In de
nieuwsbrief van februari gaan we dieper in op onze optiestrategie. Dat
beleggershulp hiermee succesvol is laat zich duidelijk aan de resultaten zien.
117% winst in nog geen jaar tijd, we zijn namelijk later in het jaar begonnen.
We hebben 35 opties verkocht of gekocht, waarvan 34 met winst. Op maar 1 optie
hebben we verlies geleden, wat een totaal winstpercentage van 97%
vertegenwoordigd. Gemiddeld per optie die we verhandelen betekent dit een
winstpercentage van 3,3%. U kunt nu denken, oh dat is ook weinig. Daar bestaat
een mooi Nederlands spreekwoord voor, namelijk: “Wie het kleine niet eert, is
het grote niet weert”. Geen verlies lijden betekent ook winst. Daarom sluiten
we onze posities,
De tekenen zijn er in de markt dat er een nieuwe grote crisis komt. Wanneer wie het weet mag me mailen. Dat deze komt is bijna een zekerheid, de meeste goeroes verwachten deze dit jaar. De centrale banken hebben zowat allen het financiële infuus uit de markt getrokken, de rente stijgt in de USA en bedrijven zijn overladen schuld. Het wordt dus tijd om onze portfolio beter te beschermen tegen de grillen van de markt en een nieuwe short kandidaat uit te zoeken.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg hierbij niet dat de S&P500 van nu af aan zal gaan zakken, ik denk dat goede aandelen met weinig schuld nog een tijdje door zullen stijgen. Ook sommige slechte aandelen met een hoop schuld kunnen doorstijgen, zoals Tesla. Maar al zal een tijd komen dat bedrijven met hoge schulden hun bedrijfsresultaten niet meer op kunnen poetsen en de netto inkomsten zullen zien zakken. Nu al zakken de ratings van veel bedrijven uit de S&P500 tegen het level van junk bonds aan. Deze groep wordt steeds groter, de ijsberg smelt boven aan de top en wordt aan de onderkant breder. Het is wachten totdat deze verder onder water zakt. Als dit gebeurd moeten ze tegen hogere rente in de kapitaalmarkt gaan lenen waardoor ze nog verder in de problemen komen.
Het is moeilijk te
voorspellen wanneer dit exact gaat gebeuren maar bij beleggershulp denken we
dat dit zal leiden naar een nieuwe crisis. Het is daarom zaak dat we ons gaan
beschermen, dit doen we door het verkopen van aandelen van een nieuwe
shortkandidaat, de aanbeveling van deze week is:
Verkoop aandelen Hertz Global Holdings (HTZ) short tegen
een prijs van >$17,50 met een weging van 0,5.
Waarom HTZ? Zie onderstaande
tabel:
Aandeel
Debt
Interest Exp.
Operating Income
In the shit for
market cap
debt/m.c.
FCF
Hertz
17600000
752000
1448000
696000
1363000
12,91
-1860000
Dit bedrijf heeft enorme schulden
waardoor ze veel rente per jaar moeten betalen. Het probleem is dat men zal
moeten blijven lenen om het wagenpark up to date te houden. Dit kwartaal hebben
ze redelijk gepresteerd waardoor de kolom “in the shit for” positief uitvalt.
Dit is andere kwartalen wel anders geweest en was deze kolom negatief. “In the
shit for” wordt berekend door de interest expense van het operationele inkomen
af te halen. Vergeet echter niet dat hier belasting en andere kosten vanaf
gehaald moet worden, dus als je naar het netto inkomen komt zitten ze in de the
shit en diep ook. Verder valt op dat de jaarlijkse free cash flow zeer negatief
is.
Al met al lijkt me dit
redenen genoeg om dit aandeel Short te nemen.
RENDEMENT OP ONS PORTFOLIO
Wat een heerlijke week, ondanks het koude weer
beginnen beleggershulp portfolio houders er wat warmer bij te zitten. We
noteren nu een plus van ruim 3%. Goud staat inmiddels boven de $1300, de
grondstof kan wat ons betreft doorstijgen, indien deze boven de $1377 komt en
blijft gaan alle remmen los. Een opvallende stijger is de Cannabis portfolio,
deze doet het de laatste weken bijzonder goed. Vooral IIPR, dit aandeel noteert
nu op een plus van 88%. Let op als we bij de 100% komen verkoop dan de helft
van je aandelen IIPR en neem een Free Growth Stocks oftewel een FGS. Motto
blijft: Houd koers, ook in 2019!
Sector
Rendement
Base
metals & Copper
8,1%
Gold
& Silver
-2,5%
China
-0,7%
Uranium
-1,4%
Energy
0,3%
Short
0,4%
Dividend
Income
-5,6%
Cannabis
19,9%
Digital
Currency
-26,8%
EV-metals
-14,4%
FGS
111,6%
Winst/Verlies
2018
-1,1%
Totaal
3,37%
Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met
elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier. Met vriendelijke groeten, Martin Belder disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op
research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere
nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van
anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan
fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op
basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw
verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen
hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.
De prijs van aardolie heeft de laatste 6 maanden een aardige duw naar beneden gekregen. Nu zijn er altijd redenen te verzinnen waarom dit gebeurd. Voor ons wordt het in ieder geval niet altijd duidelijk, de ene keer zijn het de voorraden, de andere keer een handelsconflict, weer een andere keer een uitspraak van de OPEC, ect, ect. Twee dingen moet u onthouden, olie is een zeer bewegelijke grondstof qua prijs en de amerikanen produceren inmiddels het meest, de OPEC verliest terrein en de russen zijn een stille kracht. Men voert dus een economische oorlog op het gebied van macht, wie de olieprijs kan controleren wint. U hoeft dus niet te ontdekken waarom de prijs van olie omhoog of omlaag gaat, u hoeft alleen maar in te stappen op het moment dat olie aan een uptrend bezig is na een enorme dip. Zo’n moment lijkt zich nu al een tijdje gevormd te hebben.
Als we naar de onderstaande grafiek kijken, zien we dat olie aan een stille opmars bezig is. Je hoort er weinig van. Als beleggers kunt u hiervan profiteren.
We kiezen daarom om nu in te stappen met fondsen die olie als grondstof hebben en veel dividend uit betalen. Als de algehele markt zakt, zakken deze fondsen hard mee, als de markt en de olieprijs zakt, zakken deze fondsen dubbel zo hard, dus zet een goede stoploss in, we willen niet meer dan 25% verliezen op deze trades.
Koop Sabine Royalty Trust (SBR) voor <$42,5 met een weging van 0,5 en zet een stoploss van 25% in op de koopprijs. Het fonds betaald nu ruim 8% aan dividend uit. De uitkeringen zijn vrij steady en men mag dit rendement dus blijven verwachten.
Koop BP Prudhoe Bay Royalty fonds (BPT) voor <$25 met een weging van 0,5 en zet een stoploss van 25% in op de koopprijs. Het fonds betaald nu 19% dividend uit gebaseerd op de uitkeringen die het vorig jaar gedaan heeft, reken nu dus op minimaal 12%.
Als je goed gekeken hebt dan zie je dat het beide royalty bedrijven zijn. We zijn dol op dit soort bedrijven vooral in de grondstoffen sector. Ze keren meestal een hoog dividend uit. Bij BPT moet u 1 ding onthouden, de bron van grondstoffen is eindig in dit fonds, dat wil zeggen op een dag zal er geen olie meer uit de grond komen in dit bepaalde olieveld en daarom zullen eens de betalingen ophouden. Hier zijn we echter nog lang niet en het fonds kan het nog jaren volhouden.
Voor de beleggers met een sterke maag, raden wij aan deze fondsen aan te schaffen en niet meer naar om te kijken. Het dividend te gebruiken om te herinvesteren op tijden dat de olieprijs weer een flinke dip maakt. Verkoop deze fondsen dan pas als de aardolieprijs op minimaal $100 staat.
Rendement op ons portfolio
Deze week kwamen we niet verder dan een beetje kwakkelen, we zijn iets gedaald met ons rendement. Goud en Zilver verloren iets terrein, we hopen dat dit de opmaat is naar verdere stijgingen, dit is wel wat we verwachten. Toch zien we behoorlijke verkoop druk op de mijnaandelen, dit is iets wat we niet verwacht hadden. Onze wiet-afdeling gaat goed, we staan hiermee op een stevige plus. De energie sector en de short sector doen het aardig met een kleine plus en min. De overige sectoren doen het nog slecht met allen een stevige min. Leuk om te vermelden is dat we nog steeds beter scoren dan de beide benchmarken, de S&P500 en de AEX. Verder blijft het devies, houd koers.
Sector
Rendement
Base metals
& Copper
8,3%
Gold &
Silver
-6,7%
China
-6,5%
Uranium
-3,5%
Energy
1,5%
Short
-0,5%
Dividend
Income
-6,0%
Cannabis
13,8%
Digital
Currency
-25,6%
EV-metals
-16,8%
FGS
90,8%
Winst/Verlies
2018
-1,1%
Totaal
0,44%
Wilt u zich inschrijven op onze nieuwsbrief, met elke maand aanbevelingen en tips, dat kan hier. Met vriendelijke groeten, Martin Belder disclaimer: Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.