Archief van
Auteur: Martin Belder

Oil on fire?

Oil on fire?

week 37 / jaar 2

Beetje te heftige titel? We bedoelen dit niet letterlijk, we zijn uiteraard niet blij met deze gebeurtenis aangezien wij ons verre houden van geweld. We bedoelen dat deze gebeurtenis 5% van de wereldwijde productie van olie lam ligt en daarmee de prijs van olie beïnvloed. Wat u op de foto ziet is een van de raffinaderijen van Aramco, de grootste olieproducent van de wereld. Rebellen uit Yemen zouden verantwoordelijk zijn voor een drone aanval op Saoedi-Arabië. Saoedi-Arabië is al jaren een agressor in het land van de rebellen en dit zou een vergeldingsactie zijn. En wat voor een, het treft de olie sjeiks in hun achtertuin. We hebben vanmorgen gelijk het internet afgestruind en de experts zeggen dat dit een direct gevolg heeft voor de olieprijs. Men zegt dat een verhoging van $5 per vat er direct in zit. Wij denken dat de prijs echter nog verder zal gaan stijgen, om twee redenen, een reden is dat gezien de brand deze facility nog wel even plat ligt, we praten hier over maanden kunnen we uit eigen ervaring zeggen, de tweede reden, en deze is veel erger, dit kan de vlam in de pan doen slaan en tot een massale oorlog leiden in het midden-oosten.

De eerste reden is duidelijk. Door een brand en explosie van die omvang op een raffinaderij moeten herstelwerkzaamheden plaatsvinden en de omgeving eerst vrij gemaakt worden van gevaarlijke stoffen. Vervolgens moet men in kaart brengen wat de brand veroorzaakt heeft en hetgeen wat kapot is ertussen ontwerpen. Vervolgens moeten alle materialen met spoed aangekocht en gebouwd worden. Men moet hier minimaal rekenen op 3 maanden tot 6 maanden.

De tweede reden is oorlog. Waarom? De USA heeft de plicht Saoedi-Arabië te beschermen mocht het op eigen bodem worden aangevallen. Dit is een aardige aanval kan je wel zeggen. Veel hangt af van hoe de USA zal reageren. Geloof ons, ze hebben op dit moment zeer druk overleg met de veiligheidsdiensten. Vragen die opkomen zijn: Is Iran hierbij betrokken?, Hoe kunnen we dit vergelden zonder met Iran in oorlog te komen?, Gebruiken we dit juist om een oorlog in Iran te forceren? Hoe houden we een conflict met China buiten de deur? Zo kunnen we nog wel meer vragen bedenken. Een kort antwoordt op de bovenstaande vragen zal misschien zijn: Ja, Iran is waarschijnlijk de boosdoener (dit zullen boze tongen vast gaan zeggen), dit omdat een rebellen niet de middelen, noch de technologie ,noch het geld heeft voor militaire drones. Deze dingen kosten heel veel geld. Het is duidelijk dat hier geld en macht achter zit, bovendien een geavanceerd militair apparaat. Het zou ook juist een false-flag-operation van de USA kunnen zijn om juist een oorlog te forceren. Wij achten dit niet waarschijnlijk maar het is mogelijk. Het idee is dan juist een oorlog met Iran te forceren om zo een regiem change in Iran af te dwingen. Een die gunstiger is ten aanzien van de USA. Dit is echter een zeer gevaarlijk spel. China is afhankelijk van Iraanse olie. De Chinezen zullen dit niet pikken. Een vergeldingsactie in Iran is dan een betere optie een oorlog waarbij China in het spel komt moet zeker vermeden worden.

Een conflict in het Midden-Oosten zet de olieprijs in figuurlijke zin in vlam en de prijs zal exploderen. Hier spelen we reeds in door onze energie portfolio met RDSA en SBR maar ook GGN heeft minimaal de helft in olie belegd. Laat 1 ding aub duidelijk zijn. Wij willen absoluut geen oorlog, we hopen hier absoluut niet op, ook niet om geldelijk gewin hieruit te halen. We hebben liever ongelijk en minder winst dan oorlog. Voor de mensen daar is het een tragedie. Voor Yemen zeker de laatste 10 jaar. Aan de andere kant, wij van beleggershulp kunnen het ook niet beïnvloeden, we kunnen wel op het onvermijdelijke inspelen door aandelen in de oliesector te kopen. Heeft u hier echt moeite mee, beleg dan niet in de grondstoffen sector. Zoek dan naar bedrijven die hiermee niets van doen hebben en wereldverbeteraars zijn. Wij voorspellen u echter, niets is wat het lijkt, ook dit soort bedrijven kunnen boze bedoelingen hebben. Wij van beleggershulp schakelen daarom dit soort emoties uit. Indien een specifiek bedrijf echt tegen onze ethiek ingaat dan zult u dit bedrijf zeker niet in onze aanbevelingen terugvinden. Als u b.v. tegen iedere vorm van schending van privacy bent en u belegt in facebook zou dit raar zijn, toch?

Aanbevelingen:

Koop met een weging van 0,5 aandelen SBR (Sabine Royalty Trust) bij met een prijs van <$47. We hebben dit aandeel reeds in ons portfolio, dus de totale weging zal dan 1,0 worden.

Koop met een weging van 0,5 aandelen XOM (Exxon Mobile) bij met een prijs van <$75.

Koop met een weging van 0,5 aandelen EOG (EOG resources) bij met een prijs van <$82,5.

Koop met een weging van 0,5 aandelen RDSA (Royal Dutch Shell) bij met een prijs van <$28. We hebben dit aandeel reeds in ons portfolio, dus de totale weging zal dan 1,5 worden.

Koop met een weging van 0,5 aandelen BP (Brittish Petroleum) bij met een prijs van <$40.

Koop met een weging van 0,5 aandelen TOT (Total S.A.) bij met een prijs van <$54.

We kopen deze aandelen voor de korte termijn. Ontwikkeld de zaak zich niet zo explosief dan wij nu denken dan verkopen we de aandelen weer. We zullen alleen onze nationale trots en SBR houden als dividend inkomsten. Succes met het aankopen. Jaag prijzen aub niet na en zorg ervoor dat je deze aandelen begin deze week koopt, als het langer duurt zie er dan van af. U hoeft niet ieder aandeel in uw portfolio te hebben.

Bevalt u onze research en wilt u wekelijks deze gratis in uw mailbox hebben. Wilt u tevens gratis op de hoogte gehouden worden van al onze aanbevelingen dan is een gratis abonnement misschien iets voor u, u kunt hem afsluiten op :https://beleggershulp.nl/newsletter

Portfolio update

Goud en Zilver zakten behoorlijk de dieperik in deze week. Dit is hard nodig aangezien we een gezonde correctie verwelkomen. Kijk uit naar het kopen van meer call opties in deze sector en het verkopen van de GDX puts aangezien deze expireren op korte termijn (accepteer een verlies). We denken dat goud en zilver deze week op basis van alle onrust best wel eens weer zou kunnen stijgen. De basismetalen sector veerde iets op. Ook uranium lijkt te herstellen. Mocht het zover komen dat de verliezen weggepoetst zijn dan kunt u overweging om de helft te verkopen om bij lagere prijzen weer in te kunnen kopen zodat de gemiddelde inkoopprijs zakt. Overall blijft onze portfolio hangen tussen de 19-20%, dus geen reden tot paniek en dus ons motto blijft : Houd koers!

SectorRendement
Base metals & Copper26,0%
Gold & Silver19,7%
China-10,8%
Uranium-16,6%
Energy7,0%
Short-7,5%
Dividend Income9,9%
EV-metals-2,0%
FGS122,8%
Winst/Verlies 2018/911,3%
Totaal19,90%

Disclaimer:

Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.

Privacy:

Beleggershulp bewaart je email en naam als gegevens, meer niet. Deze gegevens zijn alleen voor de eigenaar van de website inzichtelijk, zijn beschermd met een complex paswoord en worden niet verstrekt aan iemand anders. Indien u niet tevreden bent over onze service dan kunt u zich altijd uitschrijven door een e-mail te schrijven naar info@beleggershulp.nl. Wij schrijven u dan zo spoedig mogelijk uit.

Adempauze voor goud

Adempauze voor goud

week 36 / jaar 2

Ik heb u al eerder geschreven dat goud waarschijnlijk zal dalen. Niet omdat we bearish worden op goud, bij lange na niet, maar omdat het optimisme hoogtij viert en goud een gezonde correctie nodig heeft. De correctie lijkt te zijn ingezet met de felle beweging naar beneden op de donderdag en vrijdag. Wij denken dat het volgende week verder zal zakken. Belangrijk hierbij is om de GDX in de gaten te houden. In de onderstaande grafiek hebben we niveau’s aangegeven tot waar de GDX kan dalen. Deze niveau’s zijn gebaseerd op de bodems van de laatste uptrend. Het eerste niveau is $28, we denken dat de GDX hierdoor heen zal breken en de $26 zal opzoeken of zelf 1 niveau lager naar zo’n $25. Veel zal afhangen van het sentiment van volgende week. We bewegen onze handen voorzichtig op de koopknop aangezien we al heel dicht op het eerste niveau zitten.

We bedienen de koopknop dit keer door een aantal call opties te kopen van individuele goudmijnaandelen of royalty bedrijven. We spreken hier van goud maar als we goud zeggen nemen we zilver automatisch mee. U kunt dit zelf ook, kijk volgende week uit naar een aantal langlopende opties met een termijn van 12 maanden of langer van goud en zilvermijnen die u zou willen bezitten of reeds in uw portfolio heeft. We zullen onze nieuwsbrief abonnees hiervan berichten als we tot een koop zijn overgegaan middels een update zoals u dit van ons gewend bent.

Bevalt u onze research en wilt u wekelijks deze gratis in uw mailbox hebben. Wilt u tevens gratis op de hoogte gehouden worden van al onze aanbevelingen dan is een gratis abonnement misschien iets voor u, u kunt hem afsluiten op :https://beleggershulp.nl/newsletter

Portfolio update

Goud en Zilver deden het aan het begin van de week uitstekend, maar de tweede helft van de week dramatisch. We denken dat de daling nog doorzet zoals deze update schetst. Opvallend is dat de uraniumsector herstellende is. We adviseren u om aandelen in deze sector te verkopen zodra de verliezen zijn weggepoetst. Hierdoor hebben we weer cash om aankopen in dezelfde sector te doen als we weer te maken krijgen met een daling. Overall stijgt onze portfolio langzaam door, geen reden tot paniek en dus ons motto blijft : Houd koers!

SectorRendement
Base metals & Copper20,5%
Gold & Silver25,7%
China-16,2%
Uranium-19,6%
Energy4,5%
Short3,8%
Dividend Income10,5%
EV-metals-7,5%
FGS116,8%
Winst/Verlies 2018/911,3%
Totaal21,97%

Disclaimer:

Beleggershulp baseert zijn werk op research vanaf het internet, bij officiële instanties en meningen van andere nieuwsbriefschrijvers. Niets in deze nieuwsbrief is letterlijk overgenomen van anderen, behalve sommige grafieken, het is de mening van de schrijver. Het kan fouten bevatten en u moet geen enkele investering beslissing maken zuiver op basis van wat u in deze nieuwsbrief leest. Het is uw geld en blijft uw verantwoordelijkheid. We zijn zelf een zeer kleine investeringsfirma en kunnen hierdoor onmogelijk zelf de prijs van aandelen beïnvloeden.

Privacy:

Beleggershulp bewaart je email en naam als gegevens, meer niet. Deze gegevens zijn alleen voor de eigenaar van de website inzichtelijk, zijn beschermd met een complex paswoord en worden niet verstrekt aan iemand anders. Indien u niet tevreden bent over onze service dan kunt u zich altijd uitschrijven door een e-mail te schrijven naar info@beleggershulp.nl. Wij schrijven u dan zo spoedig mogelijk uit.

Stijgt zink of zinkt zink?

Stijgt zink of zinkt zink?

De basismetalen hebben het moeilijk de laatste maand. Dit komt omdat de angst voor een wereldwijde crises toeneemt waardoor de gedachte leeft dat de productie in de industrie minder grondstoffen nodig hebben. Om dezelfde reden stijgen de edelmetalen op dit moment. Enkele basismetalen zullen het op de lange termijn echter goed doen. Deze metalen zijn koper, nikkel en zink. Om kopermijnen nu te kopen vinden we te link, de prijs van koper staat onder zeer grote druk en zal onder druk blijven zolang de angst van een recessie de kop op blijft steken. Nikkel, hierover hebben we reeds een keer geschreven, zit reeds in ons portfolio met het aandeel NILSY. Het is niet zo dat ze alleen Nikkel produceren, men produceert b.v. ook koper en palladium, maar nikkel is volgens ons het grootste verdienmodel in dit bedrijf. Het aandeel LUN produceert voor het grootste deel koper, daarna (jawel!) zink en ten derde nikkel. Precies de metalen die………………..