Archief van
Auteur: Martin Belder

Nieuwsbrief vol. 3

Nieuwsbrief vol. 3

Speciale Metalen

Deze maand staat Kobalt en Rare Earth Metalen centraal in deze editie van de beleggershulp nieuwsbrief. Beide zijn relatief onbekend bij het grote publiek. Kobalt, het onmisbare metaal in onder andere batterijen, zullen we uitvoerig behandelen omdat dit metaal in de toekomst tegen ernstige tekorten aanloopt de komende jaren. Rare Earth metalen is een groep metalen die vooral in sterke magneten gebruikt worden maar hebben vele andere toepassingen. Ze zijn onmisbaar voor de huidige technologie. We zullen dit echter niet behandelen in deze nieuwsbrief. Wat we wel gaan behandelen is de enorme afhankelijkheid van China ten opzichte van deze grondstoffen.

Kobalt

Kobalt is een product dat vooral in batterijen gebruikt wordt. De manier waarop het gebruikt wordt is te zien in de onderstaande afbeelding. Deze afbeelding laat u de werking van een accu zien. Aangezien we……………….

Week 8

Week 8

Kobalt

Dit metaal is sinds januari 2017 met een flinke opmars bezig, zie onderstaande grafiek. Het is een zeer interessante markt aangezien de batterij technology dit metaal nodig heeft. We houden reeds rekening met de ontwikkeling van de elektrische revolutie in onze basismetalen en koper portfolio maar hier hebben we de focus gelegd op koper, ijzer, en zink. We hebben de focus nog niet gelegd op Kobalt.

Kobalt is een niche markt vergeleken met andere metalen. Dit metaal is echter een sleutelelement dat ervoor zorgt dat een batterij zoveel mogelijk energie kan vasthouden. Het is daarom een onmisbare factor in de elektrische revolutie. Experts zeggen dat de vraag naar dit metaal alleen maar groter wordt de komende jaren en dat het aanbod de vraag nu nog maar net aan kan. Kobalt is niet makkelijk te mijnen. Dit komt omdat het vaak een bijproduct van koper is. Daarbij is een nieuwe mijn bouwen die voor nieuwe productie van Kobalt zorgt bepaald niet eenvoudig en zal minimaal 5 jaar duren eer hier productie uit te verwachten is. Hierdoor zal dus bij een stijgende vraag, die zeker te ……….

Week 7

Week 7

Short posities opbouwen

Gelukkig, de beurs stijgt weer vrolijk door. Het niveau is nog niet helemaal terug van de meest recente dip maar ik verwacht dat de volgende week weer nieuwe highs worden aangetikt.

Ik bedoel het bovenstaande een beetje cynisch want de correctie van vorige week was uiteraard hard nodig. We zijn op het hoogtepunt onze portfolio gestart. Dit geeft u in ieder geval een eerlijk beeld van onze resultaten. We maken het niet mooier dan het daadwerkelijk is en ons startpunt houden we dan ook vast.

Ik ben echter wel van menig dat beurzen op gaan veren en nieuwe toppen gaan bereiken. We krijgen, naar mijn verwachting, echter wel te maken met een volatielere beurs. Dit houdt in dat ik meer correcties verwacht van zo’n 10 a 15%. We gaan daarom onze strategie iets veranderen.

We gaan op zoek naar goed short posities. Short gaan op aandelen is het verkopen van aandelen die je niet bezit. Je probeert tegen zo een hoog mogelijke koers te verkopen en tegen een zo laag mogelijke koers terug te kopen. Het verschil is de winst. 1 aandeel dat we op het oog hebben is TESLA. TESLA heeft enorme schulden en de productie van de nieuwe modellen valt keer op keer tegen. Ik verwacht bij een serieuze bearmarket dat beleggers de problemen onder ogen gaan zien en het aandeel dumpen. De laatste dip van de beurs liet TESLA al een val van 12% zien terwijl de Dow Jones een val van 10% liet zien. Dit laat zien dat beleggers nog steeds niet massaal het aandeel dumpen en denken dat deze autofabrikant het helemaal gaat maken. Ik denk hier anders over. Ik denk dat andere automerken sneller en betere elektrische auto gaan produceren. Beleggers zullen dit langzaam gaan inzien en bij een stevige bearmarket het aandeel gaan dumpen. Buiten TESLA zullen we op zoek gaan naar meer aandelen die we kunnen ………