedrijven in Canada en Zuid-Amerika volop moeten draaien en hun productie verhogen om aan de vraag te kunnen voldoen. Ook Europese producenten van aardolie en aardgas producten zullen het goed doen, alleen is het hier sterk afhankelijk waar men hun grondstof vandaan haalt.

Conclusie IA-pro

Het kan zijn dat de USA heel moeilijk de straat Hormuz onder controle krijgt. Misschien lukt het ze en horen we dit over 1 of 2 weken, maar de schade is al gedaan. Olieprijzen (en overige grondstoffen) zullen in eerste instantie flink dalen na het openen van de straat. Daarna denken we dat realisme weer indaalt en de prijzen weer langzaam zullen gaan stijgen en hoger blijven dan voor het conflict.

Een makkelijke oplossing is er echter niet, dus wij denken dat de 4 weken van Trump weleens 8 weken kunnen worden. De vraag is dan, bezwijkt hij onder de druk, of houdt hij zijn poot stijf. Dit is de ene theorie. De andere theorie is, dat dit allemaal bedacht is door de USA en een pion op het globale schaakboord is en dit allemaal om de Amerikaanse hegemonie in stand te houden en China te dwarsbomen.

Feit is dat men de olieprijs wel enigszins onder controle wilt houden, zie berichten van de IEA om 400 miljoen vaten olie de markt in wil laten stromen uit de strategische reserve en het tijdelijk opheffen van sancties op Russische olie.

Wat het ook wordt, investeringen in olie en gasbedrijven met belangen buiten het Midden-Oosten, meststoffen bedrijven met belangen buiten het Midden-Oosten, en thermische steenkool bedrijven, zullen naar onze verwachting de beste investeringen van dit moment zijn. We hebben op dit moment een nieuwe order in het systeem gezet om meer steenkool aandelen te kopen. Iets wat we aan het begin van dit jaar zeker niet hadden gedacht. Deze is vanochtend uitgevoerd, dus leden krijgen vandaag of morgen een update.

Uranium is ook een interessante. Toch denken we dat deze met de algehele beursmalaise mee omlaag gaat of gelijk blijft. Wij kiezen ervoor om nog niet verder in de sector te stappen. Ook houden we bij andere sectoren de hand op de knip. Het is sowieso verstandig om genoeg cash aan te houden, wij zitten op ongeveer 10% cash op dit moment. Als de beurs 30, 40 of zelfs 50% omlaag gaat kunnen we dit in gaan zetten om aandelen te kopen. Verder gaan we nadenken om meer bescherming te nemen. Het scenario van een flink zakkende beurs wordt steeds reëler.

Kortom:

We investeren voorlopig niet in Goud, Zilver, Platina, Uranium en Koper. Reden hiervoor is dat de marges onder druk komen van deze bedrijven. Voor Uranium geldt dit in veel minder mate. Verder is het probleem dat zwavelzuur tekorten kunnen ontstaan waardoor productie wel eens onder druk zouden kunnen komen.

We investeren voorlopig wel in Thermische steenkool, olie en aardgas, en meststoffen. Verder is het wijs om cash aan te houden, we houden minimaal 10% cash aan. Mocht de markt dalen kunnen we hiervan profiteren. We verwachten geen winsten de komende maanden in de totale portfolio, de ene categorie zal verlies maken, de andere winst en het kan heel snel verschuiven. Dus hier en daar bescherming zoeken met opties is waarschijnlijk een strategie die we ook toepassen.

Wilt u lid worden, dan kunt u zich hier inschrijven: Pricing – Investor Assistance Pro

Video update van deze week:

Hieronder de laatste video update waar we langs de grafieken van de belangrijkste grondstoffen lopen, wekelijkse updates vanuit X, en wekelijkse geopolitieke updates, geven.

Verder raden leden aan om regelmatig te kijken op onze portfolio pagina: Portfolio – Investor Assistance Pro. Let op overzichten kunnen een dag later pas aangepast zijn, kijk dus regelmatig op onze website, en naar de datum van de update.

Motto blijft: Geduld, de grondstoffen bullmarket is in volle gang!

Bent u na het lezen overtuigd dat onze service wat voor u is, kunt u een abonnement nemen op onze betaalde service. Op onze betaalde website, hebben wij de volgende abonnementen, klik op de onderstaande afbeelding om naar de website te gaan om een abonnement af te sluiten.

Voor leden van deze gratis site (blijft zo) raden we aan eens een kijkje te nemen op de nieuwe site. Deze is met de bovenstaande button te bereiken. U kunt alleen niet verder dan de homepagina. Achter deze pagina bouwen we een site op met veel informatie voor beleggers. Om de aandelen te bekijken die wij kopen moet u echter een abonnement bij ons aanschaffen.

Huishoudelijke mededelingen:

Mededeling aan leden met een betaald abonnement en leden met een gratis abonnement.

Het lijkt erop dat we niet iedereen bereiken, wilt u daarom zeker stellen dat onze mail niet in de spam folder terecht komt. Dit kunt u doen door de volgende email adressen als contact toe te voegen:

 Een abonnement op onze nieuwsbrieven van beleggershulp, zijn 100% gratis. Neem daarom een abonnement door hier op te klikken.

Verder willen we u op de kleine lettertjes wijzen. We kiezen wel eens voor de woorden, advies, adviseren, ect, ect. We willen u erop wijzen dat we geen financiële adviseurs zijn. We zijn dus absoluut geen financieel adviseurs of vermogen beheerders. We vertellen u louter wat wij doen met ons geld en hierop kunt u uw eigen investeringsbeslissingen nemen. Wij willen dit graag nog een keer benadrukken. Dus doe uw eigen research. We zullen in de toekomst onze woorden voorzichtiger gaan kiezen omdat we ons realiseren dat dit nogal eens verwarring kan opleveren, ook al is dit een gratis nieuwsbrief.